הזכאות לפיצויי פיטורין בהתפטרות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3212
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

פיטורים והתפטרות תוכן עניינים

1 .
מבוא

2 .
המקרים בהם התפטרות מזכה בפיצויים     2.1 התפטרות מחמת מצב בריאותי לקויי     2.2 התפטרות לאחר לידה ולצורך טיפול בילד     2.3 התפטרות עקב העתקת מקום מגורים     2.4 התפטרות מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודה     2.5 התפטרות אחרת שדינה כפיטורים
3 .
סיכום
4 .
ביבליוגרפיה
1 . מבוא
סיום יחסי העבודה יבחן במישור החוזי כאשר הן הפיטורים והן ההתפטרות  יראו כביטול חוזה העבודה בצורה ברורה וחד משמעית מצד המבקש לסיים את החוזה. אולם, העובד אינו יכול להעמיד את עצמו במצב של מפוטר מול המעביד ע"י כך שיציין בפני מעבידו כי במידה ולא ינהג כלפיו בדרך מסויימת יראה אותו  כמי שמפוטר. מעשיו של המפטר קובעים אם אכן פיטר ומעשיו של המפוטר קובעים אם אכן התפטר1.
כפי שנפסק:
"כשם שהעובד אינו יכול להכתיב למעבידו כי במידה וינקוט או ימנע מלנקוט פעולה זו או אחרת הוא יראה עצמו כמפוטר, כך אין המעביד יכול ליצור מראש מעשה התפטרות רצוני מצד העובד במידה וינקוט העובד פעולה מסויימת".2
מערכת יחסי עובד מעביד יכולה להסתיים בעקבות מס' גורמים:
·                    ביוזמתו של העובד כתוצאה מהתפטרותו או ביוזמתו של המעביד כתוצאה מפיטורי העובד.
·                    סיום יחסי עובד מעביד כתוצאה של השלמת החוזה. זהו המצב כאשר מדובר בחוזה לתקופה קצובה או בחוזה למטרת ביצוע משימה מסוימת. מצב זה אינו משקף פיטורים או התפטרות אלא פקיעתו של חוזה בעקבות ביצועו.
·                    כתוצאה של פרישתו של העובד לגמלאות. במקרה הנ"ל ניתוק יחסי עובד מעביד נגרם עקב פרישה ולא כתוצאה מהתפטרות העובד או פיטוריו.
·                    כתוצאה של מות המעביד או העובד או של חדלות פירעונו של המעביד.
בעת ההכרעה בשאלה מי מהצדדים רצה להביא את היחסים לידי סיומם, יש לבחון  גם למי מהצדדים היתה המוטיבציה להביא לניתוקם של יחסי העבודה.
כשמדובר בפיטורים מוטל נטל ההוכחה על הטוען לקיומם. עובד אשר טוען כי בעת ובעונה אחת טענה של פיטורים ושל התפטרות עלול להיכשל בתביעתו.
הוראות חקיקה שונות מטילות הגבלות על פיטורי העובד או על התפטרותו בנסיבות מסוימות. פיטורים או התפטרות הנעשים תוך הפרת איסור שבחוק יחשבו לפיטורים או התפטרות של כדין.
עובד המתפטר מעבודתו מחוייב למסור הודעה מוקדמת למעביד כפי שקבוע בצו ההרחבה פורסם ביום  9.10.97 : " עובד המתפטר יהיה חייב אף הוא ליתן הודעה מוקדמת… במקרה של התפטרות בו העובד לא קיים את חובת ההודעה המוקדמת, רשאי המעביד לנכות כל סכום שיגיע לעובד, סכום  השווה לשכר הרגיל שהיה מקבל עבור תקופת ההודעה המוקדמת שלא עבד בה".
פיטורים או התפטרות שבגינם לא ניתנה הודעה מוקדמת יחשבו לפיטורים או להיתפטרות שלא כדין.(חוץ ממצב שבו מדובר בחוזה לתקופה קצובה שבו ניתוק מערכת יחסי העבודה אינו מותנה בצורך לתת צד האחר הודעה על הכוונה לסים את החוזה).
סיבות לסיום תעסוקה :
ü      פיטורין .
ü      התפטרות .
ü      תום חוזה ü      חדלות פרעון של המעביד . למעביד מותר לפטר עובד כרצונו ולא צריך סיבה מיוחדת. אולם עם הזמן נוספו בחוקי המגן ובפסיקה הגבלות על הזכות של המעביד לפטר עובד , הגבלות אלו יכולים להיות מכח חוקי המגן, הסכמים קיבוציים או אפילו מכח חוזה אישי. בד"כ גם אם עובד פוטר בניגוד להסכמים לא תמיד ניתן להחזירו לעבודה ,יתכן שיקבל פיצוי מיוחד – עפ"י סעיף 3 לחוק החוזים תרופות . במקרים מסוימים יסתפקו השופטים בהכרזה שהפיטורין אינן כדין ויפסקו פיצוי. פיצויי פיטורין – זכות המגיעה לכל עובד שפוטר אם הוא עומד בתנאי שנקבע בחוק ללא קשר לחוקיות הפיטורין אלא השאלה בדרך כלל היא האם אכן זה פיטורין – בחוק נאמר עובד שפוטר . בעבודתי אבדוק את המקרים המיוחדים שבהם התפטרות דינה כפיטורין כפי שהם מוצגים בסעיפים  6 – 11 -בתקנות פיצויי פיטורין (חישוב פיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורין תשכ"ד), התפטרות שדינה כפיטורין – עפ"י החוק למרות שהפיצויים רק למי שפוטר יש מקרים בהם העובד התפטר ולמרות זאת יקבל פיצויי פיטורין.
חוק פיצויי הפיטורים, התשכ"ג 1963, מסדיר את הזכאות החוקית לפיצויי פטורים.
נוסף על עצם מעשה הפיטורים מונה החוק מס' מצבים נוספים אשר מזכים את העובד בפיצויי פיטורים והם התפטרות מזכה והפסקת עבודה.
 כב' השופט לובוצקי יצחק, "סיום יחסי עבודה", לשכת עורכי הדין – ההוצאה לאור, תש"ס 1999. עמ' 10.
2 דב"ע נז
3 -39 אליק בביוב נ' נפתלי גפן סע' 5 לפס"ד מיום 2.6.97.