סמינר ערכים וזהות לאומית בסרטי ילדים ישראלים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8254
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

ערכים וזהות לאומית בסרטי ילדים ישראלים סמינר :  "זהות לאומית בקולנוע הישראלי" תוכן
1 .     מבוא                                                                                2
2 .     הקניית ערכים בטקסטים לילדים                                              4
3 .     סרטי ילדים בקולנוע הישראלי                                                6 
3 .1  התקופה המוקדמת – 72'-65'                                        7
3 .1.1      אולי תרדו שם                                       7
3 .1.2     
8 בעקבות
1                                           8
3 .1.3      נס בעירה                                             10     
3 .1.4      חסמב"ה ונערי ההפקר                             11     
3 .1.5      עזית של הצנחנים                                   13
3 .2  התקופה המאוחרת – 01'-95'                                        15
3 .2.1      ילדי קניון הזהב                                      15
3 .2.2      סופר בוי                                               16
3 .2.3      אוצרות הים האדום                                 17
4 .     מגמות בסרטי ילדים בקולנוע הישראלי                                      19
5.     סיכום                                                                               23
6 .     ביבליוגרפיה                                                                      
5 פילמוגרפיה                                                                                         26

1 .  מבוא
"Making children's movies means presenting the very essence of complicated world. Children understand the complexity and uncertainty of things almost with their skin. They can't be underestimated." (Hayao Miyazaki)                                                         כשאנו עוסקים בבחינת זהות לאומית והבנייתה, שומה עלינו לפנות אל אבני היסוד של אותה הבנייה ולבחון כיצד פועלים מנגנונים שונים על מנת לבנות את אותה זהות לאומית ולהשריש את אותם ערכים המרכיבים אותה כבר בגיל מוקדם, בגיל בו הכי קל להשפיע על מוחו ונפשו של "האזרח" הצעיר.         אחד מאמצעי הבניה אלו הוא הקולנוע. מרבית האנשים יכולים, גם בגיל מבוגר, להיזכר בסרט הראשון שראו בקולנוע ולצטט שורות נבחרות מסרטים שראו פעם ועוד פעם כילדים קטנים. הקולנוע יכול לנצל את יכולתו להעביר את הצופה סדרה של חוויות רגשיות, הנובעות בעיקר מהזדהות עם המתרחש על המסך הגדול, על מנת להשפיע על נפשו המתעצבת של הצופה הצעיר (Bazalgette & Staples, 94) ועל כן חשוב לבחון מהו תפקידו של מדיום זה בעיצוב תודעה וזהות לאומית ובבניית עולמו הערכי של הצופה הצעיר.
בעבודה זו אבחן סרטים ישראלים, שנוצרו עבור ילדים, תוך ניסיון לאתר מסרים וערכים לאומיים ו/או חברתיים המופיעים בסרטים אלו ולבחון מגמות שונות, אם אלו בכלל קיימות, ביצירה הקולנועית הישראלית לילדים. כל זאת ייעשה תוך בחינת דרכים שונות להעברת ערכים ומסרים בעזרת מדיומים שונים, כאשר מודל ההשוואה הקרוב ביותר הוא, ככל הנראה, הספרות בכלל וספרות הילדים בפרט.
[b1] ספרות הילדים היא ענף מפותח מאוד בספרות העולמית ובספרות הישראלית,  ונראה כי סופרים ומשוררים ישראלים, העוסקים בתחום זה, אינם מפחדים להשתמש בכוח החינוכי-דידקטי של המדיום על מנת להשפיע ולעצב את הדור הצעיר. השאלה הנשאלת היא האם גם הקולנוע הישראלי, בדומה לספרות הילדים, אינו מפחד לראות את עצמו כגורם חינוכי וכגורם מעצב, ומנסה להתמודד עם תפקידו זה, או שמא הוא נגרר אחר תופעות חברתיות שונות ומנסה אך לקלוע לטעמם של הילדים ולהתאים את תכניו לעולם הערכים המוכר להם, ללא כל ניסיון לגרות, להשפיע, לעצב או לשנות את קהל צופיו הצעיר.
בעבודה זו אנסה לטעון כי "תעשיית" סרטי הילדים בארץ אכן אינה רואה עצמה כגורם מעצב או משפיע והיא נגררת אחר תהליכים חברתיים-ערכיים שעוברים במדינה ובחברה, מבלי לנסות להשמיע לציבור הצעיר קול אחר, שונה, המגרה אותו לחשיבה עצמאית, לשאול שאלות ולבנות זהות אישית ואינדיבידואלית. בכוונתי להראות כי למרות שמרבית סרטי הילדים שנוצרו בארץ אכן משדרים סטים רחבים של ערכים, הרי שהם אך מנסים לספר סיפור שהילד יוכל להזדהות איתו בקלות בעזרת התבססות על ערכים מקובלים, שהיו שייכים לעולמו של הילד הצופה עוד לפני שנכנס לאולם הקולנוע.
בטרם אפנה לבחינת הסרטים, יש להעלות את השאלה מהו למעשה סרט ילדים.John Stewig מציע לענות על השאלה האם ספר הוא ספר ילדים (וניתן להשתמש באותה שיטה לגבי קולנוע) על ידי מענה לשתי שאלות – האחת, האם הספר עוסק באמת ובאופן ישיר בילדים, כשהוא מצייר אותם בצורה גלויה ומדויקת כילדים, והשנייה, האם הספר מצפה מהילדים להביא לקריאה בו אסוציאציות, שהם לא מסוגלים להביא או לבצע תהליכים מנטאליים שהם לא מסוגלים לבצע (Stewig, 9-10). הגדרה נוספת לסרט ילדים נותנים Cary Bazalgette ו- Terry Staples. לטענתם, סרט ילדים הוא סרט המציג בעיקר, או רק, נקודת מבט של ילדים, העוסק בתחומי העניין, בפחדים, בחוסר ההבנה ובדאגות של ילדים, במונחים הלקוחים מעולם המונחים שלהם, כאשר להגדרתם ילדים הם כל מי שהוא עד גיל 12 (Bazalgette & Staples, 96). לצורך עבודה זו, ולאור ההגדרות דלעיל, אגדיר סרט ילדים כסרט שקהל היעד העיקרי שלו הוא ילדים עד גיל 12, פחות או יותר, אשר הילדים הצופים בו יכולים לקרוא ולהבין אותו, כפי שיוצריו התכוונו והוא עוסק בנושאים הלקוחים מספרת הנושאים המרכיבים את עולמו של הילד הצופה. לפי הגדרה זו אבחן את סרטי הקולנוע שנותרו בארץ על מנת לקבוע האם מדובר בסרט ילדים ואם לאו.
כאמור,[b2]  מרכזה של עבודה זו יהיה בחינת הסרטים והמסרים והערכים המופיעים בהם, לפי התקופה בה נוצר הסרט. לאחר מכן אנסה למצוא מאפיינים זהים ושונים בכל תקופה ובין התקופות, אך ראשית כל, אנסה לבחון בקצרה כיצד טקסטים לילדים, ובמיוחד הספרות והקולנוע, מעבירים ערכים ומסרים ומשתתפים בבניית עולמו של הילד הצופה.       [b1]הקדמה אישית  [b2]הקדמה אישית