השפעת השכלה על עוני בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11633
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא  …
3

1 . סקירה ספרותית  –…
4

2 . עוני ואי השוויון .8
    2.1. אי השוויון הכלכלי -.8
    2.2. מהותה של תופעת העוני ומרכיביה 9
    2.3. דרכים למדידת עוני -12
    2.4. תחולת העוני בישראל .13
           2.4.1. השוואה בינלאומית –18
    2.5. מאפייני האוכלוסייה הענייה -.19
    2.6. הימשכות העוני והיחלצות ממנו .23

3 . מערכת ההשכלה בישראל .24
    3.1. רקע והתפתחות של ההשכלה -24
    3.2. חינוך וזכאות לתעודת בגרות -.
5     3.3. תמונת מצב של ההשכלה הגבוהה 26

4 . הקשר בין רמת ההשכלה לממדי העוני ואי השוויון בישראל 31
    4.1. קשר בין השכלה להכנסה –.32
    4.2. קשר בין השכלה לעוני 34
    4.3. הקשר בין השכלת ההורים לעוני ילדיהם -38
5. דיון וסיכום -42

6 . ביבליוגרפיה -45
מבוא
תופעת העוני מעסיקה רבים במדינות העולם. ארגונים חברתיים שונים קובלים על חוסר טיפול שיטתי בעוני. הוגי דעות בוחנים את מהותה ומשמעותה של התופעה ודנים בהשלכותיה האישיות והחברתיות. אנשי דת קוראים להושיט סיוע לעניים. שרים, חברי בתי נבחרים ופקידי ממשלה מצהירים על הצורך למגר את העוני או לפחות לצמצמו במידה ניכרת.
חוקרים בוחנים את היקפו ושכיחותו במגזרי אוכלוסייה שונים, בודקים את הגורמים המביאים להיווצרותו ולהימשכותו ומעריכים את ההשפעה של תוכניות שונות שהופעלו לשם התמודדות עם הבעיה.
עיסוק רב זה בנושא נובע מההכרה שעצם קיומו של העוני הוא הפרה בוטה של זכויות אנוש בסיסיות וסטייה מהותית מדמות החברה הרצויה, והן מהחשש מתוצאותיה השליליות החמורות של התופעה, העולה מן המידע שמספקים החוקרים. העוני פוגע בהתפתחותם הפיזית והנפשית ובבריאותם של ילדים ומבוגרים, מערער את היציבות המשפחתית, דוחק יחידים ומשפחות לשולי החברה ונוטע בהם תחושות תסכול וחוסר תקווה, יוצר קהילות חסרות יציבות ומושפעות באלימות ובעבריינות, מפורר את בסולידאריות החברתית ופוגע ביכולתה של החברה לפתח ולמצות את ההון האנושי הקיים בתוכה. במדינות המתפתחות מקבלת תופעת העוני ממדים חמורים ביותר, והיא מתבטאת ברעב, במחלות ובתוחלת חיים נמוכה.
בישראל מוציא המוסד לביטוח לאומי אחת לשנה את דו"ח העוני, ובו נתונים מפורטים על שיעורי העוני בקטגוריות שונות של האוכלוסייה – יחידים, משפחות, ילדים, זקנים ומשפחות גדולות וקטנות. כן מוצגים בו שיעורי העוני בקרב יהודים ולא יהודים, עובדים ולא עובדים וביישובים שונים. פרסום קבוע ושיטתי של נתוני העוני ובהם המגזרים והאזורים שמרוכזים בהם עניים עשוי לתרום להעלאת המודעות והמחויבות הציבורית לבעיה ולהגברת הלחץ על רשויות המדינה הרלוונטיות לעצב מדיניות ולפתח תוכניות במישור הכלל ארצי והמקומי לצמצום ממדי העוני. עבודה זו תנסה להשיב על השאלה: האם קיים קשר בין מערכת ההשכלה בישראל לממדי העוני ההולכים וגדלים? העבודה תבחן את ממדי העוני בישראל בין השנים, כאשר משוער כי קיים קשר חיובי בין מערכת ההשכלה לבעיית העוני, כלומר, ככל שההשכלה נמוכה יותר כך יגדלו ממדי העוני. כחלק מכך, יבחנו אפיוני האוכלוסיות העניות בארץ.