פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 6548
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר- פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים מבוא
העבודה תתמקד בתחומים ומרכיבים שונים של ניהול המבוססים על תיאוריות ומידע מחקרי שונה. תחומים ומרכיבים אלה ייבדקו וינותחו לפי נתונים על פרויקט "הרכבת הקלה בירושלים" העבודה תבדוק את קיומם של מרכיבי הניהול בגוף הציבורי והמרכיבים וההשפעה של דרכי פעולה אלה או אחרות בניהול, על קיומי של הארגון, עמידה ביעדים ויישום מטרות.
בין הנושאים תיבחן השפעת הסיבה החיצונית על תפקיד הארגון, מאפייני המסגרת הארגונית והניהול והשפעת כל אלה על התנהלות הארגון.
העבודה מתבססת על דוח מבקרת המדינה 54 לשנת 2003 אשר סוקר את התנהלות הפרויקט ואת חלקו של משרד התחבורה בו החל משנת 94', בנוסף ישנו שימוש בדוח מבקרת עיריית ירושלים באותו נושא.
התנהלות של פרויקט ציבורי הינה שונה מאופן התנהלות של פרויקט פרטי עסקי, שכן הוא אינו פועל על בסיס תחרותי, התנהלותו של פרויקט זה אינו עוסק בפועל בגוף ציבורי אחד אלה במערכת היחסים שבין הגופים הציבוריים השונים בהתנהלותם סביב קיום הפרויקט.
הארגון הציבורי מושפע מגורמים שונים מאשר אלו המשפיעים על גוף עסקי, דרך ההתנהלות שלו והמטרות אותן הוא מעוניין להשיג, יהיו שונות.
 קבלת ההחלטות שונה גם כן, משום ששיקולי רווח והפסד של ארגון עסקי אינם אותם שיקולים של ארגון ציבורי שלעיתים ייבחר בדרך שגורמת לו להפסד ברווח אך לתועלת בטובת הכלל. עקב שונות זו, ארגון ציבורי טומן בחובו בעיתיות בשימוש במרכיבים כמו הערכת תוצאותיו. יחד עם זאת, בסופו של דבר דרך ההתנהלות בארגון ציבורי זהה לזו במגזר העסקי, או לפחות צריכה להיות:  במגזר העסקי שואפים למקסם רווחים, להגביר יעילות, להמריץ עובדים כך גם ארגון ציבורי ישאף למקסם את רווחת הכלל, למזער הוצ' ממשלה, ולהמריץ את עובדיו להגביר תפוקות, לפחות במישור התיאורטי.
ארגונים ציבוריים רבים סובלים מ "ריקבון פנימי" המונע מהם ליישם דברים אלה משום תרבויות ניהוליות שליליות שונות כמו ותק, חוסר יעילות בעבודה ותפוקות נמוכות שאפיינו גופים ציבוריים רבים בישראל במשך שנים.
בבואנו לנתח אירגון ישנן 4 גישות תיאורטיות לעשות זאת:
הגישה המכנית – המדמה אירגונים למכונות חברתיות מתוחכמות ומתמקדת בנוסחאות לשיפור התכליתיות והיעילות של אירגונים. היא מתרכזת בדרך תפקוד האירגון לשם השגת מטרותיו ולא במבנה ובתפקודו היומיומי.
הגישה האורגנית – פותחה ע"י סוציולוגים ופסיכולוגים ומתמקדת בהשפעת יחסים בין אישיים על דפוסי התפקוד של אירגונים. הגישה טוענת שלארגון קיום משל עצמו משל היה יצור אורגני, והמאבק לקיום משנה את דפוסי ההתנהגות של המשתתפים באירגון.
גישה המערכתית – הארגון הוא מערכת חברתית, שחלים עליה עקרונות וחוקים כפי שחלים על כל מערכת למיניה. בגישה זו חשיבות רבה לתנאי הסביבה האירגונית וליחסים בין האירגון לסביבתו. גישה אינפורמטיבית – ארגון כמערכת של מידע ויש לנתחו בכלים המשמשים   לניתוח של תהליכי עיבוד מידע.
מיקוד העבודה יתבסס על הגישה המערכתית: השפעת הסביבה החיצונית על הפרויקט תוך  התחשבות בהיותו פרויקט ציבורי אשר ייבחנו בו אספקטים כמו השפעה פוליטית.
בנוסף אשתמש  במודל- SWOT כפועל יוצא של הסביבה התפקודית  מתוך הבנה כי סביבה זו חיונית להבנת המאפיינים והמבנה של הארגון והתהליכים המתרחשים בו. מודל זה יאפשר לקבל תמונה בעלת ערך על הארגון. מיקוד נוסף יהיה סביב המבנה הארגוני של ה"פרויקט" שהינו המסגרת של הארגון שנועדה להצביע על מקומות ותפקידים מוגדרים לקשרי גומלין בין הגופים העוסקים בפרויקט.
ישנן  כמה סוגים של תבניות ארגוניות עיקריות כמו: בסיס תפקודים או מומחיות.
בחלקה החמישי של העבודה אציג שורה של כשלים ניהולים אשר מצאתי מתוך הניתוח וכן שורה של המלצות הלקוחות מתיאוריות שונות, שמציעות גישות ניהול שונות כמו J.I.T, T.Q.M, שנועדו להיות מעין מדריכים לניהול לצרכים שונים.
מתוך גישות ניהוליות אלה התפתח ארגז הכלים למנהל, שצריך לשמש את המנהל כאמצעי לניהול האירגון שהוא עומד בראשו.
כל הגישות מבוססות על כך שהמנהיג מוביל את האירגון ליישום מטרותיו ולעמידה ביעדים תוך התייחסות לאנשים המרכיבים אותו. גישות מסוימות מנתחות את המנהל בצורה מדעית (פרדריך טיילור) ואילו אחרות מנתחות אותו לפי יחסי אנוש (א.מאיו) וכו'…
ניהול אינו מורכב רק מהאירגון אלא גם מהאדם העומד בראשו – המנהל ולכן בפרק ו' אנסה לשרטט את דמותו של מנהל הרצוי לאירגון מסוים  יישום הניהול המבוסס ברובו על כשרון וידע, חוקרים שונים מציגים גישות ניהוליות שונות שיפורטו  תוכן עניינים
מבוא עמ'
4 פרק א' – הסביבה החיצונית עמ'
6 פרק ב' – מסגרת הארגון -עמ' 9
פרק ג' – ניתוח SWOT -עמ'
1 3
פרק ד' – תהליך הניהול בארגון –עמ'
1 5
פרק ה' – כשלים ניהוליים עיקריים והמלצות לשיפור–..עמ' 17
פרק ו' – המנהל .עמ'
2 0 סיכום, מסקנות ולקחים -..עמ'
2 2
ביבליוגרפיה -.עמ'
2 3