שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בכיתה רגילה

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3204

תקציר העבודה

הנושא:
שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בכיתה רגילה קורס: פיתוח כיתות שוויוניות מגישה: ינואר  2007
תוכן עניינים:
מבוא                                                      3
פרק ראשון: סקירת ספרות                  4                 פרק שני: הצגת האירוע                       12
פרק שלישי: דיון                                  14
פרק רביעי: סיכום                               16
ביבליוגרפיה                                          17
מבוא
מערכת החינוך אחד המפעלים החברתיים הגדולים, המורכבים והאוניברסאליים של הציביליזציה המודרנית.
סוגיית החינוך סבוכה, רבת פנים ובלתי פתורה עד עצם היום הזה. מדע החינוך נמצא בשלבים של גיבוש הידע והמתודולוגיה שלו. כאשר הידע התיאורטי נהיה לגורם מרכזו בחברה, בכלכלה, ובתרבות , מקבל החינוך מעמד בעל חשיבות מיוחדת, כזו שמפיצה את הידע. (חן, 1995) היום נעשים מאמצים להכיל את הילדים בעלי הצרכים המיוחדים בתוך המסגרות המשולבות בשל ההשערה כי שלשילוב יש יתרונות על פני השהות הנפרדת בבית הספר לחינוך מיוחד. ההנחה היא שהשילוב מצמיח יתרונות הן לילדים החריגים, הן לילדים הרגילים והן להורים משני הצדדים.
בעבודה זו אציג  מקרה אשר בו משולב ילד לקוי שמיעה בכיתה רגילה .
ילדים לקויי שמיעה הם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אך באמצעות טיפול וחינוך מתאימים ניתן לעזור להם להתגבר על בעיותיהם ולהשתלב במסגרות חברתיות רגילות.
מטרת העבודה היא לבדוק מהם התחומים בהם יש צורך לשיפור על מנת לקדם את דרכי השילוב. בעבודה זו אנסה ליצור אווירה של שוויון בין  תלמידי הכיתה לילד המשולב בכיתתנו.
על פי Cole (1997) השוויון במערכת החינוך צריך להיות שוויון ריאלי שיצור מתן שוויון הזדמנויות. עיקרון זה קובע שלכל תלמיד במערכת החינוך צריך לתת סיכוי שווה להצלחה, בכך להכיל את החריגים בחברה ולמנוע את שלילתם והרחקתם. מתן שוויון הזדמנויות צריך לכלול ניהול שונה של בית הספר והכיתה כך שיזוהו מאפייני הכיתה וצרכיהם של הילדים הבאים מרקעים חברתיים, כלכליים ולימודיים שונים וזאת כדי ליצור הגברת הישגים של כולם. שוויון הזדמנויות בא לידי ביטוי בתחומים רבים בחינוך . בעבודה זו אף ייבדקו וינותחו מושגי "הכללה"- ושלילה. העבודה בפונט 14