מועצת תלמידיםתקציר לעבודה על מועצת התלמידים כמערכת להתנסות והבנת הערך דמוקרטיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3573
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר לעבודה על מועצת התלמידים כמערכת להתנסות והבנת הערך דמוקרטיה  בית הספר מהווה חברה בזעיר אנפין וככזה מתקיימים בו תהליכים חברתיים רבים ומגוונים. הדמוקרטיה, כתהליך חברתי, המלווה את חיי המבוגרים, גם היא, אינה נפקדת מחיי הילדים והיא חלק הקיים בסביבתם, לעיתים באופן גלוי ומודע ולעיתים באופן סמוי. במדינה הדוגלת בצורת משטר זו ישנה חשיבות רבה בטיפוח ערכי הדמוקרטיה כבר בדור הצעיר, מתוך מחשבה כי ככל שיקדימו להתנסות בהם כך יפתחו כישורים טובים ומודעות שלהם ויכלו לפעול לפיהם בהמשך דרכם מתוך הבנה, שיקול דעת וחשיבה ביקורתית.
הדמוקרטיה שונה ממקצועות לימוד הנהוגים בבית הספר, בעיקר בהיותה דרך חיים ולא רק תחום ידע, משום כך תהליך החינוך לדמוקרטיה בבית הספר צריך להתבטא באמצעות הנהגת דמוקרטיזציה בתחומים רבים. אחד התחומים המרכזיים הוא מועצת התלמידים. בכוונתי לנסות להבין האם מועצת התלמידים מהווה מסגרת המזמנת התנסות בערכים ובעקרונות דמוקרטיים עבור הילדים הפעילים בה. כלומר, האם הילדים הפעילים במועצת התלמידים  מתנסים בערכי ובעקרונות הדמוקרטיה הלכה למעשה והאם מתפתחת הבנה וחשיבה שלהם בהקשר אליהם.
בעבודה אתמקד במועצת התלמידים המתנהלת בבית הספר היסודי בו אני עובדת ושייחודו בהרחבת נושאי המדע, טבע והסביבה. הוא רואה במועצת התלמידים גוף מרכזי של חברת התלמידים וכאמצעי המתאים ביותר ללימוד ויישום העקרונות הדמוקרטיים בבית הספר. גישה זו מחדדת את החשיבות בהבנת תפיסת הילדים את המועצה והאם אכן  חשים כי פועלים  במרחב דמוקרטי ומתנסים בו, זאת על מנת לבדוק האם ישנם נושאים המצריכים שינוי, שיפור או שימור. תוכן העניינים:
תוכן העניינים: 2
1 .1
מבוא.. 3
1 .2
סקירת ספרותית: 4
1 .2.1  דמוקרטיה, חינוך, מועצת תלמידים ומה שביניהם. 4
1 .2.1.1
הדמוקרטיה כערך. 4
1 .2.1.2.
חינוך לדמוקרטיה.. 5
1 .2.1.3
חינוך לדמוקרטיה בישראל. 5
1 .2.2
מועצת התלמידים כמסגרת להתנסות בערך הדמוקרטיה.. 6
1 .2.2.1
הסבר המושג מועצת התלמידים. 7
1 .2.2.2
חשיבות מועצת התלמידים בבית הספר היסודי 9
1 .2.2.3
מטרותיה של המועצה ותחומי פעילותה. 9
2 .
קישור הניסיון שלי למסגרת התיאורטית: 11
2 .1
תיאור האירוע (דוגמא לפעילות ולמידה של מועצת התלמידים בבית ספרי). 11
2 .2  ניתוח הנ"ל באמצעות המסגרת התיאורית: 12
מסקנות והצעות ליישום. 13
רשימת מקורות.. 15