ניהול ומנהיגות ברשת בתי הקפה ארומה

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
רשת בתי הקפה "ארומה". 3
1 . סביבת רשת ארומה וסגנון הניהול התואם לסביבה זו 4
1 .א סביבה חיצונית ניתוח על פי מודל 5 הכוחות של פורטר +  globalization. 4
סביבה פנימית – ניתוח על פי מודל S7. 6
1 .ב התאמת סגנונות הניהול לסביבה העסקית. 9
מודל התלתן של  1989 Hendy. 9
    מודל החיבור של רוסו 1995. 10 פרק 2 –  גורמי מפתח מהותיים בחברה בהם עתידה הנהלת הארגון לעסוק. 11
פרק 3 גישת המנהיגות הקיימת והמלצות לשיפור. 12
            סריג המנהיגות של בלייק ואדמס (1991) -..12
   מודל  הרסי ובלאנשרד 1982. 13
3 . המלצות לשיפור גישת המנהיגות הקיימת. 14
סיכום.. 15
ביבליוגרפיה. 16
מבוא
רשת בתי הקפה "ארומה" רשת בתי הקפה "ארומה" היא חברה פרטית שהוקמה לפני ב-1994 על ידי האחים יריב וסהר שפע. בשנת 1996 הפכה ארומה למוכרת הקפה הגדולה בישראל.                                                                                                            העקרונות שעל פיהם עבדו בראשית הדרך מלווים את החברה  גם היום, והם הבסיס להצלחה: קפה מהיר וטוב, סנדוויצ'ים טריים שמוכנים על פי הזמנה, שירות מצוין, ונוחות מרבית ללקוח בין אם יבחר לשבת או לקחת. אך הגישה המובילה אותה בהצלחה היא בניסיון לשיפור באופן מתמיד, במיוחד בנושא איכות וטריות המוצרים.                                                                                                                                     בשנת 2000 פתחה ארומה את בית הקלייה שלה בירושלים ועברה לייצר את הקפה שלה בעצמה. שנה אחר כך הוקמה באותו מתחם המאפייה של ארומה, וכל הלחמים, הקרואסונים, הבורקסים ושאר המאפים עברו לייצור עצמי.                                                                                                 שנת
2 000 סימנה מפנה בדרכה של ארומה מבחינה נוספת – נפתח הסניף הראשון מחוץ לירושלים, ברח' יהודה הלוי בתל-אביב, וחודשים ספורים אחריו נפתח הסניף בהרצלייה.
אחריהם המשיכו להיפתח סניפים חדשים של ארומה בכל הארץ, כשהצלחת הרשת גוברת הן על המצב המדיני והכלכלי הקשה בארץ, והן על המתחרות הרבות, מישראל ומחוצה לה.                                    בשנת 2004
עבר מרכז העצבים של החברה מירושלים לעמק האלה, שם הוקמו מפעלי קפה ובצק מהמתקדמים מסוגם בעולם, שמשרתים את עשרות הסניפים ומיליוני הלקוחות של ארומה בכל הארץ.
היום יש לארומה 75 סניפים בכל רחבי הארץ, והיא הגדולה מבין רשתות בתי הקפה והרשת ממשיכה לצמוח בקצב של שניים-שלושה בחודש. הסניפים משרתים למעלה מחמישים מיליון לקוחות בכל שנה (החישוב נעשה גם לפי מספר פעמים של אותו לקוח חוזר)                                           כיום הרשת פועלת בשיטת זכיינים המאפשרת רכישת הפעילות ע"י רוכשים פרטיים תחת המותג "ארומה".        חזון הרשת:
"להוביל את תרבות בתי הקפה  "                                                                                                                                 האסטרטגיה המובילה את רשת ארומה "יצירת חדשנות והובלה בענף בתי הקפה על ידי צמיחה ארגונית מהירה, בקצב של 2 עד 3 סניפים בשנה, שליטה ב נתח שוק של 20% מענף הקפה בישראל" רשת ארומה על עובדיה של הזכיינים השונים מונה כ- 2400 עובדים, ומחולקים לפי הסדר הבא:
מטה הרשת הראשי מונה כ 180 עובדים ומנהלים.
במפעל הייצור בעמק האלה –  220 עובדים.
בסניפי ארומה בבעלות הרשת –  800 עובדים בכ30 סניפים בסניפי ארומה בבעלות הזכיינים – 1200 עובדים ב כ 45 סניפים.
מתוך 2400 עובדי החברה ישנם כ – 210 מנהלים המחולקים לפי שש דרגות ניהול שונות, מהמנכ"ל עד למנהל משמרת.
המתחרים העיקריים של רשת ארומה: ארקפה- שנת הקמה 1995, מונה 28 סניפים ומפעל יצור.
אספרסו בר- בעלים נורית רווה, 5 סניפים בבעלות  ואחד בזכיינות.
קופי בין- שנת הקמה 1998 , רשת אמריקאית.
קפה ג'ו- מונה
5 סניפים בזכיינות ללא מחויבות לאחידות.
אילנ'ס-  שנת הקמה 1994 , מונה 12 סניפים ובית ספר ללימודי קפה.
קפה נטו-10 סניפים בזכיינות , בעלים שלמה אברס.
קפה הלל- מונה 14 סניפים החלה פעילותה בירושלים.
לחם ארז- מונה 19 סניפים ומפעל יצור.
בתי קפה עצמאיים מקומיים.