לחצי סטודנטים-קונפליקט בין תפקידי ועמימות

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8288
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

סמסטר א'-תשס"ז  הקשר בין קונפליקט בין תפקידי ועמימות ובין שביעות רצון וביצוע סובייקטיבי בקרב סטודנטים העובדים בתחום לימודיהם ומיתונו ע"י חוסן אישי ותמיכה חברתית סמינר-לחצים ודרכי התמודדות בעבודה       עותק 1                                                                                              אפריל,
2 007
תוכן העניינים
תקציר 2
רקע
תיאורטי -3-9
שאלת המחקר והשערות המחקר -..10  שיטה 11-14
ממצאים –14-16  דיון ..16-19
ביבליוגראפיה ..20-23  נספחים –.24
      תקציר בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת בקרב קהילת חוקרי הלחץ השקפה כוללת יותר על תופעת הלחץ.
קאהן ועמיתיו ( Khan at al, 1964) מזהים בלחצי התפקיד משקל נכבד למאפיינים באישיותו של האדם המוקדי לגבי עצמת הלחץ התפקידי שהוא חווה , כגון : אמוציונאליות , מופנמות , גמישות וצורך בהישג. הובפול Hobfoll,1989)) מציג אזכור חשוב לתכונות האינדיבידואליות של כל אדם הנתון למצבי חרדה ומתח. כיום יותר מבעבר סבורים כי יש לבחון גם את משאבי ההתנגדות הכוללים של היחיד ללחצים, כגון: משאבים חומריים, חוסן נפשי, יציבות תרבותית ותמיכה ,במקום לחפש קשרים ספציפיים ביו גורמי לחץ והשלכותיהם השונות. המחקר הנוכחי מתמקד באוכלוסיית הסטודנטים הנמצאים על סף סיום לימודיהם לתואר ראשון .אשר משלבים את לימודיהם  בעבודה הקשורה לתחום הלימודים שלהם . מדובר בעבודה המהווה נדבך חשוב בשלב הקריירה של רבים מהסטודנטים ,ולכן השילוב של תקופת ההתמחות שעל פניה היא רצונית , מוסיפה רקע חשוב לבחינת תופעת הלחץ והשלכותיה .
מטרת המחקר היא לבחון ולחקור את הקשר בין לחצי התפקיד – קונפליקט בין תפקידי ועמימות על רמת שביעות הרצון הכללית  של הסטודנט וכן על רמת הביצוע הסובייקטיבית  בלימודים, בשילוב עם המשתנים המתווכים : חוסנו האישי של הסטודנט וכן התמיכה לה הוא זוכה מהסביבה. המחקר הנוכחי בחן כ-40 סטודנטים ואקדמאיים שזה אך לא מזמן סיימו את לימודיהם. כאשר ישנה חלוקה שווה בין גברים לנשים. ממצאי המחקר מצליחים להצביע על קשר חלש ביותר בין הלחץ המוצג לעיל לבין הביצוע הסובייקטיבי, אך עם זאת נמצא אפקט אינטראקציה ברור יותר להשלכת החוסן האישי במיתון הקשר השלילי בין הלחץ לביצוע הסובייקטיבי.כמו כן בדומה למחקרים קודמים נמצא כי לעמימות קשר שלילי לשביעות רצון. הממצאים מראים כי לתמיכה חברתית יש קשר חיובי לשביעות הרצון , אך לא מצליחים לאושש את ההשערה כי הלחץ התפקידי שמוצג לעיל הוא בעל קשר שלילי עם שביעות רצון כללית .
פרק הדיון עוסק במשמעות התוצאות שהתקבלו וניסיונות להסבירן ומציע כיוונים להמשך המחקרים בנושא הקשרים של לחצים ועמימות על ביצוע ושביעות רצון.