משחקים דידקטיים ככלי עזר לילד במעבר בין גן חובה לכיתה א'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 629

תקציר העבודה

פעילויות ומשחקים דידקטיים יצירתיים ככלי עזר לילד במעבר בין גן חובה לכיתה א'.
פרוייקט יצירתי הוראה בעיסוק הקדמה         המעבר מהגן לכיתה א' מהווה חוויה מאתגרת לילד, מסיבות רבות. הזמן שהילד שוהה בגן מורכב ברובו מפעילויות חוויתיות ומפרקי זמן ארוכים לפעילויות בלתי פורמליות, ופחות לימודיות.
בכיתה א', רוב שעות היום של התלמיד, מוקדשות לפעילויות לימודיות בעיקר, עם פחות יצירה ומרווחי זמן מוגדרים בתוך המסגרת הבית ספרית. הציפיות מהילד גדולות יותר בכל תחומי הלימוד, ועליו לעמוד בדרישות היום-יומיות של סדר וארגון, בנוסף לדרישות הלימודיות הבסיסיות. הילד מגיע עם חששות מהלא נודע, ומהאחריות הלימודית המוטלת עליו. גם להורים יש ציפיות שונות מילד בגן מאשר מילד בכיתה א', מאחר וההישגיות נכנסת לתמונה. הילד נדרש להתמודד עם מערכת ציפיות חדשה ממנו הן מצד ההורים והן מצד המערכת החינוכית, והתמודדות יום-יומית עם מטלות, חובות ואחריות לימודית.         במשחקים השונים ובפעילויות השונות שהכנתי, אני מתייחסת לצורך החיוני במשחקים דידקטיים חינוכיים וביצירתיות של המורה לכיתה א', ע"מ להקל על הילד את המעבר החד ממסגרת של גן למסגרת לימודית בבית-הספר. הפעילויות שהכנתי מתייחסות בעיקר לימים הראשונים בכיתה א', בהם המורה היא בעצם המתווכת הראשית בין עולם הילד, ציפיותיו, חששותיו, רצונותיו ומחשבותיו, לעולם הבית-ספרי שעדיין חדש ולא מוכר לו. היות והילד מגיע ממסגרת פחות מחייבת מבחינה לימודית, עם דגש רב יותר על פעילויות של יצירה ומשחק, אנו נרצה להקל עליו את המעבר בעזרת משחקים דידקטיים שונים, פעילויות מגוונות ולוחות פעילים לימודיים שונים, בכדי להראות לו שגם בתהליך הלמידה החדש, אפשר לשלב כיף ולמידה, והלמידה לא נעשית רק בעזרת קלמר, ספרים ומחברות.           הנסיון הוא להשתמש באמצעים שכבר מוכרים לילד מהגן, ובעזרתם ליצור את הקשר הראשוני בינו לבין המורה, התלמידים בכיתה, והמערכת הלימודית החדשה בבית הספר. אחד האלמנטים המרכזיים שהשתמשתי בו הוא השם של הילד. כאשר הילד רואה את שמו, אותו הוא כבר מזהה מהגן, לרוב קורא אותו ובדר"כ גם כותב אותו, הוא מרגיש תחושת שייכות, תחושת ביטחון, שהנה הוא חלק ממשהו חדש, ויש משהו בכיתה א' שהוא כבר מכיר ומרגיש חלק ממנו.
        בהמשך, אסביר את שיקולי הדעת מאחורי הפעילויות, בכדי להראות את החשיבות של השימוש בשם הכתוב של כל ילד, לתחילת ההפעלה של הילד בתוך המערך הכיתתי החדש דרך משחק דידקטי מעניין.
בנוסף, אתייחס גם לחשיבות של פעילות עם שמות דווקא בתחילת השנה, שבה ייתכן והילד לא מכיר את כל התלמידים בכיתה, וכאשר הוא לוקח חלק פעיל בפעילות שקשורה לשם שלו, הוא גם לומד את שמות החברים לכיתה, וגם מרגיש חשיבות ביחס לעצמו, שהחברים מתייחסים לכל פרט בכיתה, ולומדים להכיר זה את זה.         לעתים יש אפשרות לערוך מפגש בלתי פורמלי עם התלמידים כיום או יומיים לפני תחילת שנת הלימודים, כך שהם מתחילים להכיר את המורה, החברים והכיתה עצמה, עוד לפני כל המחוייבות אליה הם נכנסים בתור תלמידים במסגרת החדשה. הפעילויות המתאימות הן בעיקר הפעילויות של "ברוכים הבאים", ופעילויות שקשורה לשמות.         העבודה ללא ביבליוגרפיה וכתובה בפונט 14