הסתגלות ילדים לכיתה א'- דפוסי התנהגות במהלך הינתקות הילד מההורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3312
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

אבסטרקט (תקציר) נושא המחקר הינו הסתגלות ילדים במעבר מהגן לבית הספר. צעדיהם הראשונים של ילדים בבית הספר מהווים שלב חשוב בהתפתחותם. זהו שלב גדוש ברגשות, תהיות, פחדים וחששות.                                                                                                  מטרת המחקר הייתה לחקור דפוסי התנהגות במהלך הינתקות הילד מההורה בחודש הראשון ללימודיו בכיתה א'. נעשה ניסיון לברר האם ההבדל בסוג המשפחה משפיע על טיב ההסתגלות של הילדים לכיתה א', וכן האם קיים הבדל בין המינים. המחקר ניבא, שמשך זמן ההינתקות מההורה אצל בנים ממשפחות חד-הוריות הוא ארוך יותר וקשה יותר. כלומר, ההבדלים בסוג המשפחה ובמין ישפיעו, בהכרח, על טיב הסתגלותם של הילדים לכיתה א' ועל דפוסי ההתנהגות שלהם במהלך ההינתקות מההורה. על-מנת לבדוק אם הבדל זה אינו תוצאה של דפוס התנהגות למין בלבד, השוויתי כל אחת מן הקבוצות לקבוצת הביקורת של ילדים ממשפחות דו-הוריות. המחקר כלל 80 ילדים (מכיתה א') מחמישה בתי-ספר בקרית-מוצקין, מתוכם: 40 ילדים, 20 בנים ו-20 בנות, ממשפחות חד-הוריות כתוצאה מגירושין. ו-40 ילדים, 20 בנים ו-20 בנות, ממשפחות דו-הוריות.   במחקר שולבו משתנים כמותיים ואיכותיים שהמידע בגינם נאסף באמצעות שאלון שחובר לצורך מחקר זה.                                                                 התוצאות מראות כי דפוסי ההתנהגות וההסתגלות של בנים ממשפחות חד-הוריות נמוך מזה של בנים ממשפחות דו-הוריות. לעומת זאת, לא נמצא הבדל משמעותי בדפוסי ההתנהגות וההסתגלות של בנות ממשפחות חד-הוריות ובנות ממשפחות דו-הוריות. התוצאות מוסברות על ידי תיאוריות העוסקות בהסתגלות ילדים במעבר מהגן לבית-הספר. המסקנה היא שלבנים ממשפחות חד-הוריות קשיי הסתגלות במעבר מהגן לבית-הספר.
המסקנה המתבקשת היא, שיחסים טובים והיעדר תחושה של חסך אימהי בקרב הבנים ממשפחות חד-הוריות, הם תנאים המאפשרים להתגבר על הקשיים הנגרמים עקב אובדן האב. היעדר קונפליקטים אלימים בין ההורים בתקופת הגירושים ויחסים סדירים וטובים עם האב, שאינו מתגורר בבית, הם חיוניים לרווחת הילדים וערובה להצלחתם. ככל שההורה ידע יותר ויהיה מודע יותר לתחושותיו ורגשותיו של הילד, כך יקל על השתלבות הילד במסגרת החדשה ועל הסתגלותו אליה.
הקשר בין ההורה לילד משפיע על הסתגלות הילד למסגרת החדשה בכלל ועל דפוס ההתנהגות של הילד במהלך הפרידה בפרט.
תוכן העניינים

1 . מבוא
   1.1 מבוא כללי –1
   1.2 סקר ספרות -…3

2 . מתודולוגיה    2.1   אוכלוסיית המחקר –8      2.2  כלי המחקר -..8
   2.3  תיאור התהליך ..9
   2.4  תוצאות  –.9      
3 . דיון וסיכום 11   
4 . ביבליוגרפיה –…13
5. נספחים -14