דידקטיקה כללית - מתמטיקה - מספרים מכוונים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1609
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

יחידת הלימוד:
יחידת הלימוד בה בחרתי היא נושא המספרים המכוונים, הנלמד בתחילת כיתה ז'. נושא זה מופיע בתוכנית הלימודים במתמטיקה של משרד החינוך (כיתות ז'-ט', התש"ן).
היקף השעות המוקדש לנושא זה הינו 30 שעות שנתיות. (מתוך סה"כ: 120 ש"ש).
מטרות העל בהוראת המתמטיקה של יחידת ההוראה:

1 .     התלמידים ידעו מושגי יסוד של המתמטיקה.
2.     התלמידים יפתחו כושר חשיבה מתמטית לוגית, כגון: הסקת מסקנות, ניתוח, העלאת השערות וכדו'.
3.     התלמידים יקשרו את החומר הנלמד לחיי היום יום ולמקצועות אחרים.
4.     התלמידים יעצבו יחס חיובי למתמטיקה ולא יפתחו חרדה מפני המקצוע.
מטרות אופרטיביות של היחידה:

1 .     התלמידים יכירו את עולם המספרים המכוונים.
2 .     התלמידים יכירו וישרטטו את ציר המספרים וכן ידעו לסמן עליו מספרים מכוונים.
3.     התלמידים יידעו לכתוב טענות מילוליות בסימנים מתמטיים.
4.     התלמידים ידעו לבצע את 4 פעולות החשבון.
5.     התלמידים יעזרו בציר המספרים לקביעת סדר בין מספרי הזזה.
6.     התלמידים יידעו לכתוב טענות מילוליות בסימנים מתמטיים.
7.     התלמידים ידעו את הגדרת המושגים מספר נגדי וערך מוחלט.
פתח דבר נושא המספרים המכוונים הוא נושא שעשוי להיות קשה להבנה עבור תלמידים רבים. כמו כל נושא חדש, ובמיוחד במספרים מכוונים, רצוי ללמד אותו תוך כדי הצגת דוגמאות רבות ככל האפשר מחיי היומיום והתבססות, במידת האפשר, על ידע קיים. (לגבי הידע המוקדם הנדרש מהתלמידים אפרט להלן, לפני הצגת יחידת הלימוד).
בצורה זו, התלמידים יקשרו מושגים מעולמם ומחייהם (וממקצועות אחרים) לתחום המתמטיקה.
כמו כן, אני רואה חשיבות רבה בהטמעת המסר לתלמידים, שמתמטיקה זה לא 'סתם' מקצוע, אלא מקצוע שקשור לחיי היומיום, מעניין ומועיל לכל תחומי החיים ושאפשר גם להגיע לבד לתשובות דרך חקר, העלאת השערות והסקת מסקנות. אלו כלים בסיסיים שאני מוצא לנכון כי חשוב להנחילם מוקדם ככל האפשר.
נקודה נוספת ובעלת חשיבות רבה היא התייחסות לקשיים הצפויים להתעורר במהלך השיעור, עוד בשלב הכנת מערך השיעור. לא לחינם אמרו חכמים: איזהו חכם – הרואה את הנולד. לגבי הקשיים הצפויים (גם כלליים וגם פרטניים), אפרט בהמשך.
ידע מוקדם נדרש
1 .     הכרת המספרים הטבעיים והאפס והשימוש בהם בחיי היום יום.
2.     הכרת הסימנים < > =.
3.     הכרת המושגים פסוק אמת ופסוק שקר.
4.     ידיעת ארבע פעולות החשבון.
5.     ידיעת סדר פעולות החשבון.
6.     הכרת המושגים: סכום, הפרש, מכפלה ומנה.
7.     ידיעת חוקי החילוף, הקיבוץ והפילוג.