שיטות מחקר - דרבי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3428
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

דרכי הבנה וביקורת של מאמר מדעי בביולוגיה מבוא
בעבודה זאת ברצוני לבחון את חשיבות קריאת מאמר מדעי בביולוגיה בכיתה י' ואת עמדות התלמידים  כלפי דרך הוראה זאת.
אחת הפרדיגמות הקיימות בחינוך היא שגיוון בדרכי ההוראה מהווה מקור לעניין, לחדשנות וליצירתיות אצל הלומד.
על פי מסמך המסגרת שהוציא משרד החינוך לבתי הספר העל  יסודיים (2005)(נספחים), קריאת מאמר מדעי מהווה חלק מהאוריינות המדעית- טכנולוגית (Literacy) בו באים לידי ביטוי יכולתו של התלמיד להשתמש בידע מדעי והמסוגלות ליישם מיומנויות בסיסיות כמו זיהוי שאלות והסקת מסקנות המבוססות על מידע מהמאמר על מנת לקדם הבנה, לפתח עמדות ביקורתיות ולקבל החלטות לגביו ולגבי סביבתו הקרובה והרחוקה של התלמיד.
תוכנית ניסויית לטיפוח אוריינות מדעית- טכנולוגית התקיימה לראשונה בשנה"ל תשס"ה בכיתות ט' והיא ממשיכה בשנה"ל תשס"ו בכיתות י'.
תוכנית זו היא חלק מתוכנית כללית לטיפוח אוריינות בתחומי הקריאה, המתמטיקה והמדעים בו נכללים: ביולוגיה, כימיה, פיסיקה ומדעי כדור הארץ והיקום.
השינויים החברתיים והתרבותיים המתחוללים בעולם בהשפעת המהפכה הטכנולוגית מטביעות את חותמן על הרגלי הצריכה התרבותית של ילדים ומבוגרים. אי לכך, חייב להתחולל שינויי במחשבה החינוכית ובעבודה הפדגוגית של המורים.
אני אתמקד רק בתחום הביולוגיה, כיוון שאני משמשת כמורה לביולוגיה מזה 15 שנים.
לקריאת מאמר מדעי יש מספר מטרות הנראות בעיני חשובות ביותר בטיפוח אדם אורייני.
בחרתי לערוך מחקר איכותי תוך כדי התמקדות בחקר מקרה שהיא תלמידה אחת מכיתה י'.
המחקר האיכותי הוא המתאים ביותר למחקרי זה כי בו אני אתמקד בתהליכים הפנימיים, אנסה להבין את המציאות אותה אני אחקור מתוך נקודת מבטה של התלמידה המשתתפת במחקר זה – את עמדותיה כלפי הנושא, רגשותיה, תחושותיה ואת קשייה ללימוד הנושא, אותם לא ניתן לכמת.
במחקרי זה אני אערוך מחקר תיאורי בו אצפה בתלמידה ואתמקד במיוחד בדרך הקריאה שלה, קליטת המידע, עיבודו והפיכתו למשמעותי ודרך הבעתו בכתב. פעולות אלו הן אקטיביות הבאות לידי ביטוי אצל כל תלמיד ותלמיד.
במחקר זה אתאר את התהליך של קריאת המאמר ואת התנאים הדרושים להפנמתו. המדגם בו אערוך את מחקרי הוא קטן, תלמידה אחת.
שאלות המחקר שלי הן:
1.                  מהן התנהגויות התלמידים במהלך קריאת המאמר המדעי?
2.                  מהם עמדותיהם כלפי קריאת מאמר מדעי?