סמינריון בנושא הצל לפי יונג

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4307
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר הסמינריון:
מבוא
כשראיתי לראשונה את הסרט "מאטריקס", לא הצלחתי להבין עד תום את משמעותו ואת המסר החבוי בו. מצאתי שיש צורך בראייה שנייה ואף שלישית של הסרט על מנת להבין אותו לעומקו, וכדי למצוא את ההבדלים הדקים הקטנים החבויים בו, ואשר בצפייה הראשונית לכאורה אין להם משמעות.
לאחר מספר פעמים שצפיתי בו, גיליתי כי הסרט פתח בפני זווית חשיבה אלטרנטיבית אודות המציאות שלנו. על אף היותו סרט מדע בדיוני, הוא עוסק רבות בתהליכים ודילמות אשר רובנו ככולנו עוסקים בהם ברמה האישית והחברתית היומיומית.
בספרות, בסרטים ואף בחיי היום יום, אנו נתקלים פעמים רבות באנשים אשר בשעות קשות, במצבי לחץ או סכנה, מצליחים להתעלות על עצמם ולהפגין יכולות "בלתי רגילות" (לאו דווקא על טבעיות), יכולות אשר עד כה היו סבורים אשר אין ביכולתם להפגין, תכונות אשר היו בטוחים כי לא ניחנו בהן:  אומץ, תעוזה, קבלת החלטות, תכנון אסטרטגי, ולעיתים גם חוזק ועמידות נפשית. תכונות אלו לכאורה פורצות החוצה מבלי רצוננו. למרות התפיסה העממית המקובלת, תכונות אלו הן ניטרליות, ולא ניתן לסווג אותן לשליליות או חיוביות. רק הדרך שבה האנשים מיישמים את התכונות הללו בפועל, היא זו שתטה את המאזניים לחיוב או לשלילה. בסרט "מאטריקס" אנו נחשפים בין היתר, לאדם אשר עובר משבר, ומגלה בעצמו תכונות ייחודיות, כמו גם לדרך התמודדותו עימן. בעבודה זו אנסה לנתח את הסרט "מאטריקס" ואת הגיבור הראשי בפרט, תוך בחינת התהליך,המסע שהוא עובר לאורך הסרט, על פי היסודות התיאורטיים המגדירים ומאפיינים את "הצל".
בפרק הראשון של העבודה אציג את החומר התיאורטי, אסביר ואפרט מהו המונח- צל, מהם מאפייניו, ביטויו, ההתייחסות כלפי המונח במובן היומיומי ובספרות. בפרק השני בעבודתי, אציג את תמצית הסרט "מאטריקס", כפי שאני ראיתי והבנתי אותו.
בפרק השלישי אנסה לבצע אינטגרציה בין הסרט לבין הצל כפי שהגדרנו ואפיינו. אראה כיצד ביטויי הצל ואלמנטים מרכזיים בהתייחסות הספרות לצל באים לידי ביטוי בסרט, בהתנהגות הגיבורים ובתהליכים שהם עוברים.
הסמינריון מנתח את הסרט מאטריקס על פי עקרונות הפסיכולוגיה של יונג, ועל פי ביטויי הצל בפרט.
העבודה מחולקת לשלושה חלקים:
חלק ראשון: סקירה ספרותית תיאורטית על יונג ועל מונח הצל.
חלק שני: סקירה של האייטם שנבחר לניתוח, במקרה זה הסרט מאטריקס.
חלק שלישי: סינתזה.
ניתן בהחלט להשתמש בעבודה כפלטפורמה לניתוח כל יצירה ספרותית או קולנועית בהתאם.
יש לציין כי ציון הסמינר הינו 100 תוכן העניינים
עמודים מבוא
2
פרק ראשון: הצל –..
3-5
פרק שני: תקציר הסרט –
6-7
פרק שלישי: ביטויי הצל בסרט מאטריקס -…
8-11
סיכום –…
12
נספחים —
13
ביבליוגרפיה –
16