סמינר פעילות גומלין בכיתה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10503
מספר מקורות 48

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -.
פרק א- מנהיגות מהי
א.1 הגדרות למנהיגות
א.2 מאפייני המנהיגות
א.3 סוגי מנהיגות -.
פרק ב- מנהיגות מעצבת ומנהיגות מתגמלת –..
פרק ג -אקלים כיתה .
ג.1 מהו אקלים כיתה ומהם אפיוניו –…
ג.2 סוגי אקלים עיקריים –..
ג.3 הגורמים המשפיעים אל אקלים הכיתה …
ג.4 חשיבותו של אקלים כיתה עבור התלמידים מהבחינה הלימודית ומהבחינה החברתית- רגשית -.
פרק ד- המורה כמנהיג –…
ד.1 מנהיגות בחינוך –
ד.2 המורה כמנהיג : סגנון ומאפיינים –..
ד.3 השפעת המורה כמנהיג על האקלים הלימודי –.
ד.1.3 מנהיגות המורה המובילה ללמידה -..
ד.2.3 מנהיגות המורה כדרך לשיפור הישגי התלמיד -.
ד.4 כיוון והתפתחות –
פרק ה – הקשר בין סגנון מנהיגות של המורה  ואקלים כיתתי -.
דיון –.
מקורות –
מבוא
שאלת המנהיגות העסיקה ומעסיקה חוקרים רבים יותר ויותר. עד היום נעשו מחקרים רבים בתחום תופעת המנהיגות – חוקרים רבים ניסו לאפיין את המנהיגים על ידי תכונות אישיות  , עסקו בשאלה האם מנהיגות הינה תופעה מולדת או נרכשת , מה המשותף למנהיגים, האם התופעה הינה התנהגותית או מצבית נבחנו סגנונות שונים של מנהיגות, נבדקו מדדים אישיותיים העשויים לנבא מנהיגות. בכל שנות המחקר הרבות בחקר תופעת המנהיגות הצטבר ידע רב שנסב סביב המנהיגים ותכונות המאפיינות את אותם אנשים וגורמים היכולים לסייע בהתפתחות המנהיג . נוכל למצוא מחקרים על סגנונות מנהיגות- מעצבת ומתגמלת   התנהגויות של מנהיגים ועוד (avolio  , 1999).
המנהיגות החינוכית, מרכז עניינה של עבודה זו לא שונה במהותה מתופעת המנהיגות הכללית, אם כי עניינה הוא מנהיגות בית ספרית. הייחוד בדיון במנהיגות החינוכית הוא הניסיון להתאים את המנהיגות הרצויה לתנאים הייחודיים של החינוך, הן מצד מטרותיו והן מצד המבנה של המערכת החינוכית ולכן מנהיגות בחינוך חייבת להיות מנהיגות חינוכית ( ענבר, 2000).
Huber (
2 004), גורס כי מטרתה של המנהיגות החינוכית הנה פיתוח וקידום איכותו של בית הספר הווה אומר : קידום הישגי התלמידים ולכן קיימת חשיבות גדולה להכנתם של המנהגים הבית ספריים ואכן במדינות רבות מחשבה זו הובילה לפיתוח ועיצוב תוכניות מקיפות למנהיגות חינוכית Huber, 2004)).
כמו כן, גם ביכולת ללמד קיימים יסודות של מנהיגות, המעוררת את סקרנותם של הלומדים, מאתגרת ומעודדת אותם לגלות עניין ורצון להרחבת הידע. חשוב לדעת איך ללמד, כיצד לארגן את המידע המצטבר, איך לעבֵד אותו ולהציגו כך שיבינו אותו, ימצאו בו עניין ויחוו חווית למידה.  האלף השלישי של עולמנו המתאפיין  כעולם עתיר מידע וידע ובסביבה גועשת ומשתנה בקצב מהיר, משפיע על עולם העבודה ככלל ועל עולמו של המורה בפרט.
ההשפעה הניכרת באה לידי ביטוי בכך שבעולם העבודה מקצועות לובשים ופושטים צורה, נתון המחייב את אנשי המקצוע להיערך ולהתאים עצמם למציאות המשתנה. לכן, מורה אינו יכול להיות במקום של מקור המידע הבלעדי. תפקידו משתנה: ממורה המעביר "חבילות ידע" למורה המפתח תהליכים של הנחיה והבניית ידע, תוך טיפוח כישורים חברתיים-רגשיים ויכולות של הערכה ושיפוט.