היציבות הפוליטית בדרום אפריקה 1989-1999

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5422
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

בעבודה זו אבדוק את מידת היציבות הפוליטית של המשטר והשלטון בדרום אפריקה מאז עלייתו של הנשיא פ.ו דה קלרק לשלטון בשנת 1989. בתקופתו של דה קלרק בוטלו חוקי הגזע (אפרטהייד) שהיו בדרום אפריקה עשרות שנים, והוחלט על עריכת בחירות כלליות רב גזעיות בהם זכה הרוב השחור במדינה בשלטון (1994) והמשיך בכך עד עכשיו (בחירות נוספות ב1999-). מכיוון שיציבות פוליטית נמדדת בעזרת כלים שונים של ניתוח כגון, לגיטימיות ואפקטיביות, טיפוס הסמכות הפוליטית, תרבות פוליטית, חוקה וכד' ובמסגרת העבודה לא אוכל להתייחס לכולם, אתמקד בעבודה זו רק בשניים מהם:         1.         מפלגות וקבוצות אינטרס.        2.         שיטת הבחירות. חשוב לציין כי דרום אפריקה סבלה מסנקציות כלכליות ואחרות מצד רוב מדינות העולם וייתכן כי גם אלה היו בין הגורמים שהביאו לשינוי, אולם בעבודה אתייחס רק למפלגות ולשיטה בלבד.
מבנה העבודה יהיה הצגת רשימת מפלגות וקבוצות אינטרסים ובדיקת כל אחת מהן אם היא מפלגה או קבוצת אינטרס ובדיקה מה גודלה, היכן היא ממוקמת על מפת המפלגות, דעותיה ומעשיה הפוליטיים בתקופת דה קלרק ואח"כ בתקופת מנדלה ונסיון להכריע האם היא תרמה ליציבות של המשטר והשלטון או שלא.
בנושא שיטת הבחירות נציג את השיטה לפרטים ונבדוק את התרומה ליציבות.
שאלת המחקר היא מה מידת הקשר בין המשתנה התלוי – היציבות הפוליטית – לבין המשתנה הבלתי תלוי – המפלגות וקבוצות האינטרס ושיטת הבחירות. כלומר, האם הם החלישו או הגבירו את היציבות בדרום אפריקה בעשור האחרון שבו עברו ממשטר חד גזעי למשטר רב גזעי.
תוכן עניינים
א. מבוא – 3
ב. סקירה היסטורית – 4
ג. סקירה פוליטית -.. 4
ד. רקע תיאורטי — 6
מפלגות – הגדרה ותפקידים . 6
קבוצות אינטרסים – הגדרה ותפקידים . 8
שיטת הבחירות .. 9
ה. יישום המושגים – 10 המפלגות ותרומתם ליציבות הפוליטית בדרא"פ 10 שיטת הבחירות 17
ו. סיכום … 19
ביבליוגרפיה –.. 20 נספח 1 – 22
נספח 2 – 23