תעמולת בחירות

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6953
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים                                                                                      מבוא –..3                                                                              תעמולה -…                                                                              -מטרותיה של התעמולה –.4
– 6                                                      – אמצעי תעמולה -..6                                                                 – הפסיכולוגיה של התעמולה -.10-7
תעמולה שלילית –.13-11
–         תעמולה שלילית כפוגעת בהליך הבחירות –…16-14
–          תעמולה שלילית כתורמת להליך הבחירות –.19-17
–         הבחירות בישראל 22-20 דיון 24-23
סיכום —
5 ביבליוגרפיה ..28-26
נספחים -…31-29
מבוא
הקמפיינים הפוליטים עברו שינויים רבים במהלך השנים . ישנה עלייה משמעותית בכמות הפרסום הפוליטי השלילי התקפי ויחד עם זאת ישנה ירידה משמעותית באחוז המצביעים מתוך סך הקולות .
" פרס ייחלק את ירשולים "הוא דוגמא לפרסום שלילי התקפי נפוץ .  הסיסמא היא חלק מתעמולת הבחירות שנועדה לקדם מפלגה אחת תוך החלשת האחרת.
תחום התעמולה הוא רחב ביותר ולכן  תחום הדיון בעבודה זו צומצם לתעמולת בחירות .
העבודה מתחלקת לשני חלקים : בחלק הראשון אציג באופן כללי מהי תעמולה תוך התייחסות להיבט הפסיכולוגי , לאמצעי התעמולה  ומטרותיה .
בחלק השני של העבודה אתייחס למהי תעמולה שלילית , כיצד היא פוגעת ותורמת להליך הבחירות תוך יישומה של התעמולה השלילית על בחירות בישראל מנקודות זמן שונות . בעבודה אציג חוקרים הטוענים כי לרמת השליליות בקמפיין הפוליטי השפעה ישירה ומזיקה ביותר על המצביעים, וכן חוקרים המפריכים טענות אלה. שאלת המחקר היא האם תעמולה השלילית משפיעה על יחסם של קולות הבוחרים להגיע לקלפי ביום הבחירות .
תעמולה מקור המונח תעמולה הוא "פרופגנדה" 1 . ההגדרה הכללית  ביותר של התעמולה שעלה בידי למצוא היא זו: "Propaganda may be defined as the activity, or the art, of inducing others to behave in a way in which they would not behave in its absence"                   2  תעמולה גורמת לשינוי התנהגותי, היא אמצעי פסיכולוגי משום יכולתה להשפיע על מאפיינים התנהגותיים כאשר נעשה בה שימוש. לכן התעמולה היא אינה סוג של תקשורת, אלא כלי פסיכולוגי העושה שימוש בכשלים ופרצות הקיימים בתקשורת למען קידום מטרות פוליטיות או מסחריות במסווה של תקשורת תקינה .
ניתן לפרש את התעמולה הן בהיבט החיובי והן בהיבט השלילי . תלוי באיזה צד אנו בוחרים להתייחס ולפרש . התעמולה לרוב נסתרת וסמויה אך לעיתים גלויה . תעמולה תמיד תהיה דרך של העברת מסר ממען לנמען .מטרת המסר הוא ניסיון לגרימת שינוי התנהגותי ופסיכולוגי אצל הנמען .
1 במקור Congretio de Propaganda Fide, השם ניתן על-ידי האפיפיור גרגורי ה-15 בשנת 1622 .

2 Fraser, Lindley Macnaghten, Propaganda, London: Oxford University Press, 1957, p1.