בעיות נבחרות בשיווק - רשתות המזון

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7843

תקציר העבודה

תקציר מנהלים קנייה ברשתות השיווק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו. רבים מהאנשים עורכים את קניותיהם ברשת הקרובה אליהם, אך מרביתם קונים במקום הזול ביותר.
בשלוש השנים האחרונות ניתן לדבר על מגמה של פתיחת רשתות מזון פרטיות. מגמה זו פגעה קשות במצבם של רשתות השיווק המאורגנות, ישנה נגיסה גדולה בפלחי השוק של הרשתות הללו.
כל זאת בשל היתרון היחסי של הרשתות הפרטיות אל מול המאורגנות והוא – יתרון לקוטן. בענף רשתות המזון בישראל משחקות על המגרש 3 רשתות גדולות הגדולה מכולן שופרסל אשר מחזיקה בנתח של 44% מהצרכנים ( היפרנטו, שופרסל, מחסני מזון, קוסמוס, יוניברס קלאב וזול למהדרין) , אחריה נמצאת קו אופ 32% ממספר הצרכנים (סופר סנטר סיטי, קו-אופ, מגה, סופר סנטר, שפע שוק, קינג סנטר וזיל וזול) , במקום השלישי נמצאת קלאבמרקט  –   24% (חצי קופה, קלאבמרקט, זול פה וג'מבו).
  בעבודה זו התמקדנו ברשת שופרסל שנמצאת במקום הראשון, כפי שתיארנו, רשת שופרסל הוקמה  ינואר 1957. לרשת מספר תת מותגים בינהם היפרנטו עם נתח שוק של 43%, שופרסל 22%, מחסני מזון 15%, קוסמוס 10%, יוניברס קלאב 5% וזול למהדרין 5%.
הבעיה המרכזית של רשת שופרסל היא מיתוג. לרשת שייכים מספר תת מותגים והצרכנים אינם מזהים אותם עם שופרסל. הבעיה המשנית היא בעיה שנוגעת לשוק כולו והיא,התפתחותן של הרשתות הפרטיות הנתפסות בעיני הציבור כזולות יותר ולכן נוגסות בנתח השוק של הרשתות המאורגנות.
בעבודה זו הצענו שתי חלופות לבעיה זו: האחת, השארת השם החדש ובצמוד לו להוסיף בקטן את השם הקודם באותו לוגו. חלופה שנייה, הינה כרטיס מועדון אשר יחולק ללקוחות הקיימים ומתוך מחשבה שאנשים לא אוהבים שינויים, בצד אחד יופיע השם החדש ובצד השני השם הקודם, והסביר לאנשים מה מהות השינוי.
בחרנו בחלופה ראשונה וזאת מכיוון שבחלופה זו נשמרים שמות תת המותגים דבר שחשוב בייחוד היות ומדובר בקונספטים שונים ובפניה לפלח שוק שונה, למשל רשת זול למהדרין הפונה לפלח החרדי, ישנו חשש לאבד פלחי שוק רבים בשינוי שם המותגים.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים
2 ניתוח חיצוני:
מבוא
4
מגמות ותנודות בסביבה העסקית/שיווקית שבה פועלת הפירמה 7
זיהוי ואפיון הסביבות השונות – PEST D
8 מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה 9
מתחרים 9
כוח המיקוח של הלקוחות
1 7
כוח המיקוח של הספקים
1 7
מוצרים תחליפים
1 7
חסמי כניסה ויציאה
1 7
אטרקטיביות השוק
1 8
גורמי מפתח להצלחה (KSF)
1 8
שלב במחזור החיים
1 9
ניתוח פנימי:
רקע היסטורי
2 0 פרופיל, חזון, מטרות ויעדים של החברה
2 2
אסטרטגיה של הפירמה
2 3
SWOT
2 4
יתרון תחרותי ושלב במחזור החיים
2 6
תמהיל השיווק
2 7
בעיה מרכזית ובעיית המשנה העיקרית
2 9
הגדרת חלופות והערכתן
2 9
ניתוח כמותי של החלופות באמצעות מודל פישביין
3 0 המלצות
3 1
ביבליוגרפיה
3 2