ניתוח עסקי- חברת היינות "יקבי כרמל מזרחי"

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7075

תקציר העבודה

1 .   תמצית מנהלים היין ידוע משחר התרבות האנושית. דינים ומנהגים הקשורים ביין מפורטים בתורה, במשנה  ובתלמוד והם מלווים אותנו מן הטעימה הראשונה, בזמן טקס ברית המילה, דרך יין הקידוש וההבדלה של שבת, ארבע הכוסות של פסח ועד ליין שהחתן והכלה שותים מתחת לחופה. אולם, האם יודעים את רזי היין ? האם אנו מכירים לעומק את תרבות היין ? האם אנו מכירים את החברות העיקריות הפועלות בשוק היין בישראל ? כיצד תופסים הצרכנים את חברת כרמל מזרחי(החברה הגדולה ביותר בישראל לייצור יין) ואת סדרת יינות היוקרה שלה "פרייבט קולקשין " ביחס למתחרים בענף ? על שאלות אלו ועוד ננסה לענות במהלך העבודה . אגודת הכורמים " כרמל מזרחי " על יקביה הוקמה בשנת
1 882 ביוזמתו ובתמיכתו המקצועית- כספית של הברון אדמונד דה- רוטשילד. יקביה בראשון לציון ובזכרון יעקב הם הוותיקים ביותר בישראל . אגודה זו הינה אגודה שתופית העוסקת בייצור ובשיווק 140 מוצרים, בינהם יינות ומוצרים שונים בתחום תרבות השולחן. האגודה מונה כ-
5 0 משפחות כורמים מכל רחבי הארץ, 75% מהחברה הנם בבעלות כורמים פרטיים ו
2 5% בבעלות קיבוצים ומושבים השייכים לסוכנות היהודית. מספר המועסקים עומד כיום על
3 00 עובדים. בגין דרישות כשרות מועסקים ביקבים מיום היווסדם יהודים בלבד.
סדרת היינות היוקרתית " פרייבט קולקשין " הושקה לראשונה במתכונתה הנוכחית בשנת 1995. בקבוקי היינות מזן קברנה סובניון ומרלו של סדרת " פרייבט קולקשין " מיוצרים באיטליה ברמת איכות גבוהה שמטרתם לשמור על איכות היין. גובהו של הבקבוק 34.5 ס"מ ותכולתו הסטנדרטית 750 מ"ל אך ישנו ייצור של בקבוקים מיוחדים שתכולתם 375 מ"ל ו- 500 מ"ל בעיקר למסעדות ולבתי מלון. בתחתית הבקבוק מוטבעת תווית שעברה שינויים במרוצת השנים על מנת שתתאים לתקנים הבינלאומיים.
מחירם הממוצע של יינות מסוג מרלו וקברנה סוביניון נע בין 50 ₪ ל- 70 ₪ בהתאמה וניתן לרוכשו ברשתות השיווק, מרכולים, קיוסקים, מסעדות, פאבים, בתי קפה, בתי מלון ובבוטיקים ליין. בסדרת היינות " פרייבט קולקשין " עשרה סוגים שונים של יינות אדומים ויינות לבנים חד זניים ודו – זניים, בסך הכל מיוצרים 1.5 מיליון בקבוקים בשנה. לכל היינות בסדרה ארבע חותמות הכשר ובנוסף הם כשרים לפסח בכל ימות השנה. היין האיכותי והיוקרתי ביותר בסדרה הוא  NO.1
  המיוצר ברמת ערד.
לחברת כרמל מזרחי שתי חברות מתחרות עיקריות: "יקבי רמת הגולן" התופסת נתח שוק של 8% ו" יקבי ברקן " עם נתח שוק של 15% .
שלוש החברות הגדולות בענף צופות צמיחה של 30%- 20% בשוק היין עד לשנת 2008 , דבר המגדיל את הסיכוי לכך שהתחרות הקיימת והפוטנציאלית בענף עוד תלך ותגדל.
מניתוח זה, חברת כרמל מזרחי יכולה להסיק כי שינוי במחיר נמוך יותר של  יינות קברנה סובניון ומרלו מסדרת "פרייבט קולקשין" יכול להביא לשינוי בתפיסת הצרכנים ובמידת שביעות רצונם ובכך לגרום לעלייה בביקושים וברווחים אך מניתוח מדיניות אסטרטגית של חברת כרמל מזרחי למדנו כי לא זוהי החשיבה המניעה את החברה אלא בכוונת  החברה לא להוזיל את מחירי יינות "פרייבט קולקשין" על מנת לשמור על מיתוג המוצר ויוקרתו – אסטרטגיה של שונות בידול המוצר.