האדם בארגון- החוזה הפסיכולוגי. תואר MBA.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10414
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

הקונטקסט תיאור הנשאלים מבוא
מאפייני החוזה הפסיכולוגי מנקודת מבטם של העובדים מאפייני החוזה הפסיכולוגי מנקודת מבטו של הארגון פערים וקונפליקטים ניתוח הפרת החוזה ותגובות הצדדים ניתוח הקונטקסט:
חברת "איי-בי-איי": החברה הינה בית השקעות פרטי מהמובילים בישראל. החברה מספקת את כל השירותים הקיימים בשוק ההון: שירותי חיתום (גיוס הון בשוק הראשוני), ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקי השקעות ללקוחות פרטיים ומוסדיים (באמצעות חברת אמב"ן) ושרותי ברוקראג' באמצעות "איי.בי.איי-שרותי בורסה בע"מ". לחברה מוניטין רב בשוק ההון והיא מעסיקה כ- 90 עובדים.
תיאור הנשאלים:
3 המרואיינים הראשונים (ראה נספח סיכום ראיונות) משתייכים ליחידת אמב"ן – חברה לניהול תיקי השקעות הכפופה למנכ"ל איי.בי.איי (ראה תרשים המבנה הארגוני):
שלושת המרואיינים הינם גברים בגילאי 30-40, בעלי אותו תפקיד: מנהלי תיקי השקעות ובעלי השכלה אקדמית. השוני מתבטא בוותק -במקצוע ובארגון. שני המרואיינים הראשונים עובדים כ-6 שנים בארגון, ואילו המרואיין השלישי סיים לא מכבר את התמחותו. הוא עובד בארגון כשנה וחצי.
מרואיינת מס' 4: בת 28; תפקידה הנוכחי: סוחרת במחלקת מסחר -התמחות במניות; השכלתה: תיכונית; בעלת וותק של 7 שנים בארגון.
מרואיינת מס' 5: בת 45; תפקידה: מנהלת לשכה; השכלתה: תיכונית; וותק: 23 שנה בארגון.
מרואיינת מס' 6: בת 42; תפקידה: הנהלת חשבונות; השכלתה: תיכונית; וותק: קרוב ל-20 שנה בארגון.
מרואיין מס' 7 בן 49; תפקיד: מנכ"ל איי-בי-איי; השכלה: אקדמית; וותק: 24 שנים בארגון. *הערה: מילא שלל תפקידי ביצוע וניהול בארגון עד לקידומו למנכ"ל.
1 . מבוא: דניס רוסו, במאמרה "Psychological contracts in the workplace:
understanding the ties that motivate" (2004), מזהה שישה מאפיינים מרכזיים של החוזה הפסיכולוגי: 1. הוא חוזה מתוך בחירה. במצב כזה להתחייבויות מילוליות כוח השפעה רב על התנהגות העובד כלפי הארגון. 2. החוזה הפסיכולוגי הינו הסדר הדדי. הפרט מניח שכך, הגם ובמציאות המצב הפוך. 3. הוא חוזה פתוח המתגבש ומשתכלל עם הזמן. הוא אף פעם לא שלם, מלא ומוחלט. אירועים משתנים במהלך יחסי העבודה משפיעים על תוכנו. כאשר כל צד משלים את ציפיותיו הוא לאורך זמן, זה עשוי להביא לחוסר התאמה בין הצדדים, אלה אם נעשים מאמצים תקופתיים לחזק את ההדדיות. 4. לחוזה צדדים רבים. הבנת החוזה הפסיכולוגי תלויה במידה רבה במקורות וכיווני זרימת המידע, כגון הנהלה מרכזית, משאבי אנוש ובמיוחד- הממונה הישיר. כמו כן יחסי העבודה ההדוקים והקרבה הפיזית הינו גורם משפיע ואמצעי לסיפוק מידע חשוב בחוזה של כל עובד 5. דרכי התמודדות עם הפרות וניהול משברים.
כאשר עובד "פישל" האם הוא ייתן אחרי זה "אקסטרה" בכדי לפצות את הארגון? כמו כן, האם נצפה להתנהגות דומה מטעם הארגון במידה ולא עמד בציפיות העובד?  6. החוזה משמש כמודל של יחסי העבודה. עליו מתבססים הרבה מההתנהגויות העתידיות של העובד והמעסיק. אך תנאי סביבה משתנים עלולים לפגום ביחסי העבודה כאשר מתבססים באופן מוחלט על החוזה הישן. במסגרת עבודה זו, נאבחן מאפיינים מרכזיים אלו אל מול המתרחש בפועל בארגון כפי שעולה מראיונות עומק אשר בוצעו עם 7 מעובדי החברה, כולל המנכ"ל. -..