מבוא ליחב"ל - יציאת צרפת מאלג'יריה, בחינה לאור מודלים של עוצמה, קבלת החלטות וזכויות אדם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 5080
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

הנוכחות הצרפתית באלג'יריה נמשכה תקופה של למעלה מ- 130 שנה והסתיימה, רק לאחר מלחמה עקובה מדם בראשית שנות ה- 60' של המאה ה- 20. עבודה זו תנסה לבחון מקצת מהסיבות והנסיבות שסבו את יציאת הצרפתים מאלג'יריה.
בחרתי בנושא זה, משום שלא הכרתי אותו כמעט כלל, אולם מהמעט שידעתי עליו, נראה לי, כי קיימת לו רלבנטיות וחשיבות למצב בו נתונה ישראל מול האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית ורצועת עזה. חשוב היה לי להביט על המאבק באלג'יריה דרך המשקפת שלי כישראלי ולראות מהם הלקחים, אשר ניתן להפיק ממאבק זה.
המסגרת התיאורטית שנבנתה התבססה בעיקרה על הפראדיגמה הריאליסטית. הסוגיות שעלו במהלך העבודה הן העוצמה הצרפתית מול המוסלמים באלג'יריה והסיבות לכך, שלמרות עדיפות צבאית וכלכלית ברורה, לא הצליחה אותה עוצמה לבוא לכדי ביטוי לשם השגת מטרת צרפת המוצהרת, קרי השארת אלג'יריה כחלק אינטגרלי מצרפת. בהמשך בחנתי את הסוגיה של אופן קבלת ההחלטות בצד הצרפתי לפי שלושת המודלים המקובלים ביחסים הבילאומיים, המודל הרציונאלי, הבירוקרטי והפסיכולוגי. ראיתי, כי אף אחד מהמודלים אינו מספק כשלעצמו בסיטואציה שנוצרה במהלך המאבק על אלג'יריה ולפיכך יש לבחון את כולם. לסיום בדקתי את המימד של זכויות האדם והפרתן על ידי הצד הצרפתי. ניסיתי לראות, כיצד השפיעה הפרה זו על המאבק באלג'יריה ועל התבססות מעמד זכויות האדם ביחסים ובמשפט הבין לאומי. העבודה התבססה על חומר ביבליוגרפי העוסק במאבק באלג'יריה וכן על חומר הקריאה מהקורס, בכל מה שנוגע למסגרת התיאורטית. כן נעזרתי בסיכומי השיעור והתרגיל.

1 .      מבוא 3
2 .      רקע היסטורי .. 4
3 .      מסגרת תיאורטית –. 6
3 .1- מאפייני הריאליזם -… 6
3 .2- עוצמה והשפעה –… 7
3 .3- מודלים של קבלת החלטות –. 8
3 .4- ההיבט של זכויות אדם 10
4 .      ניתוח המקרה . 11
4 .1- עוצמה במבחן התוצאה 11
4 .2- אופן קבלת ההחלטות של צרפת … 14
4 .3- הפרת זכויות אדם באלג'יריה על ידי הצרפתים והשפעתה על המאבק                         15
5.      סיכום ומסקנות –… 17
6 .      ביבליוגרפיה .. 19