תרומת ז'אנר האיגיון (נונסנס) לפיתוח חשיבה יצירתית אצל ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1687
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

הרקע תיאורטי שאלת הפרויקט-האם למידה של ז'אנר האיגיון (נונסנס) תורמת לפיתוח חשיבה יצירתית אצל ילדים בגיל הרך.
בחרתי בנושא זה מפני שאני אישית מאד מתחברת לזא'נר ההומוריסטי הזה, ואני חושבת שילדים צריכים להכיר ולהיחשף לסוג ספרותי זה משום שהוא עונה על צרכים הפסיכולוגיים וההתפתחותיים שלהם. כמו כן חשוב לי לבדוק באיזה מידה תתרום למידת זאנר זה לפיתוח חשיבתם היצירתית של הילדים בגיל הרך. בחרתי בנושא זה משום שהוא מציג בפני הילדים אתגר לדימיונם בדמות עולם אחר עם מציאות שונה והיגיון אחר.
בחירתי בנושא זה כנושא המחקר שלי בפרויקט זה התחשבה גם בעובדה זאנר האיגיון (נונסנס) הוא תחום מיוחד לעצמו בתחומי השירה המשעשעת ההומוריסטית לילדים. זהו תחום רחב ביותר שילדים אוהבים לפגוש ולהתוודע אליו, והוא מושך את תשומת ליבם, משעשע ומצחיק אותם ובכך מעורר חשיבה על סוגי היגיון, ומה "היגיוני" ומה לא. ההנאה והשעשוע , כך אני מאמינה, יעוורר מוטיבציה ללמידת הנושא. כמו כן אני רוצה גם להבחין באופן שבו למידת ז'אנר זה של האי-גיון תפתח את הדימיון, ההומור והחשיבה היצירתית של הילדים.
אני סבורה כי למידת נושא זה עשויה לפתח רבות את חשיבתם של הילדים, בכך שתציג דפוסי חשיבה שונים מן הדפוסים הרגילים, יצירתים יותר, מפני שתוך כדי למידת הנושא הילד יפגוש שני עולמות: עולם דימיוני, חסר היגיון, ובמרומז כמהופך לו- עולם את אמיתי.
בדרך הוא יטיב לתפוס את החוקים והכללים בעולם המציאותי,  לנוכח החוקים ודפוסי ההתנהגות השונים בעולם האיגיון, וכך הוא יחזק את הבנותיו וכן יפתח את הדימיון שלו ואת חוש ההומור שלו. למידת ז'אנר מסוג זה פותחת בפני הילדים אפשרויות רבות ללמידה מגוונת, המתבטאת באוצר מילים שונה, משעשע, משחקי לשון, הגזמה, יצירתיות, מטאפורות ודימוים רבים, הקשרים בלתי הגיוניים, דימיון רב והומור שופע. הוראת נושא זה מסייעת אפוא בידי הילדים להתוודע לחשיבה שונה, המתבטאת ביצירתיות ובגיוון רב. למידת נושא זה, שחובק בתוכו מגוון רחב של היבטים מזוויות לא שגרתיות עשוי לסייע לילדים בהתמודדות עם עצמם ועם העולם.