שינוי ארגוני בחוות הרכיבה

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10896
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תוכן העינינים תקציר מנהלים. 1
פרק א: מבוא. 1
1 .1. הארגון – סקירה היסטורית. 1
1 .2. סיבות אפשריות לדרדור התפעולי 2
1 .3. שינוי המבנה הארגוני 3
1 .4. מטרת המחקר. 3
1 .5. שאלות המחקר. 4
1 .6. תוכנית המחקר. 4
פרק ב: סקירת ספרות. 6
1 .1. מטרות הארגון – תפוקותיו 6
1 .2. ניתוח SWOT. 7
1 .3. הסביבה הארגונית. 8
1 .4. האקלים ארגוני 10
1 .5. מוטיבציה של עובדים. 11
1 .6. האצלת סמכויות. 13
1 .7. קבוצות עבודה אוטונומיות. 14
1 .8. הרציונל בשינוי ארגוני 16
1 .9. סיכום הפרק והשערות המחקר. 18
פרק ב: מתודולוגיה. 19
2 .1. משתני המחקר. 19
2 .2. שיטת המחקר. 19
2 .3. מערך המחקר. 20
2 .4. כלי המחקר. 20
2 .5. הליך המחקר. 21
2 .6. בדיקה ראשונית של ממצאים על פי השערות. 22
פרק ג: דיון
5
3 .1. השינוי הארגוני ותפקוד העובדים.
5
3 .2. שביעות רצון הלקוחות מהשירות והטיפול. 26
3 .3. שביעות רצון הלקוחות מהתוצאות. 27
3 .4. שביעות רצון כללית של הלקוחות לאחר השינוי הארגוני 28
3 .5. שינוי ארגוני נבון כגורם בצמיחה. 28
סיכום, מסקנות והמלצות. 30 ביבליוגרפיה. 32
תקציר מנהלים מחקר זה יבחן את תוצאות השינוי הארגוני במחלקת הרכיבה הטיפולית במרכז ספורט הרכיבה ברמת-גן. לאחר שבמהלך שנתיים צבר מרכז ספורט הרכיבה הפסדים והגרעון המצטבר גדל, הוחלט להפריד את ניהול מחלקת הרכיבה הטיפולית מהניהול הכללי של הארגון, שהיה ריכוזי מאד, להאציל סמכויות לאנשי המחלקה ולהעניק להם אוטונומיה ניהולית. המחקר בודק את השפעות השינוי הארגוני על שביעות רצון לקוחות הארגון ועל רמת התקלות.
הפרק הראשון הינו סקירה תיאורטית, הבוחנת היבטים ניהוליים בסביבת הארגון, ובכלל זאת ניתוח סביבה פנימית וחיצונית (SWOT) וכן עוסקת באקלים הארגוני. בנוסף עוסק הפרק במרכיבים של משתני המחקר ובגורמי ההנעה בארגון, ובכלל זאת מוטיבציה של עובדים, האצלת סמכויות וקבוצות עבודה אוטונומיות. בסיומו של הפרק תועלנה השערות המחקר.
הפרק השני הוא פרק מתודולוגי, המציג ומגדיר את משתני המחקר. כמו כן מציג הפרק, ומנמק, את שיטת המחקר, מערך המחקר, כלי המחקר ותאור הליך המחקר. בחלקו האחרון של הפרק יוצגו ממצאי המחקר המתייחסים להשערות המחקר, בבחינת בחינה ראשונית של הממצאים על פי ההשערות.
בפרק השלישי אנו מקיימים דיון בממצאי המחקר, תוך שילוב הנתונים מסקירת הספרות והתיחסות להשפעת השינוי על עובדי הארגון. נקודת המוצא, שבה אנו תומכים בדיון הינה, שהשינוי הארגוני, הכולל האצלת סמכויות ומעבר לקבוצות עבודה אוטונומיות, השפיע לטובה על האקלים הארגוני. כתוצאה מכך קיימת בקרב העובדים שביעות רצון תעסוקתית והזדהות ארגונית רבה יותר והדבר משפיע על תוצרי הארגון ומקדם את שביעות רצונם של הלקוחות.
שביעות רצון זו באה לידי ביטוי בתחומי השרות והטיפול, בתוצאות ובסך כל הדעה על הארגון.
אנו מבהירים שיש לשים דגש על הפרטים הקטנים, ובכך באה לידי ביטוי הצלחת השינוי הארגוני, שכן שביעות הרצון או אי שביעות הרצון של הלקוחות הוליסטית ונובעת ממכלול המרכיבים הנוגעים להם. משמעות הדבר, שהלקוחות אינם מעוניינים רק בחלק וחלק אין בו די כדי לשכנעם להצטרף או להשאר לקוחות, אלא כלל פעולות הארגון מתבטאות כחטיבה אחת, ובכך יש להצביע על הצלחת השינוי הארגוני.
פרק א: מבוא
            מחקר זה יבחן את תוצאות השינוי הארגוני שנערך ב"מרכז ספורט הרכיבה ברמת גן", המהווה עמותה רשומה. לאחר שחלה ירידה של שנתיים בהכנסות המרכז, לעומת עלייה רצופה במהלך חמש שנים שקדמו לכך, בוצע במרכז שינוי ארגוני, שבמהלכו עברה מחלקת הרכיבה הטיפולית לניהול עצמאי. פיצולה של המחלקה מהמועדון וכן צעדים נוספים שנערכו, הובילו למגמת צמיחה במועדון וכן לצפי של גידול משמעותי בהכנסות. במחקר זה נבקש לבחון את מרכיבי השינוי ואת השפעתם על תפוקות המועדון. במבוא נציג סקירה היסטורית של האירגון, סיבות אפשריות למגמת הנסיגה בארגון, השינוי הארגוני שבוצע, מטרת המחקר, שאלות המחקר ותוכנית המחקר.
1 .1. הארגון – סקירה היסטורית             ראשיתו של "מרכז ספורט הרכיבה ברמת גן" הינו בבית הספר לרכיבה על סוסים שהוקם בפארק הלאומי בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20. בשלב הראשון הוקמה חוות סוסים כתחנת מעבר של משרד החקלאות לסוסי עבודה מיובאים. סוסים אלה שימשו לעבודות גרירה והובלה שונות כדוגמת הטרקטורים של ימינו. בשלב הבא שימשה החווה כתחנה של פרשי משטרת ישראל. לאחר מכן הפכה החווה לבית ספר לרכיבה שיועד עבור ילדי רמת גן. המקום נוהל על ידי עיריית רמת גן [כחלק מהפארק הלאומי] ושירת כמה עשרות ילדים – כולם תושבי רמת גן. בסוף שנות ה-80 היה בית הספר לרכיבה בלתי כדאי לעיריית רמת גן ונשקלה האפשרות לסגור את המקום או להפריטו באמצעות העברתו לגוף שינהל אותו בנפרד, מבלי להזדקק לתקציב אירוני.             נבחרה האפשרות של הפרטה, כשלשם כך הוקמה עמותה עצמאית על ידי קומץ משוגעים לדבר [המייסדים]. שם העמותה "מרכז ספורט הרכיבה ברמת גן" ומטרותיה : קידום ספורט הרכיבה.
הקניית ידע והנאה ברכיבה על סוסים [חוגי רכיבה].
טיפול באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בעזרת רכיבה [כדוגמת רכיבה טיפולית]. במהלך חמש השנים הראשונות, הושקעו בבית הספר לרכיבה כמיליון ש"ח, על מנת לפתחו למוסד העומד בסטנדרטים אירופאיים מקובלים. המייסדים שהיו חדורי להט ואמונה השקיעו ימים ולילות, שבעה ימים בשבוע, תוך שהם מסתפקים בשכר זעום. באותה תקופה עלה מספר התלמידים בצורה חדה ונע בין
5 0 ל-400 לשבוע [פי 2-3 מכל בית ספר לרכיבה אחר בישראל]. במקביל הגיעו ספורטאים, שייצגו את המועדון בתחרויות, להישגים מרשימים, ובכלל זאת זכייה באליפויות בקטגוריות השונות.             מדובר בענף בעייתי מאוד מבחינה כלכלית. ההוצאות הקבועות גבוהות מאוד ומחיר השוק לשיעורי רכיבה אינו ריאלי. בנוסף לכך מדובר בספורט עונתי וכן בקושי למצוא כוח אדם מיומן.
קשיי תפעולו של בית הספר לרכיבה והשכר הנמוך שבו נאלצו המייסדים להסתפק, גרמו להם להסתכסך ביניהם ולעזוב בזה אחר זה, עד שבסוף שנת 1994 נותר רק אחד מהם.             בחמש השנים הבאות חלה צמיחה בהכנסותיו של בית הספר לרכיבה, בסדר גודל של 10%-20% לשנה, ובמקביל צמחה משכורתו של המנהל בהתאם. יחד עם זאת, לא עלה מספר התלמידים על 400 [למעט תקופות חריגות]. סגנון הניהול היה ריכוזי למעט סמכויות מוגבלות שהואצלו לכפיפים. ההחלטות המשמעותיות התקבלו על ידי המנהל וכל המידע עבר דרכו. בשנת 2000 חל שינוי דרמטי במגמה, כאשר לעומת הגידול בהכנסות בחומש הקודם, חלה ירידה של 20% בהכנסות, אשר התבטאה בהפסד של 70,000 ש"ח. מגמת ההפסד נמשכה גם בשנת 2001 והגיעה לסך
1 20,000 ש"ח, כאשר בסוף שנת 2001 עמד הגירעון המצטבר על 350,000 ש"ח, שהיוו 18% מהתקציב השנתי. לאור זאת נבחנו סיבות אפשריות לדרדור התפעולי.   
1 .2. סיבות אפשריות לדרדור התפעולי             לאור מגמת ההפסדים בשנת 2000, נבחנה הסביבה הארגונית, הפנימית והחיצונית, כאשר נרשמו הסיבות האפשריות הבאות לשינוי במגמה מרווח להפסד: