מעורבות הורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 10431
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

בעבודה זו ברצוני לפתוח צוהר במסגרת החינוכית שאינה נדונה רבות והיא מעורבות הורים בחינוך. להורים ישנה אפשרות לבחור עבור ילדיהם את הג'ינס שילבשו, אך נמנעת מהם הזכות להיות שותפים בחינוכם. אחד הדברים הבולטים בקרב הורים ותלמידים במערכת החינוך, הוא חוסר בידיעת הזכויות, הרגשת חוסר אונים מול המערכת ושותפות מוגבלת אם בכלל. ארגון הל"ה הציב כיעד את נושא העצמת ההורים במערכת החינוך, במטרה לגרום לשינוי חברתי באמצעות שיפור הישגי ילדיהם ושוויון ההזדמנויות שלהם במערכת החינוך ובחייהם החברתיים והכלכלים בהמשך דרכם. בהל"ה מאמינים, שמי שטובת ילדיהם בראש מענייהם הם בראש ובראשונה ההורים, ולכם הם אלו שידאגו לאינטרסים של הילדים לרכוש השכלה גבוהה ולעלות בסולם החברתי. על העוסקים בחינוך להיות מודעים לשינויים המתחוללים אצל הלומד על מנת להבין את השינויים בהתנהגות ובהישגי התלמיד, לכן על המורים לשאול ולהתייעץ עם ההורים בפתירת בעיות הלומד ומכאן יש השפעה על חיי הלמיד והמשפחה בתוך הבית (ארגון הל"ה, אתר באינטרט).
כמו כן ניסיתי להיכנס לעולמם של התלמידים בהנחה שלילדים יש הבנה חברתית רבה והם מפתחים את היכולת החברתית שלהם במהירות רבה, בייחוד במצבים חברתיים שהם בעלי משמעות עבורם, הנחה הלקוחה מהספרות הפסיכולוגית. התלמיד נמצא במהלך שהותו בבית הספר במסגרת הקבוצה הפסיכולוגית – כיתת בית הספר שבה שוררת היכרות בין כל החברים, ישנם יחסי גומלין ביניהם והתנהגותו של כל חבר משפיעה ומשמעותית לגבי כל יתר חבריה. הילד הפועל בכיתה רוכש מיומנויות של פעילות גומלין עם שווים לו בקבוצה, מיומנויות המשמשות כיסוד להסתגלותו החברתית בהמשך חייו. תלמידי הכיתה יוצרי מסגרת חברתית שהיא אולי החשובה ביותר בעבורם אחרי המשפחה, ומקיימים בה מראשית הקמתה פעילות גומלין אינטנסיבית, תוך כדי תהליכים חברתיים כגון השפעה, ידידות, שיתוף פעולה או תחרות. כתוצאה נוצרים בקבוצת הכיתה אפיונים א-פורמליים השונים במהותם מהאפיונים הפורמליים שלה. את מערכת היחסים החברתיים בכיתה אפשר למדוד בעזרת כלי מדידה המכונה שאלון סוציומטרי שממנו אפשר להפיק מידע על תיאור חברתי של קבוצת כיתה, עוזר לניהולה ומאפשר התערבות שמטרתה לסייע לתלמידים כיחידים והן לקבוצת הכיתה בשלמותה (Margendoller & Marchman, 1987).  בנושא זה בחרתי להתמקד כיצד המסגרת המשפחתית משפיעה ומעצבת את הילד בתהליך החינוכי ובעקבת זאת על מעמדו החברתי המתבטא בפעילות החברתית במסגרת הכיתה. שאלת המחקר שלי מתמקדת במעורבות הורים והשפעתה על מעמדו החברתי של התלמיד. שאלה זו אנסה להבהיר באמצעות ניתוח יחסי הגומלין בין המעורבים בתהליך החינוכי הורה-מורה-תלמיד.
            בפרק הראשון – אדון ברקע ההיסטורי של מעורבות הורים על ידי סקירה היסטורית, בנקודות זמן שונות במערכת החינוך, בניסיון להגדיר מעורבות הורים. בפרק השני – אתמקד במעורבות הורים בפעילות חברתית-לימודית ואביא דוגמא לפעילות המשלבת תוכנית לימודים ומעורבות הורים פעילה. בפרק השלישי – אתמקד ביחסי הורה-מורה והשפעתם על מעמדו החברתי, כל אחד מהם בנפרד וכיצד יחד משפיעים על מעמדו החברתי. בפרק הרביעי – אתמקד ביחסי הורה-תלמיד והשפעתם על מעמדו החברתי באמצעות מבט על המערכת המשפחתית, כיצד האישיות נבנית ומתפתחת למה שהיא בהגיעה לכיתה. בפרק החמישי והאחרון אדון בשלושת השותפים בתהליך פעילות הגומלין בין הורה-תלמיד-מורה, האינטראקציה ביניהם והשפעתה על מעמדו החברתי של התלמיד. תוכן העניינים
מבוא                                                                                                               1-2
רקע היסטורי                                                                                                 3-4
מעורבות הורים בפעילות חברתית-לימודית                                                           5-8
יחסי מורה-הורה כמשפיעים על מעמדו החברתי של התלמיד                 9-11
יחסי תלמיד-הורה כמשפיעים על מעמדו החברתי של התלמיד                12-23
השפעת האינטראקציה של מורים-הורים-תלמידים                             על מעמדו החברתי של התלמיד                                            24-
5 סיכום ומסקנות                                                                                             26-27
ביבליוגרפיה                                                                                                   28-29