סמנריון בתחום משפטים- פונדקאות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 19674
מספר מקורות 91

תקציר העבודה

1 .הקדמה "פונדק פירושו אכסניה, בית מלון, בית אורחים; פונדקאית היא בעלת פונדק, בעלת אכסניה, ומושג הפונדקאות נגזר מאלה". במהלך עשרים השנים האחרונות חלה התקדמות רבה בטכנולוגיה הרפואית העוסקת בתחומי הפריון. טכנולוגיה זו מאפשרות לזוגות חשוכי ילדים הסובלים מבעיות פוריות, לממש תקוותם ושאיפתם לילדים באמצעות מספר אפשרויות להגברת הפריון וביניהן, הזרעה מלאכותית, הפריה חוץ גופית, הקפאת עוברים ופונדקאות. מבין אפשרויות אלה אדון בסמינריון זה בנושא הפונדקאות אשר בעל השלכות על שלושה גופים עיקריים- ההורים המזמינים, הפונדקאית והצאצא הנולד.  יש לציין שקיימות שתי צורות טיפול עיקריות בהם ניתן להיעזר בפונדקאות לשם השגת הריון הנקבעות ע"פ סוג הבעיה של הזוג המזמין:
1. פונדקאות מלאה/ -Full Surrogacy -..
2.פונדקאות חילופית/חלקית/ -Partial -..
בנוסף, השימוש באם פונדקאית הוא חלופה אפשרית למגוון מצבי אי פוריות, מצבים בהם הריון עלול לסכן את חיי האשה ועוד. יש להוסיף, שייתכן שחוץ מבעיות רפואיות בעתיד הלא רחוק נשים בריאות תפנינה להליך הפונדקאות משקולים אישיים. ראוי לציין שבמסורת הישראלית ישנם שלושה עקרונות הלכתיים התומכים בהפעלת טכנולוגיות מגבירות פריון, וביניהן פונדקאות: מצות פרו ורבו, שמירה על שלמות המשפחה (צאצא משותף תורם רבות לשלום הבית) וחובת סיוע לזולת (הבאת צאצא תורמת לאושר הזולת).
*במהלך הסמינריון אבחן את הנושאים הבאים:  בפרק הראשון אדון במצב הקיים בישראל לפני שנת 1996 ולאחר שנת 1996 בה נחקק חוק הפונדקאות. בנוסף, אציג את עמדת ועדת אלוני, בימ"ש ומלומדים שונים.   בפרק השני אציג את המושג הזכות להורות ואבחן את מעמד וכשירות המזמינים.
הפרק השלישי דן במעמד הפונדקאית מהיבטים שונים.
בפרק הרביעי אבחן את סוגיית הפונדקאות מנקודת מבט של טובת הילד. בפרק החמישי אסקור את הדין המצוי בנושא הפונדקאות ברחבי העולם.
בפרק השביעי יוצגו הערכים והאינטרסים העלולים להיפגע עקב הליך הפונדקאות תוך הצגת הבעיות האתיות והמשפטיות המתעוררות וביקורת עליהן.
בפרק שמונה אסכם את הנושא ואציג את המסקנות העולות לאור הניתוח שנערך.