ניתוח שירי פרידה ישראלים ע"פ הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5712
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר נושא העבודה הנוכחית צמח מהתרשמותנו, כי למוסיקה (לשירים בעיקר) השפעה רבה על חיינו, היא מלווה אותנו לאורך תקופות שונות בחיינו וחלק מהתחושות שלנו, מהזיכרונות וכן, מהמחשבות, מושפעות ממנה. מעניין אותנו היה לבדוק, מהו המסר של כמה שירים ישראלים מפורסמים העוסקים בפרידה מבן זוג, ומה הן התחושות שאותו מסר מנסה לעורר בקהל היעד שלו. על מנת לבדוק זאת, קראנו את הטקסט של כעשרים שירים ישראלים פופולאריים בקרב בני נוער, העוסקים בפרידה מבן זוג. התרשמנו כי קיים מסר שכיח בטקסט, והוא מתאפיין בעיקר בביטוי של עוצמות רגשיות לא פרופורציונליות, מדואליות במחשבה, תחושה של חוסר אונים, אין תקווה ואין מוצא. בעבודה הנוכחית ננסה לתאר ולנתח את המסר של אותם שירים, על פי התיאוריה הרציונלית-אמוטיבית (RET) של אלברט אליס (Albert Ellis) . תיאוריה זו, אשר התפתחה בעשרות השנים האחרונות בארצות הברית, מהווה ביסוס תיאורטי לגישה הטיפולית RET, ומייחסת משקל רב לטיב החשיבה של בני אדם: הרגשות הלא יעילים שלנו (הלא הסתגלותיים) והעוצמות החזקות שלהם, הם תוצאה של עיוותי חשיבה, אשר מונעים מאיתנו לחשוב באופן הגיוני ופרופורציונאלי, וכמו כן גורמים לנו לפרש את האירועים במציאות בצורה מעוותת ולא יעילה.  (M.
Bernard & M .R. Joyce, 1984) לדעתנו, קיים קשר בין טיב עיוותי החשיבה השכיחים בשירים, ובין הנחתנו שהם פופולאריים יותר בקרב בני הנוער. בפרק הראשון נציג כמה מאפיינים של ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית בשלב ההתבגרות. תקופת ההתבגרות מתאפיינת במספר שינויים ברמה הפיזיולוגית, הקוגניטיבית והפסיכולוגית.
בתקופה זו, המהווה מעבר מהילדות לבגרות, עוברים בני נוער תהליך פסיכולוגי של פירוד מהוריהם, מגבשים את זהותם האינדיבידואלית וכחלק מהתהליך מחפשים דמויות משמעותיות אחרות מחוץ למסגרת המשפחתית. כמו כן, הם מגלים ומתנסים לראשונה במיניות וביחסים רומנטיים בין בני זוג. תהליך זה מאופיין בעוצמות חזקות של רגש, בצרכים נרקסיסטים מוגברים,  באמביוולנטיות בין עצמאות לתלות. (מוס, 1988)  הנחתנו היא שבני נוער יתחברו יותר לשירי פרידה בהם המסר ישקף את הצורך שלהם לעוצמות רגשיות חזקות ואבסולוטיות, וזאת לאור אותם מרכיבים קוגניטיביים, רגשיים ופיזיולוגיים אשר מאפיינים את גיל ההתבגרות. כפי שנאמר לעיל, על פי הגישה הרציונאלית-אימוטיבית, טיב הרגשות ועוצמתן, נובעים מחשיבה שאינה הגיונית, אלא מעוותת. בפרק השני נציג כמה מעקרונות התיאוריה הרציונאלית-אימוטיבית ורשימה של עיוותי חשיבה, אשר על פי תיאוריה זו, יכולים לגרום לעוצמות רגשיות עזות מעבר למידה, בהתמודדות מול פרידה. לאחר מכן נציג שמונה עשר שירים שנבחרו על ידנו, ואת רשימת עיוותי החשיבה אשר זיהינו בטקסטים שלהם (על ידי סימון צבעוני על הטקסט עצמו). בפרק הדיון נציג את מסקנותינו התיאורטיות בנוגע להנחתנו כי בני נוער, מעצם אפיוניהם, יתחבר יותר לשירי פרידה בהם המסר טוטאלי, שחור  ולבן, אבסולוטי, וכו' (ראה רשימת עיוותי חשיבה).
יש לציין כי העבודה הנוכחית לא מתיימרת להיות מחקר, אלא לימוד תיאורטי בלבד . כמו כן, ההקשרים וההנחות אינם אמפיריים, אלא פרי החשיבה של הכותבים. תוכן עניינים
מבוא   …………………………………………………………………………….עמ' 2
פרק I- גיל ההתבגרות …………………………………………………………עמ'
4 פרק וו-  הגישה הרציונאלית-אימוטיבית ………….……………………………עמ' 9
        –  שירים………………….……………………………………………….עמ' 11
דיון- ………………………………………………………………………………עמ'
2 7
ביבליוגרפיה- ………………..…………..…………………..…………………עמ'
3 0