עבודה על ממשק אדם - מכונה של המערכת של מערכת רדיו דיסק לרכב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4020
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תקציר מנהלים עבודה זו עוסקת במערכות רדיו דיסק לרכב, כאשר ההתמקדות העיקרית היא ממשק האדם מכונה של המערכת. זוהי מערכת נפוצה מאוד והיא נמצאת בהרבה רכבים כיום. בגלל השימוש הרב, בעת הנסיעה- הפכה מערכת זו לחלק חשוב במערכות הרכב. אולם, חשוב לציין כי פעולת הנהיגה היא הפעילות המרכזית של הנהג ( המשתמש), ואילו פעילות שמיעת מוסיקה במהלך הנסיעה היא פעילות משנית. נהיגה  הינה פעילות קשה, הדורשת ריכוז גבוה, משאבי קשר רבים ומשאבים אחרים שונים. פגיעה או גריעה משמעותית של משאבים אלה יכולה לפגוע ברכוש ובחיי אדם.  פעילות משנה, של שמיעת מוסיקה, דורשת שימוש בממשק מערכת הרדיו – דיסק לרכב, ובכך מסווה את תשומת ליבו של הנהג מהפעולה המרכזית. לפי כך ברור, כי נושא העיצוב נכון של הממשק של מערכות הרדיו לרכב הוא אחד הגורמים שיכולים להקטין את מספר תאונות הדרכים. בחינה נכונה של עיצוב הפאנל, בחירת הבקרים, מיקומם, בחירת אופן התצוגה ועוד, כל זאת בהתחשב בסביבה בה מופעל הרדיו דיסק, יכולים להקל על המשתמש, להוריד את כמות המשאבים שעליו להשקיע בעבודה מול המערכת ובכך יותר משאבים יוותרו פנויים למאמץ העיקרי של המשתמש, שהוא הנהיגה.
מערכות רדיו דיסק שונות, המיוצרות על ידי  יצרנים שונים, כוללות בתוכן  בנוסף לרדיו ודיסק אפשרויות שונות  נוספות כגון: שלט רחוק, אפשרות לריבוי דיסקים, שעון, בקרת קול ועוד. אולם, לדעתנו פעולות אלו שוליות – הנהג הרגיל בנסיעה שגרתית, משתמש בעיקר ברדיו ודיסקים. אולם, הכנסה והוצת דיסקים זו פעולה פשוטה יחסית, ואינה מרובה אפשרויות – נבחר לנתח בדו"ח זה דווקא את פונקציות השימוש ברדיו. העבודה הזו בחנה את השימושיות המערכות, את אפקטיביות העיצוב, שימושיות הפונקציות, השוואה חלקית של עיצובים שונים. לאחר בחינה של המצב הקיים, בהתבסס על ספרות מקצועית ושיקולי דעת שונים הצענו מספר חלופות לשיפורים אפשריים, היכולים להקטין את המאמצים של המשתמשים. השיפורים שהצענו נגעו בעיקר לבקרים השונים, אך מעט גם בחיוויים הוויזואליים המעורבים.
במהלך ביצוע עבודה זו נתקלנו במספר לא מועט של אילוצים, אשר הגבילו את היכולת שלנו לחקור לעומק ולהגיע למסקנות חד משמעיות בנוגע לממשק שבין מערכת הרדיו לרכב לבין הנהג. הבעיות העיקריות הן המספר הרב של יצרנים שונים ועיצובים שונים, חוסר היכולת לבדוק את החלופות המוצעות, מספר רב של מדדים ועוד.
החלופה הסופית שאנו ממליצים עליה היא זו אשר נראתה לנו כמתאימה ביותר והיא מוצגת ע"י תרשים סכמתי והסבר.  עדיין יש מה לשפר בה , אך השקענו מאמצים רבים ולדעתנו יש יתרונות רבים למערכת המוצעת. התצוגה מכילה כעת רק מידע רלוונטי, אין תמונות יפות שמהבהבות לצורך יופי בלבד. הבקרים שהשתמשנו בהם מאפשרים חיסכון במקום, עומדים בתקנים, מקלים על זיהויים ללא הפנייה של מבט מהכביש, מקובצים לפי פונקציונאליות ותדירות שימוש ועוד.  ניתן יהיה לשפר את המערכת, עד ידי ביצוע בדיקות שטח בתנאים שונים ועל נהגים שונים- וכך לאפיין באופן נכון יותר את צרכיהם. תוכן עניינים

1 .  גוף העבודה:
1 .1  פירוט הנושא                                                                      4

1 .2  מטרות וקריטריונים                                                           5
1 .3  מגבלות ואילוצים                                                                5
1 .4  תאור מצב קיים                                                                  6
1 .5  הצגת החלופות ובחינתן                                                      10
1 .6  החלופה המוצעת והתאמתה לקריטריונים שהצבנו               12

2 .  סיכום                                                                                              14

3 .   נספחים:
3 .1  ניתוח מטלות היררכי                                                          15
3 .2  ממשקים של מערכות רדיו-דיסק לרכב קיימות           17
3 .3  תרחישים נוספים                                                                18

4 .  ביבליוגרפיה                                                                                   19