פרו-סמינריון הריון ולידה בספרות ילדים (ציון 97)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

בעבודה זו, בכוונתי לחקור את הדרך בה מוצג הריון האם בספרות הילדים המיועדת לגיל ינקות, עד גיל בית-ספר יסודי. –
ישנה קבוצה של ספרים, בתוך ספרות הילדים, שמתוכננת לעזור לאם להסביר את המידע החדש לילד הרך. ההשערה היא, שאותם הסיפורים יוצרים הדמיה של מה שהילד יעבור במציאות, במהלך הריון אימו.
הגיבור של הסיפור, מטרתו להתוות את דרך הילד הקורא, ולהקל עליו את ההתמודדות עם המצב החדש. חשיפת רגשותיו של הילד בסיפור, נותנת גם לגיטימציה לקורא להרגיש רגשות מעורבים לגבי הריון אימו (קדם-מידן, 1993). בכוונתי לחקור את אותם הספרים, ולבדוק כיצד הם מציגים את הריון האם. לאילו נושאים בהריון הם מתייחסים, ואילו נושאים הם משמיטים? האם הם מתייחסים אל ההיריון בדרכים ישירות או עקיפות? כיצד האיורים בספר תורמים להבנה? כיצד הם מנסים להכין את הילד לקראת כל התהליכים (החיצוניים והפנימיים) המתרחשים במהלך ההיריון?  כיצד הם מכינים אותו נפשית, לשינוי שהולך להתרחש בביתו?
עקב קוצר היריעה, החלטתי למקד את המחקר בספרים שיצאו משנת 1995, עד היום. המחקר נעשה על שישה ספרים.
הדגימה שנלקחה כללה את כל הספרים אשר מצאתי בנושא זה. אולם, לא ניתן להיות בטוחים שהספרים שמצאתי בספריות, כוללים את כל הספרים שנכתבו בתחום. חלק מהספרים נכתבו על ידי אנשי מקצוע, שביכולתם להדגיש יותר את הצד המדעי להריון ולידה ופחות את הצד הרגשי. העבודה תחולק לחמישה סעיפים, כאשר כל חלק יבדוק פן אחר של תהליך ההיריון והלידה, וכיצד הוא מוצג בספרים. מכיוון שכמעט ולא נכתבה ספרות אקדמית בנושא, בכוונתי לבחון כל פן, תוך כדי עימות עם הספרות המקצועית-המחנכת שנכתבה בנושא. הכוונה היא לבדוק כיצד הנושא מוצג בספרות, לעומת כיצד מחנכים מציעים לגשת אליו.
תוכן עניינים
מבוא —
1
1 . גילוי ראשוני של ההיריון -… 2
2 . איך נכנס התינוק לבטן של אמא –… 4
3 . חם ונעים שם בפנים 5
4 .
הלידה –
8
5. התוספת החדשה למשפחה – 9
סיכום -.
11
ביבליוגרפיה –…
12