היבטים התנהגותיים בחברת סטימצקי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3413
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר מנהלים בחברה המתועשת בימינו הנשלטת על-ידי טכנולוגיות מורכבות, ארגונים מחברים ידע, אנשים וחומרי גלם כדי לבצע מטלות שיחיד איננו מסוגל לעשות לבדו (Daft, 2002).
ארגון תקין צריך לקשר בין כל מרכיביו, על מנת להשיג את מטרותיו העיקריות של הארגון. קישור זה נוצר על-ידי אינטגרציה בין ההיבטים ההתנהגותיים השונים בארגון, ועל-ידי שיתוף פעולה בין יחידות הארגון. לכן, על כל ארגון לבדוק ולוודא כי מערך ההיבטים ההתנהגותיים, המשפיע על משאביו האנושיים, הינו יעיל ואפקטיבי.
עבודה זו בחנה על-ידי ניתוח תיאורי, מודלים של חמישה היבטים התנהגותיים –  סגנון ניהול, תרבות ארגונית, תגמולים ושיטות הנעה, תקשורת בין תת-קבוצות בארגון ומבנה ארגוני – מול המצב הקיים בחברת סטימצקי. ניתוח אינטגרטיבי בחברת סטימצקי של ההיבטים שנזכרו לעיל, מצא הלימה ביניהם.
אולם, בחינה זו העלתה כי לחברה זו מבנה ביורוקראטי ברור, המאפיין את כל ההיבטים ההתנהגותיים שנבדקו. ממצא זה הינו בעוכרי החברה, מכיוון שהוא פוגע בדרישה כי על מערך ההיבטים להיות יעיל ואפקטיבי.
מקגרגור טען כי יש ליצור קשר בין יעדי הארגון לבין יעדים אישיים:
“Perfect integration of organizational requirements and individual goals and needs is, of course, not a realistic objective. In adopting this principle, we seek that degree of integration in which the individual can achieve his goals best by directing his efforts towards the success of the organization.” (Mullins, 1999, p. 129) סקירת חברת סטימצקי מעלה כי החברה לא אימצה את עיקרון זה של קשר בין יעדי הארגון לבין יעדי עובדיו. ההיבט הבעייתי העיקרי בחברה הוא הנעת העובדים. העובדים בחברה אינם מודעים לחזון החברה או למטרותיה; אין ערכים משותפים להנהלה ולעובדים; העובדים אינם מתפתחים ולכן אינם תורמים ככל יכולתם להצלחת החברה; והעובדים אינם מקיימים סטנדרטים של מצוינות. אלה מביאים לניהול לא אפקטיבי ולא יעיל להשגת מטרות החברה. “Leading is the use of influence to motivate employees to achieve organizational goals.” (Daft,
2 002, p. 7) דעת הכותבת היא, כי שינוי ההיבט והגישה כלפי הנעת העובדים, תביא לשינוי בכלל ההיבטים ההתנהגותיים בחברה, אשר יביאו להצלחה רבה יותר של חברת סטימצקי. לכן, למרות ההלימה שנמצאה בין ההיבטים שנבחנו, המלצות עבודה זו הן שינוי הגישה המבנית בחברה ופנייה לחשיבה ניהולית של ארגון לומד. תוכן עניינים

1 . מבוא
–   4

2 . ניתוח ההיבטים ההתנהגותיים    5
            2.1 סגנון הניהול ……………………………………………………….   5
            2.2 התרבות הארגונית ………………………………………………….   6
            2.3 תגמולים ושיטות הנעה ………………………………………………   7
            2.4 תקשורת בין תת-קבוצות בארגון …………………………………….   9
            2.5 מבנה ארגוני ………………………………………………………..   10
3 . אינטגרציה של ההיבטים ……………………………………………………..   11

4 . סיכום, מסקנות והמלצות …………………………………………………….  13
5. ביבליוגרפיה ………………………………………………………………… 
1 5

6 . נספחים ……………………………………………………………………..  
1 6