סמינריון בתנך דמותה של עתליה

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 4588
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
עתליה, בהיותה מלכת יהודה, הנה דמות חשובה ונעלה לכאורה. אך האם כך הדבר? סביב שאלה זו סובבת העבודה. משמעות השאלה אינה מקומית, אלא השלכותיה חשובות בהעמדת הדברים על דיוקם, ובמיקומה של דמות זו בפנתאון האומה. מתוך כך, יוברר וייגזר היחס הראוי כלפי הדמות. בתוך בחינה זו, אנסה לסרוק את מהלך העניינים המתקשר לדמות זו, תוך כדי עמידה על מאפיינים שונים של הדמות. כן אנסה בע"ה לענות על מס' שאלות המתייחסות לדמותה, ייחוסה, פעולותיה, המניעים למרד נגדה, ופרטי המרד ותוצאותיו.
תוכן העניינים
                                                                                   
1 . מבוא
1
 2. עתליה – תעודת זהות
3 -2
 3. עתליה כ:
9-4
3 .1 אשת יהורם
3 .2 אם אחזיה
3 .3 מלכת יהודה  4.  מרד יהוידע
1 5-10
4 .1 השוואה למרד יהוא
4 .2 טקס ההכתרה
4 .3 טקס הברית
4 .4 שתי גרסאות לתיאור המרד 5. סופה של עתליה
1 6
6 . סיכום
1 7
7. ביבליוגרפיה
1 8
עתליה – תעודת זהות "בן עשרים ושתיים שנה אחזיהו במלכו… ושם אימו עתליהו בת עמרי מלך ישראל" (מל"ב ח', 26).
שמה של "עתליהו" ועל דרך הקיצור "עתליה" נחשב שם תיאופורי המורכב מ"עתל" בצירוף שם אלוהות "יהו".
עפ"י הכתוב לעיל מוצאה של עתליה מבית עמרי, ושושלת זו הייתה ידועה בפולחן הבעל.
השם עתליה מופיע גם כשם של גבר, וגם בצורה המקוצרת "עתלי" בתקופת שיבת ציון (עז' י  28) מן המקורות המובאים לעיל לא מצאנו הסבר לשמה עתל-יה שהרי בעברית אין הסבר תכני לכך, אולם באכדית ניתן הסבר לשם – etellu – פירושו אדון, גיבור ולפי זה פירוש השם עתליה: ה' הוא אדוני כמו השם אדוניהו, או בעליה.
ישנן מסורות שונות בדבר ייחוסה של עתליה. לפי גירסה אחת המובאת במל"ב ח  26 ובדה"ב  כב  2, עתליה היא בת עמרי מלך ישראל "..ושם אמו עתליה בת עמרי…", ואילו לפי גירסה אחרת המובאת במל"ב ח 18 ובדה"ב כא 6 – היא בת אחאב: "וילך (יהורם) בדרך מלכי ישראל.. כי בת אחאב הייתה לו לאישה".
במחקר ישנה מחלוקת לגבי ייחוס עתליה: ישנם חוקרים (כגון: רובינסון, גרסמן) שקיבלו את המסורת שעתליה הייתה בת אחאב, ויש שהרחיבו את משמעות המילה בת כמציינת נכדה או כמשתייכת לבית מסויים (כגון: שנדה, נות). לעומתם ישנם חוקרים הסבורים, שעתליה היא בתו של עמרי מלך ישראל. בגריך אינו מקבל את הסברה שבת שווה נכדה, וכן אומר שבשנת
8 68/7 לפנה"ס לא הייתה לאחאב בת שהייתה יכולה להינשא לבן מלך מיהודה. הוא מנסה למצוא פתרון שיסביר מדוע בכל זאת יחסו את עתליה כבת אחאב: בדה"ב כא 6
נאמר על יהורם שהלך בדרך בית אחאב. "…כי בת אחאב הייתה לו לאישה".
ולכן סובר שיש לקרוא: "… כי מבית אחאב הייתה לו אישה, ולכן לפיו עתליה היא בתו של עמרי.