קפיטליזים מול סוציליזים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

בית ספר למדע המדינה עבודה סמינריונית בקורס- סוגיות מרכזיות במחשבה המדינית: חירות אל מול שוויון, הבדלים באידיאולוגיה  הקפיטליסטית והסוציאליסטית  תוכן עניינים

1 )מבוא
:                                              עמודים: 3-5

2 ) ערך השוויון אל מול ערך החירות באידיאולוגיה הסוציאליסטית:          עמודים:6-10  
3 )ערך השוויון אל מול ערך החירות  באידיאולוגיה הקפיטליסטית:         עמודים:11- 15

4 ) סיכום:                                            עמודים:16-17
5) ביבליוגרפיה:                                 עמודים:18-19
מבוא          לקראת סוף המאה ה-14 בקירוב החלה לנשב רוח חדשה בשדות ההגות האירופאית. רעיונות חדשים שקראו תיגר על דרך המחשבה המסורתית, שהייתה מקובלת בתקופת ימי-הביניים האירופאית, החלו לצוף מעל פני השטח. בבסיס הרעיונות החדשים, רעיונות שהובילו במהלך המאות לתמורות בתחומים רבים, מדת ועד צורת משטר, מכלכלה ועד אומנות עמדה מהות אחת והיא האמונה בכוחו ובחשיבותו של האדם הפרטי ושל "הגזע האנושי" בכללותו. בתקופה זאת נזרעו זרעי המהפכה הרעיונית באירופה אשר החלו לנבוט בשנים שלאחר מכן והובילו לשינויים מהותיים בתחומים רבים  (קולדוואל, 1959, 309-310).
       מהפכות בתחומים השונים נוצרו לעיתים במקביל תוך יחסי גומלין הדדיים, סינתזה הייתה קימת בין תחומים שונים שהשפיעו והושפעו זה מזה, למשל : רווחים נאים מהמסחר בהמזרח הובילו מדינות אירופאיות לחפש נתיבי ים חדשים , רצון זה הוביל לשינויים טכנולוגיים בתחום  הימי , שינויים טכנולוגיים אלו הובילו לעליית מעמד סוחרים שהשקיע יותר כסף בטכנולוגיה חדשה וחוזר חלילה (שם , שם , 310-319). למרות הקשרים ההדוקים בין המהפכות, נשמעת הטענה כי המחולל המרכזי לשינויים באירופה היה הקרע שנוצר בתוך הנצרות בעקבות פעולותיו של מרטין לותר. פעולותיו של מרטין לותר הובילו לעלייתו של זרם רעיוני חדש בנצרות שכונה הזרם הפרוטסטנטי. חשיבותו של שינוי זה היה כפול, ראשית, כוחה של הכנסייה הקתולית שבלמה כל חדשנות רעיונית נחלש משמעותית, ושנית הרעיונות שהתנועה הפרוטסטנטית הפיצה ברחבי אירופה  שהמרכזי שבהם הוא האמונה כי כל אדם יכול להתמודד לבדו עם כתבי הקודש, תרמו רבות להתפתחות אינטלקטואלית באירופה. קולדוואל מציין למשל כי למרות היותו של לותר  שמרן חברתי רבים מתומכיו, אלו שלא היו שיכים למעמדות האצולה, ראו בהצהרותיו הדתיות כהצהרות התומכות  בשינוי זכויותיהם ,(שם , שם 330).
        הניסיונות הראשונים לשינוי פוליטי באירופה בעקבות המהפכה הדתית שהתחוללה נחלו כישלונות צורבים אך –