מאפייניה ומקורותיה של האנטישמיות באידיאולוגיה של תנועת החמאס

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא .עמוד
2 פרק ראשון:
האנטישמיות בעולם הערבי ומאפייניה .עמוד 4
פרק שני:
שורשי האידיאולוגיה האנטישמית של תנועת החמאס עמוד
8 פרק שלישי:
אנטישמיות ממזרח וממערב- רעיונות אנטישמיים באידיאולוגיה של תנועת החמאס ..עמוד
1 2
פרק רביעי:
יישמוה של האידיאולוגיה האנטישמית- מקרים לדוגמא-.עמוד 20 סיכום –…עמוד
2 4
מבוא
תנועת ההתנגדות האסלאמית (חרכה אלמקאומה אלאסלאמיה), הידועה יותר בשמה המקוצר חמאס, הוקמה בשיאה של האנתפאצ'ה הראשונה בשנת 1987- אז הוצג שמה בפעם הראשונה באחד מכרוזי התנועה, אך למעשה הארגון פעל בשטחים כזרוע של תנועת האחים המוסלמים במהלך כל שנות השבעים והשמונים  כתנועה חברתית שיצאה נגד השחיתות, הקימה מפעלי צדקה רבים אך נמנעה באותו שלב ממעורבות בעניינים פוליטיים, לקראת אמצע שנות השמונים התנועה נטתה לכיוונו של מייסדה, השיח' אחמד יאסין הקיצוני. על פי הביוגרפיה החצי-רשמית של תנועת החמאס, "אמת וקיום" התפתחותה של התנועה מחולקת לארבע תקופות עיקריות: הראשונה מוגדרת בין השנים
1 976-1967 תקופה שבה נוסד הסניף של האחים המוסלמים ברצועת עזה על מנת להתמודד עם כוחות הכיבוש הישראלים לאחר מלחמת ששת הימים, השלב השני בין השנים 1981-1976
מוגדרת כתקופה שבה תנועת אלמג'מע אלאסלאמי התרחבה ופתחה אגודות חברתיות ברחבי רצועת עזה ובגדה המערבית וביססה את מעמדה בקרב הציבור, 1987-1981 תקופה שבה החל הארגון לנסות להשיג השפעה פוליטית על ידי הקמת מנגנונים שונים והכנה לקראת מאבק מזוין, החלק האחרון משנת 1987 ועד היום ייסוד תנועת החמאס המוגדרת כזרוע לוחמת של האחים המוסלמים בפלסטין הפועלת להמשך קיומו של הג'האד.
התיאור הזה תואם את ההתפתחויות של הארגון ברצועת עזה אך בגדה המערבית התהליך היה מעט שונה שם הסניף של האחים המוסלמים היה נתון כולו להשפעה של ההנהגה מירדן שפעלה בתיאום מלא עם המשטר ההאשמי, בנוסף לכך גם אופיים הסוציו-אקונומי של האנשים בגדה שהיו ברובם סוחרים ובני מעמד הביניים היה שונה מאופי האוכלוסייה ברצועת עזה שהשתייכה ברובה למעמד הנמוך. בחודש אוגוסט 1988 פרסמה תנועת החמאס את האמנה האסלאמית הפלסטינית שהיא המסמך האידיאולוגי החשוב ביותר שמנסה להציג באופן אחיד את הרעיונות המרכזיים שבשמם פועלת התנועה.  הקמתה של תנועת החמאס שהיא תנועה דתית-אסלאמיסטית פונדמנטליסטית היא חלק מגל ששוטף את העולם המוסלמי כולו החל משנות החמישים ובעיקר לאחר מלחמת ששת הימים. התופעה הזו הביאה לעלייה חדה ולהקצנה בהתבטאויות ובעמדות אנטישמיות בעולם הערבי והמוסלמי כלפי ישראל וכלפי יהדות העולם כולה תוך שילוב של אלמנטים אנטישמיים עתיקים מן הספרות המוסלמית הקלאסית ואלמנטים מודרניים שנלקחו ישירות מן האנטישמיות האירופאית. העמדה האנטישמית באה לידי ביטוי באופן בולט וחריף במיוחד בתנועת החמאס, גם אם משווים אותה לתנועות אחרות מסוגה.
מטרתה של העבודה היא לבחון את מאפייניה של האנטישמיות כפי שהיא באה לידי ביטוי בתנועת החמאס תוך אבחנה בין האלמנטים האסלאמיים-קלאסיים והמערביים שנעשה בהם שימוש בערבוביה על דרך קבע, ובנוסף לנסות לאתר את המקורות המרכזיים שהשפיעו על עיצובה של האידיאולוגיה האנטישמית החריפה של התנועה, תוך הסתמכות על מאמרים וספרים שנכתבו בנושא שרובם מבוססים על פרסומים שונים של התנועה וביניהם כרוזים, עלונים, כתבי עת והאמנה עצמה. העבודה מחולקת לארבעה פרקים- הראשון סוקר את מאפייניה של האנטישמיות הערבית במהלך ההיסטוריה, חדירתה של האנטישמיות המערבית וההשפעה של עליית התנועות הפונדמנטליסטיות על התפשטותה של התופעה, הפרק השני בודק את ההשפעות האידיאולוגיות המרכזיות ואת הרעיונות האנטישמיים המרכזיים שאותם אימצה תנועת החמאס מהמקורות שסבבו אותה, בפרק השלישי ישנו ניתוח של הסעיפים הרלבנטיים באמנה האסלאמית ושל מקורות אחרים תוך אבחנה בין אופי הרעיונות והביטויים האנטישמיים והתייחסות למקורות שמהם הם נלקחו על פי הפרק הקודם ובפרק האחרון מובאים שלושה מקרים לדוגמא הממחישים את השימוש באותם מאפיינים שתוארו ונותחו קודם לכן.
שתי הערות לסיום: 1) ישנו חומר רב יחסית החוקר את האנטישמיות בעולם הרבע והמוסלמי אך רובו נכתב עד שנות השמונים, לפני הקמתה של תנועת החמאס, כך שהחומר המחקרי המצוי בנושא אינו רב.
2) כל הקטעים המצוטטים מן האמנה בפרק השלישי לקוחים מספרם של שאול משעל ואברהם סלע "זמן חמאס- אלימות ופשרה". תרגום מלא של כל סעיפי האמנה מצוי בעמודים 314-285 בספר זה.