ניהול ומנהיגות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3732
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
4
חלק א' גישות ניהול 5-10 מודלים בסגנונות ניהול
1 1-12
מודלים בסוגיית מנהיגים
1 3-14
חלק ב' ניתוח ביקורתי
1 5
סיכום
1 6
בביליוגרפיה
1 7
תקציר מנהלים ניהול ומנהיגות הינו נושא מרכזי וחשוב בכל ארגון ,ארגונים רבים תלויים בניהול נכון וקידום המטרות.
עבודה זאת תנתח מודלים וסגנונות שונים בניהול ומנהיגות תוך הערכה ביקורתית.
בהמשך תציג הכותבת השוואה בין מנהל ומנהיג,עוד יוזכר בעבודה הנוכחית את חברת גנרל אלקטריק המלצות למנהלה וניתוח ביקורתי על ניהולו.
העבודה תציג תובנות כלליות לגבי ניהול ומנהיגות.
קביעת יעדים ומטרות היא גישה להגברה, תיעול ושימור של מוטיבציה בעבודה .
קביעת יעדים מאתגרים, מובילים לביצועים ברמה גבוהה ,בכדי לשמור על ארגון מצליח ועל העובדים לטווח הרחוק על מנהלים ללמוד את סגנונות הניהול והמנהיגות השונים ולמידה מיהם.
מבוא
המעבר מארגונים משפחתיים לארגונים גדולים בתחילת המאה ה-20 חייב התארגנות המתאימה לניהול יעיל של אנשים וארגונים,תהליך התפתחות התיאוריות תאם לרוח המאפיינים הארגונים והבעיות העסקיות שעלו,התורות השונות ניסו לתת מענה לצורך בניהול יעיל של ארגונים גדולים העוסקים ביצור המוני ,הגישה הבירוקרטית נתנה מענה לניהול ארגונים ושירותים גדולים,הגישה המדעית הביאה לעלייתן של תיאוריות חדשות כגון גישת יחסי אנוש שמציגה את המערכות הפורמאליות בארגון ולצידן המערכות הלא פורמאליות.
העבודה תנתח גישות ניהול,מודלים בסגנונות ניהול ומודלים בסוגיית מנהיגות.
העבודה מבוססת על חברת ג'נרל אלקטריק ותיאור המנהל המצליח ג'ק וולש ועל הצלחתו בארגון,הכותבת תנסה לתאר את סגנון הניהול והמנהיגות של ג'ק וולש ותעריך ביקורתית את ניהולו בארגון.
חלק א' גישות ניהול רוב התיאוריות של התנהגות ארגונית התפתחו בסוף המאה ה-19 תחילת המאה ה-20 כאשר חוקרים החלו לשאול עצמם:כיצד מבחינה ניהולית ניתן לשפר את תפקוד החברה,המהפכה התעשייתית,החידושים הטכנולוגיים והגידול באוכלוסיה שהביא לדרישה לרווחה,הביא לצורך בייצור תעשייתי:ייצור רב הדורש ארגון מחדש.
הגישות הקלאסיות מתארות את האדם ככלכלי ורציונאלי,שרוצה למקסם את תועלותיו, לעומת הגישה המכאנית שמתייחסת לארגון כאל מכונות,הגישה האורגנית מייחסת לארגונים רצון-קיים כלומר מערכות חברתיות שהמטרה העליונה היא הישרדות,די להניח שלאנשים בארגון יש אינטרסים חיוניים להצלחתו ולהישרדותו.
הגישה המכאנית בגישה המכאנית,המשימות בד"כ מוגדרות באופן ברור ונוקשה,יש מערכת ענפה של חוקים כתובים,היררכיה נוקשה,התפקידים בארגון מחולקים למשימות ספציפיות הדורשות מומחיות.
מצד אחד,גישה זו היא כלי להשגת סדר,שימור הארגון,שליטה,העברת ידע  ויכולת לאחידות גבוהה אולם מצד שני,היא גישה המקשה על חדשנות,שינוי ויצירתיות.
הגישה הביורוקרטית ניתוח שיטתי של המושג "ביורוקרטיה" בתקופה שקדמה למקס וובר,חלוץ בשדה הסוציולוגיה,נעשה על ידי שני חוקרים שמצאו שבמדינה הביורוקרטית יש חלוקת תפקידים והביורוקרטיה היא חיונית ובלתי נמנעת.
הארגון בתפיסתו של וובר מאופיין על ידי הנקודות הבאות:
משימות הארגון מחולקות בין בעלי המשרות השונות והן מהוות חובות רשמיים.
קיימת חלוקת עבודה ברורה בין בעלי המשרות דבר המאפשר התמחות גבוהה.
התפקידים מאורגנים במבנה סמכות מדרגי.
הגדרת סמכויות של כל נושא תפקיד נקבעת על ידי תקנות וכללים כתובים ומדויקים באופן שידוע מראש כיצד יפעל כל נושא תפקיד ומה סמכויותיו לפעול בכל מצב שהוא.
במגעיהם עם הלקוחות עם הפקידים להפגין התנהגות בלתי אישית .
העבודה בארגון הוא שירות חיים לפקידים באמצעותה ניתן לפתח קריירה מקצועית.
נושא התפקיד יהיה נאמן לארגון ומטרותיו.
וובר הכיר בעובדה כי בפועל ארגונים הביורוקרטים אינם חופפים מלואם לעקרונות המודל שלו אך סבר שהכול שואפים להגיע לאידיאל זה.וובר ראה בביורוקרטיה מכשיר ביצוע בלבד ואילו המטרות של הארגון הביורוקראטי צריכות להיקבע על ידי הפוליטיקאים.