עמדות מורים לגבי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות
מוסד לימוד | המכללה האקדמית בוינגייט |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | צרכים מיוחדים, שילוב |
שנת הגשה | 2006 |
מספר מילים | 4970 |
מספר מקורות | 32 |
תקציר העבודה
1 . מבוא
מתוקף חוק החינוך המיוחד (תשמ"ח), משולבים ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגיל. ילדים בעלי היפראקטיביות, ליקויי למידה, לקות ראיה, שיתוק מוחין, פיגור שכלי וכו'. שילובם של ילדים אלה במסגרות החינוך הרגיל ראוי לתשומת לב מיוחדת משום שחריגותם לעיתים מאופיינת בבולטות ויזואלית, ומכאן שניתן לצפות לעמדות שליליות כלפיהם, שילוב מוגדר כנוכחות פיזית של ילד בעל צרכים מיוחדים בכיתה רגילה של בני גילו, תוך השתתפות פעילה בפעילות החינוכית ובאינטראקציה חברתית בהתאם ליכולתו. זאת, תוך שימוש בסיוע התאום את צרכיו המיוחדים (Fox & Ysseldyke, 1997; Mirenda 1999
בתוך דרור, 2001).
גורמים שונים משפיעים על איכות השילוב: גורמים הקשורים ברמת המדיניות הארצית או האזורית, גורמים הקשורים ברמה הארגונית של בית הספר, וגורמים הקשורים ברמת הפרט. הגורמים הקשורים ברמת הפרט מתייחסים לרוב אל המורים המשלבים, אולם איכות השילוב קשורה גם בעמדות של ילדים בקבוצת השווים כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים וכלפי השילוב (מרגלית ומירון 1989, בתוך דרור, 2001).
המסגרת החינוכית המשלבת מאפשרת מפגש יומיומי ורצוף במשך מספר שנים בין הילדים המשלבים- המהווים את קבוצת הרוב- לילדים בעלי צרכים המיוחדים , שמהווים את קבוצת המיעוט. בגלל גילם הצעיר, עמדותיהם החברתיות של הילדים בשתי הקבוצות נמצאות עדיין בתהליך של גיבוש. מאפיינים אלה של המסגרת החינוכית המשלבת ייחודיים לה בכל הנוגע לעמדות כלפי חריגים בחברה (ביזמן ואמיר,
1 985).
אחד התנאים שצריך להתקיים כדי שיתאפשר גיבוש עמדות חיוביות בין שתי קבוצות משתתפים הוא אוירה חברתית שנושאת מסר אשר מעודד התקרבות בין שונים, ובעיקר קבלת מסרים כאלה ממי שנחשב כבעל סמכות. מבחינה זו יש למורי הילדים המשלבים תפקיד מכריע בעיצוב העמדות של ילדים כלפי חריגים בחברה בכלל וכלפי שילובם בפרט, ומכאן גם השפעה מכרעת על איכות השילוב של ילדים אלה במערכת החינוך הרגילה.
במרכזה של עובדה זו תעמוד השאלה: מהן העמדות של מורים בבית ספר יסודי כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים לעומת ילדים רגילים.
עמדות חיוביות של מורים בבית הספר יכולות לסייע רבות לתפקודו של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.
במחקר זה תחילה אעביר שאלון למורים בבית ספר יסודי ואראה מהי עמדתם של המורים לגבי תלמידים עם צרכים מיוחדים וכן שאלון למורים בבית ספר יסודי לגבי עמדתם לגבי תלמידים רגילים, לאחר מכן אבדוק למה בחרו את התשובות וזאת על ידי ראיון שאבצע עם חלק מן המורים.
תוכן העניינים
1. מבוא
-3
2 . רקע תיאורטי -..4
2.1 השילוב ..4
2.1.1 התפתחות השילוב ..5
2.1.2 מטרות השילוב -..5
2.1.3 השילוב בארץ –5
2.1.4 סוגי שילוב –…6
2.2
לקות ראייה –..7
2.2.1
פרספקטיבה היסטורית –.7
2.2.2
מבנה מערכת הראייה 9
2.2.3
לקות ראייה ועיוורון –…10 2.2.4 עזרים לראייה ירודה 14
2.2.5 שיטות קריאה וכתיבה לעיוורים וללקויי ראייה -.15
2.3 שילוב ילדים עם לקות ראייה בחינוך הרגיל –16
2 .3.1 רקע
כללי –..
16
2 .3.2
עמדות מורים לגבי שילוב תלמידים עם לקות ראייה –… 16
2 .3.3
המלצות למורה בכיתה המשלבת ילד עם לקות ראייה או עיוורון–..18
3 . שיטה .
15
3.1
אוכלוסיה –.
15
3.2
כלי המחקר –15
3.3
הליך …
.15
3.4
ניתוח נתונים -.
.15
4 . הממצאים –19
4.1
הצגה גראפית כמותית של הנתונים שנאספו בשאלונים -… 19
4.2
ניתוח איכותי של הראיונות ..19
4.2.1 טבלה מספר 1 עמדות מורים כלפי תלמיד עם צרכים מיוחדים -.22
4.2.2. טבלה מספר 2 עמדות מורים כלפי תלמיד רגיל –..23
4.2.3 עמדות של מורים כלפי ילד רגיל וילד בעל צרכים מיוחדים- נושאים–…24
4.3
הצלבה של הנתונים הכמותיים והאיכותיים —
5 5. דיון …
27
6 . ביבליוגרפיה -.
29
7. נספחים –..
31
7.1
ראיונו של מורים – תלמיד רגיל –..31
7.2
ראיונו של מורים – תלמיד בעל צרכים מיוחדים -32
8.תקציר ..
33
9. הצהרה –…
35