אסטרטגיה שיווקית- אקטימל שטראוס

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4303
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא עמוד תוכן עניינים
2
חלק א חברת שטראוס
3 המוצר אקטימל
4 מודל SWOT
4 -5
חלק ב פילוח השוק
6 חלק ג אסטרטגיית כיסוי השוק
8 חלק ד מיצוב המוצר 9-10 חלק ה תמהיל מוצר
1 1-13
תמהיל המחיר
1 4
תמהיל ההפצה
1 5
תמהיל המסחור
1 6-18
תורת המידוף- פלנוגרמה
1 8
נספח ביבליוגרפיה
1 9
חלק א חברת שטראוס עלית  חברת שטראוס הוקמה בנהריה, בשנת
1 936 ,(כעסק משפחתי קטן), התפתחה והתרחבה בשנות ה- 50,  החלה לייצר מעדני חלב החל משנת 69, לתחום הסלטים נכנסה משנת 1995, רכשה את יטבתה בשנת 1997 והתמזגה עם "עלית" ע"י רכישתה, והוסיפה את שמה.
חברת "עלית" החלה דרכה  בשנת 1933, ע"י אליהו פרומצ'נקו שפתח מפעלו בר"ג. עם התרחבות עלית הוקמו מפעלים בצפת ונצרת עילית. בשנת 70 התמזגה עם "ליבר", בשנת 86 נרכשה ע"י משפחות פדרמן ויסלזון ומשפחת ארנס וקבוצת  MANהבריטית, בשנת 91 החלה לייצר חטיפים מלוחים, ובשלב מאוחר יותר גם לעסקי הקפה. קבוצת "שטראוס עלית" היא קבוצה של חברות בבעלות משפחתית, "שרקמה עור וגידים" בשנת 1997 על ידי מיזוג שתי חברות המזון מהגדולות והמובילות בענף המזון, המצויות בשוק למעלה מ- 60 שנה.  איחוד הכוחות שהתבטא גם במיזוג השם הקיים, יצר שני מותגי שם חזקים, שיצרו יחדיו תמהיל עסקי, המשלב יחד עם הובלתן בשוק המקומי גם את הרחבתן מעבר לגבולות ישראל (באמצעות עלית אינטרנשיונל).
בינואר 2007, חזרה שטראוס לשמה המקורי "שטראוס גרופ" ושינתה את הלוגו שלה. החבירה בין שתי החברות, תרמה להקמת שני אתרי יצור חדשים, המשלבים מערכי מכירות והפצה מתקדמים וכניסה לתחומים חדשים תוך מתן דגש על שמירת הקו הקיים של איכות, מצוינות, חדשנות ותרומה לקהילה בישראל.
תחומי הפעילות: התמחות ביצור יוגורטים, מוצרי חלב, גבינות, סלטים, מיצים סחוטים, קפה וממתקים, שוקולד ומוצרי מאפה, חטיפים מלוחים, גלידות, דבש ומוצרי דגנים. עובדות עסקיות:
פעילות ב 13 מדינות (כולל ישראל).
23 אתרי יצור (מהם 14 בישראל).
7 מרכזי הפצה אזוריים וצי רכב גדול מאוד, (כ 400 משאיות).                               הגעה ל- 13,000 חנויות קמעוניות ברחבי הארץ.
החברה המובילה ב 8 קטגוריות מזון.
החברה הספקית, השנייה בגודלה לשוק המאורגן.
כ- 6900 עובדים ברחבי העולם. (5000 לערך בארץ).
מדורגים שביעי בעולם בין יצרניות הקפה בעולם.
מחזורי פעילות שנתיים של מאות מיליוני דולרים.
לקבוצה שלושה שותפים בינלאומיים גדולים. (דנונה- 20% מחלבות שטראוס; יוניליבר- 51% גלידות שטראוס; פפסיקו- 50% בתחום החטיפים המלוחים.) המוצר "אקטימל" "אקטימל", הושק בישראל  בשנת 1998, והוא אחד ממותגיה המוצלחים של חברת שטראוס עלית (כיום יחד עם "אקטיביה").
זהו משקה יוגורט פרוביוטי, אקטיבי שנועד, בנוסף לטעמו הטוב, לתת תוסף הגנה למעי (משקה התורם להגנה החיסונית). בקבוקון אחד של אקטימל מכיל למעלה מ 10 מיליארד חיידקי L.CASEI בנוסף לחיידקי היוגורט הרגילים. חיידקי ה-  L.CASEI נותנים חיזוק משמעותי לחומת ההגנה של החיידקים הטובים במעי. צריכה יומיומית קבועה של אקטימל, מחזקת את ההגנה הטבעית של הגוף.
ניתן להשיג בטעמים: טבעי, תות, מיקס פירות, אפרסק ובגרסת דיאט של 0% שומן.
"אקטימל הינו המותג הפונקציונלי המוביל בקטגורית המשקאות הפרוביוטים כאשר חצה את רף ה100 מיליון ₪  ואף ממשיך לצמוח בקצב דו ספרתי."  (סיגל שילוני- מנהלת השיווק  "שטראוס מחלבות") מודל swot:
בתכנונה האסטרטגי העסקי על הנהלת "שטראוס עלית" לגבש ולבדוק את נקודות החוזק והיתרונות, ונקודות החולשה והחסרונות ע"י מודל swot ,לניתוח הסביבה הפנימית בחברה והסביבה החיצונית המשפיעה, או עלולה להשפיע על החברה. ניתוח הסביבה הפנימית s- נקודות חוזק/יתרונות:
שטראוס בעלת יתרון מובהק ומשמעותי שהושג ע"י רכישת ומיזוג עלית, דבר שהוביל הגדלת קו היצור, פנייה נרחבת לפלחי שוק נוספים ע"י היצע מוצרים רחב ומגוון יותר ותפיסת נתח שוק גדולה יותר, על חשבון מתחרותיה.
חברה מוכרת וותיקה בענף המזון ותחום מוצרי החלב בפרט.
נתפסת ע"י הציבור כחברה מובילה ואמינה במוצריה ולכן שיווק מוצריה נתפס אצל הצרכן, כמוצר טוב ואמין. שמה של שטראוס הפך ליתרון ברור.
בעלת מערך הפצה ומכירה גדול מאוד, בעלת צי רכבים רחב המאפשר פריסה גיאוגרפית רחבה ככל הניתן, זמינות המוצרים גדולה ומהירה, והחדרת מוצרים נוחה וקלה יותר," קל וחומר" המוצר המדובר.
חברת "שטראוס עלית" בהתרחבות והתפתחות מתמדת בשוק המקומי, והן בשוק העולמי. רכישת פרימור, יטבתה, ומחלבות אביב גורמות להתרחבות קו המוצרים ולמעשה שטראוס ממצבת עצמה כמובילה בכל תחום חדש בו היא שמה את "רגלה".
ע"י רכישת "מחלבות אביב" השיגה החברה את אמון הציבור הדתי, בכשרותה וטיב החלב ומוצריו.  המותג "אקטימל", פונה לכלל האוכלוסייה בפלח שוק מסוים, הוא מתאים לגיל הרך, לילדים (עקב גודלו ותוצר הבריאות שבו ), ולציבור הזקנים שהם כוח קנייה משמעותי. בנוסף, לצעירים שבריאות היא ערך מוסף בחייהם ולספורטאים, (הכוונה גם לנשים כמובן).  ניתן לשווקו בצורה מהירה, ויעילה.
-w נקודות חולשה/ חסרונות:
שטראוס נכנסת לעולם הבריאות שתפס תאוצה רבה בקרב הצרכנים. היא איננה נהנית ממעמד חזק בתחום הבריאות בזהות התאגידית. אמנם שטראוס מייצרת מוצרי בריאות כקוטג' ויוגורטים, אך אינה משויכת באופן מובהק לתחום הבריאות בענף המזון. לדוגמא "מילקי", שהינו מוצר הדגל של שטראוס, אינו נתפס כמוצר בריא.
המוצר "אקטימל" פונה לנישת הפרימיום, לפלח אוכלוסיה אקסקלוסיבי יותר, שעלול להתפרש כטעות. זהו אינו מותג הפונה לעממיות כמילקי לדוגמא. יש בכך סיכון.     ניתוח הסביבה החיצונית  o- הזדמנויות:
החדירה לשוק חדש יחסית שצובר תאוצה רבה בקרב הצרכנים בעולם ובישראל בפרט.
להפוך חיסרון ליתרון מובהק מכיוון שאם עד שלב הכניסה לשוק עם אקטימל, לא הייתה בארץ קהל צרכנים רב למגמה הבריאותית שהולכת וצוברת תאוצה, אזי שטראוס, הראשונה לזהות את הפוטנציאל הגלום בשוק זה. כניסה לפלח שוק אקסקלוסיבי הינו דבר חדש בשטראוס שפנתה עד היום לעממיות. כניסה לתחום המזון הבריאותי, בו חברת "טרה" לא תהווה איום משמעותי, ואילו "תנובה" יכולה להיכנס במקביל (מספיק  מקום לשתי מתחרות בשוק זה). התחרות במקרה זה תהיה על עליונות בתחום T- איומים:
הפניה לפלח שוק מסוים, וכניסה חזקה לתחום שאינו מוכר דיו עבור שטראוס יכול להוות סיכון מסוים לשם החברה שגם אינה מוכרת בשמה בתחום הבריאות.
לא מובטח שהצרכנים יקבלו את אקטימל כמוצר בריאות, ושטראוס עלולה להסתכן בנפילת המוצר (דוגמא "תמוז", בתחום הגבינות המלוחות). זהו איום רציני שהחברה צריכה לקחת בחשבון לפני כניסתה לתחום זה.
התפתחויות רגולטוריות במחירי תשומות- התייקרות הדרגתית במחירי חלב גולמי, כמו כן מיסים ומכסי קנייה על מוצרים מיובאים מוגמרים וחומרי גלם, שעלול להשפיע לרעה.