ייצוג המזרחי בסרטי דור שני להגירה בקולנוע הישראלי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11775
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא
ההטרוגניות בחברה הישראלית היא רבה, כאשר קיימים בה פלגים רבים. 2 פלגים עיקריים הם הערבים והיהודים. הקולנוע משלב בין הערבים ליהודים ילידי ארצות ערב, ומוצא את נקודות הדמיון ביניהם, לדוגמא: יוסף רז מוצא קשר בין אתניות ופוליטיקה מינית, כאשר הוא טוען כי למעשה הגבריות המזרחית הינה המצאה בקולנוע הישראלי, ועל כך נעסוק בהמשך העבודה.
הקולנוע הינו מדיום המוני וזהו סוד קסמו ועוצמתו. אחד היתרונות ביצירת סרט טמון באפשרויות הקיימות כגון: זוויות צילום, קומפוזיציה של הפריים, אופן הצילום (תנועת המצלמה) ועוד. נוסף על כך, גם את קווי המתאר של דמויות שונות יכולים יוצרי הסרט להביא לידי ביטוי באופן חזותי, כפי שציינתי בפסקה הקודמת את נושא הגבריות, המיניות, מעמדו האישי ועוד.
הקולנוע הישראלי מציג במידה לא מבוטלת את התפתחותה של החברה הישראלית בכלל, ושל החברה היהודית בארץ בפרט. ההתפתחות הקולנועית היא למעשה שיקוף מצב פסיכולוגי בזמן נתון של החברה (תת מודע קולקטיבי). תיאור העובדות בסרטים אינו תמיד אובייקטיבי, אך בהחלט יכול לשמש כזירה למאבקי זהויות. מאבקי הזהויות יכולים לבוא לידי ביטוי באופן בו בוחר יוצר הסרט להציג את המזרחי על המרקע, או יאפשר לצופה להחליט כיצד נתפסת דמותו של המזרחי, לחיוב או שלילה, ובכך נוצר הפולמוס בנושא הזהות האתנית שלו בסרט.
הבנת מאבק זה, מקורותיו ואופיו, חשובים לנו כדי להבין טוב יותר, ולו במעט את אשר מתרחש בזירות אחרות, ולהבין טוב יותר את הקשר שבין פוליטיקה, זהות ותקשורת. ביסודה של עבודה זו אני מניחה שקיים קשר בין השדה הפוליטי והשדה התרבותי – אמנותי, ויותר מכך קיימת אינטראקציה בלתי פוסקת ביניהם.
התפתחות הקולנוע הישראלי הינו בבואה להתפתחות החברה הישראלית. השינויים בחברה בעשורים האחרונים היו מרחיקי לכת, וכך גם הקולנוע, החל מתקופת טרום המדינה ועד היום. בעבודה זו נעסוק למעשה במיקרו – קוסמוס של החברה הישראלית, תוך התמקדות בדמות המזרחי, כאשר שאלת המחקר שלי היא: האם וכיצד משתקפת דמותו של המזרחי בקולנוע הישראלי, לאור השינויים במעמד המזרחיים בחברה, ובהשוואה מול הדמות האוקסידנטית (המערבית)?
העיסוק בפער העדתי, וההפליה העדתית קיימת עוד מלפני קום המדינה ועד היום. מתוך הנחה כי הקולנוע הישראלי המתפתח הינו בבואה של החברה הישראלית, מצאתי לנכון לבדוק האם ההפליה העדתית באה לידי ביטוי בקולנוע באופנים שונים: תוכן הסרט והביקורת החברתית הטמונה בו, אופן הייצוג של המזרחי מול האשכנזי, ובכלל האם עדיין קיים הבדל בין העדות השונות, או שמא יוצרי הסרטים מעדיפים להציג את הייחודיות העדתית מתוך גאווה עצמית / ביקורת / לעג על שמירת המסורת העדתית וכו'.
בחרתי לנתח ולהתמקד בארבעה סרטים העוסקים במשפחה המזרחית, ומהם ניתן ללמוד על דמות המזרחי בקולנוע הישראלי: "אדון לאון" (זאב רווח, 1982), "שחוּר" (שמואל הספרי,1994), "חתונה מאוחרת" (דובר קוסאשווילי, 2001), "סוף העולם שמאלה" (אבי נשר, 2004). במטרה להשלים את ניתוח זה אני אעזר בסרטים נוספים, אשר יאפשרו להרחיב את הדיון הציבורי – פוליטי אשר העמיד את הספרדים מול האשכנזים / צברים. נוסף על כך אעמוד על הביקורות הקולנועית ונקודת השקפתם, אל מול ההתפתחות החברתית מתוך נקודת המבט הקולנועית.
הקולנוע הישראלי, לדעתי, הוא המדיה הטוב ביותר המאפשר ליוצר להביע את דעתו, כאשר לא אחת דווקא הסבטקסט הוא הנקודה המהותית בסצנות שונות, אשר מאפשרות לצופה לפרש על פי ראות עיניו והשקפתו האישית. בניגוד ליצירות ספרותיות בהן לדמיונו של הקורא משמעות רבה (אפילו את דמותו של הגיבור עליו לדמיין באופן אישי), ליוצר סרט אופן ההבעה היא מוחשית יותר ולכן הכנסת סבטקסט בסרט הינה אומנות בפני עצמה, וקשה יותר. הצופה אינו צריך לדמיין דברים רבים, ולכן, אומנות זו היא מעלה באופן יצירת הסרט והייתי אף קוראת לזה: "לא כל מה שניתן לראות הוא האמת, ויש צורך לקרוא בין השורות, גם בסרט".
ניתן לחשוב כי מוצאו של יוצר הסיפור / הסרט בא לידי ביטוי בתוצר הסופי של הסרט, וגם על כך אנסה לעמוד בעבודה זו, לדוגמא: הסרט "שחוּר" אשר מוצאו של היוצר (שמואל הספרי) בא לידי ביטוי חזק בסרט, לעומת כותב "סאלח שבתי" (אפרים קישון) המדבר בהתמקדות על המזרחיים בכלל, והאב המזרחי בפרט, אך מוצאו שונה לגמרי מגיבור הסיפור.
עצם מעורבותם של יוצאי עדות המזרח בכל שלבי יצירת הסרט מאפשרת להביע בסרט עצמו נקודת השקפה אישית אוטנטית. התפתחות החברה הישראלית בד בבד עם הקולנוע הישראלי, באה לידי ביטוי דווקא בעיסוק בעשייה ביצירת הסרט ולא בסרט עצמו. כוונתי היא כי מעורבות העוסקים במלאכת היצירה, ולא דמויות הסרט בלבד הם סימן בולט לשינוי בחברה היש שחור" / שמואל הספרי. 1994
תוכן העניינים
מבוא ..עמ'
3 פרק ראשון:
סרטי הדור השני לעלייה – סקירה קולנועית –עמ' 5
פרק שני:  הרפרזנטציה של המזרחים בקולנוע הישראלי -עמ'
1 4
פרק שלישי: השינוי במעמד המשפחתי בקרב עולי ארצות המזרח והקונפליקט הבין-דורי בסרטי הדור השני להגירה -…עמ'
2 3
סיכום עמ'
2 7
ביבליוגרפיה …עמ'
2 9