העבודה סוקרת ובוחנת את האופן שבו פועל גישור און ליים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6012
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תרומתו של גישור מקוון לפיתרון סכסוכים תוכן ענייניים: מבוא. 1
פרק 1: התפתחות מנגנון פיתרון סכסוכים אלטרנטיבי און-ליין 3
פרק 2: גישור ומאפייניו 5
פרק 3: גישור מקוון –עלות מול תועלת. 8
3 .1 יתרונותיו של ODR.. 11
3 .2 חסרונותיו של ה-ODR.. 14
פרק 4 : מסקנות ודיון 18
סיכום. 20 ביבליוגרפיה. 22
מבוא
"There is no such a thing as justice in the abstract; it is merely a compact between men"- Epicurus, 341-270 BC הספרות מתייחסת בדרך כלל למושג של "גלגלי הצדק" המסתובבים באיטיות. כאשר מתייחסים למושג הצדק המסורתי, עולה בדרך כלל תמונה של תהליכי צדק המתרחשים באיטיות, בעייפות ובחדגוניות. בתי המשפט העמוסים מבטיחים תהליך ארוך שנים בשילוב של עלויות גבוהות. החסרונות הרבים של הליך ההתדיינות הרשמי, הוביל להיווצרות של דרכי פיתרון סכסוכים אלטרנטיביות (ADR-Alternative Dispute Resolution) שהובילו לחיסכון בעלויות וזמנים בהשוואה להליך ההתדיינות הרשמי.  ADR        כולל דרכים מגוונות ליישוב סכסוכים בניהם גם כלי הגישור. בשנים האחרונות התפתח תחום זה וגלש לאזור המציאות הוירטואלית וזכה לכינוי ODR (Online Dispute Resolution).  הופעתו של כלי זה הצטיירה כאמצעי אלטרנטיבי ופרקטי יותר מאשר תהליך ההתדיינות בבית המשפט ומההליך האלטרנטיבי בצורתו השולחנית.
            המציאות הוירטואלית המכונה, סייברספייס היא מטאפורה לחלל. המונח מתייחס לחלל הנוצר ממספר רב של קשרים בין מחשבים או בין כלי מחשבים. לסייברספייס אין מימד, גבולות או טריטוריה. הזמן לעיתים נתפס כעול בלתי רצוי שיש להפחיתו למינימום. יחד עם זאת מרבית המערכות החוקיות מבוססות על יציבות מרחבית. ויסות כלי האינטרנט כולל פתרון סכסוכים המתעוררים ברשת ומעלים אתגרים חדשים.
            סביבת הסייברספייס מאופיינת בקשרים פנימיים ודמטרליזציה, לכן הגיוני הוא לפתור סכסוכים על-ידי אותם קשרים פנימיים ומופשטים. כלי זה מכונה פתרון סכסוכים מקונן: הליך שבו הצדדים אינם צריכים לנסוע לבתי-משפט על-מנת לפגוש בוררים או מגשרים. הצדדים יכולים להישאר מאחורי מחשבים ולתקשר באמצעים אלקטרוניים כאשר הם מנסים להגיע להסכם המושג און-ליין, או על-ידי העברת הסכסוך לבוררות מקוונת או לבית-משפט וירטואלי. הניסיון הראשון בתחום זה התרחש במאי 1996 כאשר קבוצה של אקדמאים ועורכי דין הגיעו להחלטה לאחר שתקשרו עם הצדדים רק באמצעים אלקטרוניים. מאז, ODR  החל לפרוח וישנם מעל 20 מוסדות המציעים שירותים כאלה.             ישנו טווח רחב של שירותים השייכים לפיתרון סכסוכים המוצעים און-ליין. המונח ODR משמש בעיקר למנגנונים שונים כמו למניעת סכסוכים, ניהול קונפליקטים, עזרה במשא ומתן, הערכה ניטראלית מוקדמת, גישור-בוררות, פיוס, הערכת מומחים, בתי-משפט ניהוליים ותוכניות לצרכן.    בעבודה זו אבקש להתמקד בתהליך הגישור המתבצע באופן מקונן ברשת האינטרנט. ראשית אגדיר ואפרט את תחילת דרכה של טכנולוגיית פיתרון הסכסוכים בעולם הווירטואלי, בהמשך אגדיר ואסקור את מהותו של הליך הגישור כאשר אתייחס אל יתרונות כמו גם חסרונות של הליך זה. לבסוף אנסה לשרטט מסקנה לגבי השימוש בכלי והתפתחויותיו העתידיות.  בעבודתי אבקש לטעון כי הליך הגישור שהוא אמצעי ליישוב סכסוכים, הינו במידה רבה תוצר של מדיום הרשת העולמית כמו שהוא יישום של רשת זו. הודות לקיומה של רשת תקשורת מסוג זו, נוצרה מציאות הדורשת אמצעי טכנולוגיים ליישוב סכסוכים שיצליחו לגשר על קשיים שעולים כתוצאה מקיומו של אותו המדיום.