הוראה בעזרת מחשב

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6415

תקציר העבודה

  תוכן עניינים
      מבוא                                                                                                    3  – 4
פרק א':   המחשב ככלי שמתווך ידע    ושימושיו במערכת החינוך                                                       5
– 10  פרק ב':   עמדות המורים כלפי הכנסת המחשוב   ככלי חינוכי למערכת החינוך                                                     11
– 15             פרק ג':   עמדות התלמידים כלפי הכנסת המחשוב   ככלי חינוכי למערכת החינוך                                                     16
– 19                                     סיכום ומסקנות                                                                                     20 – 22                                                                                       ביבליוגרפיה                                                                                          23

5 מבוא
עבודה זו בוחנת את העמדות המופיעות בספרות, של מורים ותלמידים לגבי הכנסת הוראה באמצעות מחשב, ככלי חינוכי המקדם למידה והוראה וככלי המעשיר ידע. ההנחה הבסיסית שלי הייתה שעמדות התלמידים כלפי הכנסת המחשוב למערכת החינוך אוהדות יותר מעמדותיהם של המורים. בנוסף, הנחתי כי חרדת מחשבים מופיעה אצל מורים ותלמידים כאחד. בניגוד למצופה, בקרב המורים, שהנם סמכות הידע העליונה, ישנם כאלו שעדיין חוששים מהשימוש במחשב במקרים מסוימים, וכמו כן, מעמדם של המורים ויוקרת תפקידם מתערערים והם נדרשים לתפקיד חדש ושונה מבעבר. בקרב התלמידים, הנחתי הייתה שהישגיי התלמידים גבוהים יותר עקב שימוש בהוראה בסיוע מחשב ומכאן שעמדותיהם חיוביות יותר.
חדירת המחשב למערכת החינוך הייתה תהליך בלתי נמנע, בעקבות חדירתו לתחומי חיים כה רבים. ניתן לראות בו שלב נוסף להכנסת טכנולוגיות מתקדמות לבתי הספר. מנקודת מבט זו המחשב השתלב אחרי הכנסת הרדיו, הסרט, מקרן השקפים והטלוויזיה, אולם כיום התפיסה הרווחת היא כי למחשב חשיבות רבה יותר בחינוך מאשר לכל המצאה או התפתחות טכנולוגית חשובה אחרת במאה העשרים ולמרות זאת, הדעות חלוקות לגבי השימוש בו בבתי ספר. בעבודה זו בדקתי את סוג הידע הנכלל בהוראה באמצעות מחשב תוך עמידה על היתרונות והחסרונות בסוג הוראה זה. בקרב המורים, ישנם כאלה החרדים מהכנסת המחשב ככלי עזר להוראה מהסיבות הבאות: הכנסת המחשב לכיתה ככלי חינוכי משנה את הסטטוס של הגורמים במערכת החינוך ויוצרת ריבוד בתפקידו של המורה, מורים חסרי ניסיון בתפעול מחשבים חוששים משילובו ככלי עזר עבורם, בעיות טכנולוגיות כגון מידע לא מסונן ואמין ברשת מגבירות אף הן את חששותיהם של המורים, ישנם מורים שרואים בהכנסת המחשב יציאה מהמסגרת הפדגוגית המסורתית ועקב כך חוששים שהספק החומר ישתנה, כמו גם חשש עקב היציאה מהמסגרת המקובלת. מנגד, ישנם מורים המקבלים בברכה את שילוב המחשב בתהליך ההוראה ולפיהם המחשב הוא כלי חשוב וחינוכי ויש תועלת רבה בשילובו בהוראה.
בקרב התלמידים, העמדות כלפי הכנסת המחשב ככלי חינוכי לכיתה חלוקות. ישנם תלמידים החרדים מהשימוש במחשב. החרדה, במקרה של התלמידים נובעת מהסיבות הבאות: חוסר ידע וניסיון בתפעול המחשב, מיקום ועיצוב לקוי של חדרי המחשב בביה"ס וחרדה על רקע של מבנה פסיכולוגי מסוים. מנגד, ישנם תלמידים המצודדים בהכנסת המחשב ככלי למידה לכיתה מאחר והם בעלי רקע וידע טכנולוגי נרחבים. תלמידים המציגים ידע נרחב שכזה משפרים את מעמדם החברתי ומצמצמים את פער הידע בניהם לבין המורים כלומר התלמידים לעיתים יודעים יותר מהמורה בעקבות גלישה באינטרנט ומציאת חומר לקריאה נוספת לפני השיעור. גורם משמעותי נוסף המשפיע על העמדות החיוביות הוא שיפור ההישגים בעקבות שילוב המחשב בתהליך ההוראה.