עבודת חקר זו בודקת את הקשר בין הדימוי העצמי של המורים לבין תופעת מעורבות ההורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6902
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן העניינים
     פרק                                                                                                        עמוד                                                            מבוא                                                                                                         3                                                                                                    
1 ) דימוי עצמי של מורים והשפעתו על עבודתם                                                    5                                                                                
1 .1) דימוי עצמי- הגדרה וסקירת המושג                                                               5
1 .2) דימוי עצמי- רצף התפתחות                                                                         6
1 .3) מודלים של דימוי עצמי                                                                                7
2 ) מעורבות הורים בביה"ס מאפייניה וגורמיה                                                     9
2 .1) גורמים למעורבות הורים בבית הספר –הגדרות                                              9
2 .2) תחומי מעורבות ההורים ורמתם                                                                
1 0
2 .3) חסרונות ויתרונות של מעורבות הורים                                                        
1 3
2 .4) מדיניות משרד החינוך לגבי מעורבות הורים                                                
1 5
2 .5) עמדות המורים כלפי מעורבות ההורים – הגדרת המושג והתפתחותו                16
3 ) מתודולוגיה                                                                                               18
3 .1) מטרות המחקר                                                                                      
1 8
3 .2) שאלות המחקר                                                                                      
1 8
3 .3) כלי המחקר                                                                                            18
3 .4) מדגם המחקר                                                                                        
1 9
4 ) ממצאים                                                                                                   20 5) דיון                                                                                                          
5       סיכום ומסכנות                                                                                        28
      רשימה ביבליוגרפית                                                                               
2 9
      נספח א'                                                                                                
3 1            נספח ב'                                                                                                
3 3  מבוא
מעורבות הורים בחינוך הנה תהליך דינאמי ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. התהליך הוא אוניברסאלי ומחקרים רבים בארצות שונות מאשרים עובדה דו. ישנה הסכמה רחבה על המגמה הרווחת בשנים האחרונות דהיינו, על הניסיונות (ההולכים ומתרבים) של ההורים להשפיע על דרכי עבודתם של בתי הספר. לעתים קרובות, מפרשים אנשי החינוך  את הניסיונות הללו כהתערבות של הורים בתחום לא להם ונוקטים בפעולות שונות של התגוננות. תופעה זו מביאה למאבקי כוח בין הורים ומורים, כשהמפסידים העיקריים ממאבק זה הם כמובן התלמידים.
שינוי זה הכתיב מצב חדש ושונה "לעולמו של המורה".
עולם המורכב ממלאכת ההוראה עצמה ומן הסביבה שבה המורה פועל (נוי, 1996). המורה נדרש לידע ומאמץ אינטלקטואלי, הוא לומד ומלמד, מומחה בדרכי הוראה ובעל כושר ונכונות להכרעה תוך התמודדות עם צרכים משתנים. ליסוד המקצועי מתווסף הפן האישיותי. המורה המקצוען מפנים את מקצועו בדימוי וכבודו כאדם.
הדימוי העצמי המקצועי, זוהי התמונה שיש לאדם על האני המקצועי שלו. דימויו המקצועי של המורה נוצר בדרך שבה המורה רואה את עצמו במצבים שונים והוא משתנה בהתאם לנסיבות ומשפיע באופן ישיר על התנהגותו. התעניינות בדימוי המקצועי של המורה קשורה לא רק בהשלכותיו על התהליך החינוכי, אלא כי אם בהשפעתו על רווחת ציבור המורים ויכולתם לעמוד נוכח הלחצים הרבים המופעלים עליהם (רייכל וארנון, 2005) וכן השפעתו על יכולתם להתייחס לתהליך החדרתו וקבלתו של השינוי הפסיכו חברתי בתופעות מעורבות הורים.
בעבודה זו יעשה ניסיון לעמוד על הקשר בין תכונות המאפיינות את אישיותו של המורה (דימוי עצמי מקצועי, דפוסי התנהגותו ביחס להוראה ומידת האחריות אותה הוא מגלה כלפי הישגי תלמידים, לעמדתו כלפי תופעות מעורבות הורים באופן כללי וכלפי ביטויי מעורבות ההורים בביה"ס בו הוא עובד. משתנים אלה יבדקו נוכח משתני רקע רבים כגון : ותק בהוראה, מין, השכלה, סוג ביה"ס וכו'.
ממצאיה של עבודה זו יכולים לתרום לגיבוש כלי מיון וזיהוי של מורים בעלי דפוסי התנהגות ומשתנים אישיותיים המתאימים לעבודה בבתי ספר קהילתיים, מורים שישכילו להקטין את החיכוך עם ההורים ויעלו את מעורבות ההורים לטובת מערכת החינוך כולה. שהרי בית ספר שאינו פועל עם משפחה וקהילה אינו יכול לחנך. הוא מציג רק קטע מן המציאות המשפיעה על תלמידיו.