העבודה עוסקת בלקות למידה ומתמקדת בהיבט המוטיבציה אצל ילדים לקויי למידה. דרך ניתוח ראיון שנערך עם אם לילד לקוי למידה ותוך הסתמכות על חומר ספרותי עדכני, העבודה הוגשה במסגרת לימודי תואר שני בריפוי בעיסוק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5862
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות החוג לריפוי בעיסוק תוכנית המוסמך שנה ב'                                                                                                           עבודה מסכמת בקורס סוגיות נבחרות בליקויי למידה וכתיבה:
ניתוח ראיון של הורה לילד לקוי למידה פברואר 2006
רקע
הראיון נערך עם אמו של י.', נער בן 16, בן למשפחה בת 5 נפשות, יש לו שני אחים אחות גדולה ואח צעיר ממנו. י' לומד בכיתה מיוחדת- מב"ר ( מסלול בגרות רגיל) בביה"ס רגיל באחד הקיבוצים בצפון הארץ. י', צעיר שנראה טוב ומפותח היטב מבחינה פיזית. בגיל צעיר אובחנה אצל י' מחלה של טורט שבעקבותה הוא מטופל עד היום בטיפול תרופתי לאיזון הטיקים שהופיעו בעקבות המחלה. י' בן למשפחה בעלת רקע סוציו אקונומי גבוה ולהורים משכילים. הראיון עם אמו של י' נערך בביתם וארך כשעתיים של זמן, שבמהלכם ישבתי עם האמא בחדר נפרד, ללא נוכחותו של י'.
בראיון האמא סיפרה על התפתחותו הסנסומוטורית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של בנה, היא התייחסת לקשיים השונים שהופיעו אצלו מאז היותו תינוק, על ההתמודדות היומית שלו ושל הוריו עם הקשיים התפקודיים שבאו לידי ביטוי בתחומי העיסוק השונים של י', בעיקר בלימודיו ובמטלות היומיות שלו. חלק ניכר מתכני הראיון התייחסו לדרך בה י' מתמודד עם המטלות השונות והאופי המיוחד שלו בביצוע הדברים.
ניתוח תכני הראיון בחינת התפתחות סנסומוטורית, כבר מגיל צעיר הופיעו אצל י' סימפטומים של טונוס שרירים נמוך, רגישות חושית, טקטילית ושמיעתית גבוהה, ליקויים במיומנויות תהליך של קואורדינציה ורצף שהשפיעו על ביצוע המטלות השונות, סימפטומים אלו השפיעו על התפתחותו הסנסומוטורית של י' וגרמו לאיחור קל בהתפתחות אבני הדרך השונות. בעקבות כך י' קיבל טיפול פיזיטורפי בהיותו ילד בן כמה חודשים. הקשיים והרגישות הגבוהה של י' וההיפוטניה שסבל ממנה בילדותו המוקדמת גרמה לו להימנע מלהתנסות בחוויות סנסומוטוריות כמו כתיבה, ציור ובין יתר הדברים היה איחור גם כן בביסוס יד דומיננטית. בעקבות קשיים אלו י. טופל אצל מרפאה בעיסוק. עם הזמן נוצר דפוס של ילד שנלחץ ממקומות שיש בהן רעשים רבים ונמנע ממטלות שונות שבהן התבקש להפגין את יכולותיו הגרפומוטוריות, מתקשה בביצוע מטלות בית ועוד. בהמשך התברר שחלק מקשיי הכתיבה נגרמו בגלל הטיקים, ולאחר איזון הטיקים, הבעיה התמתנה. מצד שני י' כתינוק וכילד הבין את מה המתרחש סביבו, נראה כילד חכם, בעל תפקודים מנטאליים מפותחים וגבוהים, כך למשל בגיל מוקדם של שלוש שנים ידע כבר לקרוא מספר של מילים והצליח במטלות שנחשבות לדורשות חשיבה והסקת מסקנות. גם בכיתות יותר מתקדמות לי' היו יכולות טובות בקריאה, בחשבון ובשאר התחומים הקוגניטיביים- תפיסתיים. י' גם רכש את המיומנות של הכתיבה אך עבורו –