דמות האישה הוליוודית של שנות ה- 2000

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 17579
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

  תוכן עניינים
מבוא מתודולוגיה ומטרות דמות האישה
1 .1  הגדרת האישה
1 .2  השפעת התנועה הפמניסטית על מעמד הנשים בחברה
1 .3  ייצוג הגוף של נשים בתרבות ובקולנוע.
1.4  סיכום גישות בקולנוע
2 .1  הגישה השמרנית
2 .2  התנועה הפמיניסטית
2 .3  הגישה המתקדמת יותר
2 .4  סיכום תיאוריות קולנוע פמיניסטיות
3 .1  ביקורת הקולנוע הפמיניסטית – סוציולוגית
3 .2  הביקורת הפסיכואנליטית סמיוטית
3 .3  הביקורת על המתודה הפסיכואנליטית
3 .3.1       העדר הסובייקט הנשי
3 .3.2       אליטיזם וניתוק מהזרם המרכזי של התרבות
3 .3.3       יחסן של התיאוריות הפמיניסטיות בקולנוע להיסטוריה ולהיסטוריוגרפיה.
3.4  סיכום ייצוג האישה מסורתי מול חדשני בקולנוע של שנות ה- 2000
4 .1  האישה המסורתית
4 .1.1       ניתוח הסרט נשים מושלמות.
4.2  האישה החזקה וחסרת הרסן
4 .2.1       ניתוח הסרט מיליון דולר בייבי.
4.3  סיכום דיון ומסקנות ביבליוגרפיה.
נספח.
I מבוא
מתודולוגיה ומטרות:
בתקשורת ההמונים הקולנוע נחשב למדיום בעל השפעה עצומה על החברה האמריקאית. מרגע שהקולנוע הפך לנגיש עבור האזרחים האמריקאים הוא מילא תפקיד מרכזי ביצירת ערכים תרבותיים והחל להשפיע על הדרך בה אנשים רואים את העולם סביבם.
ההיסטוריה של הסרטים האמריקניים היא בעצם כתיבת היסטוריה של תרבות אמריקנית. הסרטים משקפים תוכן תרבותי גלוי ומפורש אשר עשויים גם להביע מסרים אידיאולוגיים סמויים מן העין ואשר הסרטים ספוגים בהם כשערכים הנחשבים בתרבות מתקבלים כטבעיים.
עפ"י הסרטים האמריקניים נשים ממלאות תפקיד סטריאוטיפי של בתולה, זונה, אם, רעיה, מזכירה או מנהלת, אך כמעט תמיד הן מוגדרות עפ"י זיקתן לגברים. שנות ה- 70 וה- 80 היו השנים שבהם החלה התנועה הפמינסטית להשפיע במידה ניכרת על הקולנוע האמרקני ובעיקר על יוצרי הסרטים של תקופה זו כשאלו הגדילו את מספר התפקידים של נשים חזקות.
סרטים פמיניסטיים מגדירים את האישה כאדם בפני עצמו, ולא כאובייקט האמור לגרום הנאה, אך במובן מסוים כל סרט הופך את האישה למוצג ראווה.
חוקרים רבים רואים את דמות האישה כאובייקט למציצנות, המוגש ע"י הבמאים ממין זכר לשם הנאתם החזותית של צופים ממין זכר.
מטרתה של עבודה זו היא לעזור בבנייתה של מתודולוגיה היסטורית פמיניסטית למחקר של דמותה של האישה בתרבות הפופולרית , ובקולנוע הוליוודי בפרט.
כדי לבצע משימה זו יש להתגבר על כמה קשיים.
ראשית, במחקר הקיים יש מצב אי רציונלי: מצד אחד, בתחומי לימודי הקולנוע יש כמות גדולה מאוד של מחקרים על נשים וקולנוע. ומצד שני, בתחום ההיסטוריה על קולנוע יש מעט מאוד חומר על נושאי מגדר. למעשה, תחום המחקר שבו היסטוריונים חוקרים את הקולנוע הוא חדש יחסית, וברובו נכתב בשנות התשעים.
בעבודה זו יש ניסיון לגשר בין שני תחומי ידע נפרדים של לימודי קולנוע והיסטוריה, תוך התמקדות בהיבטים הפמיניסטים של תחומים אלו. ולכן, אציג ואנתח את דימוי הנשים בקולנוע האמריקאי בתקופות שונות, ובמיוחד בשנות ה- 2000, תקופה אשר הביאה להכרה ביוצרים שהגיעו לבשלות אומנותית ואשר יצרו סרטים בעלי מכנה משותף ברמה האסתטית.
אבל בצד פיתוח מתודולוגיה, יש לעבודה גם מטרה נוספת והיא להבין כיצד הקולנוע, והתרבות הויזואלית, יכולים לסייע בחקירה טובה יותר של דמותה של האישה.
לעבודה זו גם מטרה נוספת, והיא לנסות לקחת חלק מחקירת יחסי המגדר ולאפשר אולי לראות כיצד הקולנוע בונה את דמותה של האישה ככל שמשתנה הזרם והרוח הפמיניסטית.
II חקירת יחסי המגדר בסרטים השייכים לזרמים שונים תאפשר אולי לראות כיצד הקולנוע מבנה ללא הרף את הזהויות הנשיות, ויוצר עמדות סובייקט מגדריות שמכוונות לנשים.
למרות קיומן של גישות שונות בעבודה זו, ומטרותיה לנסות ולמצוא מודל אפקטיבי למחקר היסטורי פמינסטי של קולנוע, חשוב להדגיש שאין הכוונה למצוא גישה, אלא ליצור גישה שתתואם במיוחד לכל תקופה, בעיקר לשנות האלפיים שאליה עתידה המתודולוגיה להיות מיושמת.
העבודה עוסקת בדמות האישה בקולנוע האמריקאי, כשהדגש הוא על הניתוח הפמיניסטי ופוסט פמיניסטי ומתבססת על התיאוריות המובילות בתחום ,כשהטענה המרכזית היא דמותה של האישה בסרטים האמריקאים, אשר מספקת מצד אחד מודל המעורר השראה, ומצד שני מחזקת סטריאוטיפיים ומנציחה את העליונות הגברית .
העבודה מחולקת לכמה חלקים: בחלקה הראשון של העבודה יוצג רקע תיאורטי המתאר את דמות האישה בתרבות וכן הגישות השונות להצגת האישה בקולנוע, אסגור חלק זה בסקירת התיאוריות הפמיניסטיות הקולנועיות.  ואילו בחלקה השני של העבודה יוצג ניתוח של האישה המסורתית מול המודרנית בקולנוע העכשווי תוך ניתוח הסרטים נשים מושלמות והסרט מיליון דולר בייבי.
את ניתוח הסרטים יש לראות בשני הקשרים פמיניסטים נפרדים: נשים מושלמות היינו ניסיון לקחת את דמותה של האישה המושלמת המאופיינת לראשית הקולנוע להביא לימינו, בניתוח דמותה של גיבורת הסרט אראה כי מהותה של ג'ואנה מקודדת כסובייקט וגם כאובייקט.
ואצביע על כך כי הגיבורה חוצה גבולות מגדרים משתנים, כמו כן אחשוף את העמדת הפנים של הייצוג המגדרי והדגים כיצד ניתן לאשר זהויות, להעלימן, ולהגדירן מחדש.
מיליון דולר בייבי מביא את דמותה של האישה החזקה והלוחמת, שאינה עוד דמות משנית. בניתוח דמותה של גיבורת הסרט אראה כי המשמעות של ההצגה של גיבורה חזקה ולוחמת בקולנוע המודרני הינה מורכבת, והאימז'ים רחוקים מלסמן הירכיה מינית פשוטה. בנוסף הציג הסבר מקיף יותר לתפקיד האישה הלוחמת, אשר פותחת דלת לקריאה חתרנית של גיבורות מסוגה של מגי פיצ'גרלד, ומציבה מחדש את הפרפורמנס אשר מדגישים את המלאכותיות של תפקידי המגדר.
ומכאן עולה השאלה המרכזית  – האם ואיך השתנה דימוי האישה בקולנוע  במעבר התקופות השונות ?
השערתי היא שעל אף השינויים הרבים והתמורות שהביאה הגישה המתקדמת יותר, נותרת דמותה של האישה כלואה לצורכי הגבר, גם אם נראה את דמותה מניעה את העלילה בסרט.