התמודדות עם בעיית הפגים בישראל - היבטים כלכליים ומוסריים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8161
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
           מהו פג –.
3
           בעיות המשליכות על התפתחותם של הפגים ..
4
           מחלות שונות הנובעות מחוסר בשלות של התינוק -. 5
היחידה לטיפול נמרץ בפגים                                                                                                                                                                                                                                                                  תיאור הפגיות –.6-7
           הציוד והמכשור בפגיה –7-9
פגיות בארץ           בית החולים הדסה עין כרם …10           בית החולים ברזילי אשקלון –…11-12
          בית החולים קפלן רחובות -.12
השלכות הרפואה המודרנית           הרפואה המודרנית .13-14
          טיפולי פוריות -…
14-16
הבעיות התקציביות בטיפול הפגים           הצגת הבעיה  -…
17-18
        עלייה באוכלוסיית היילודים המאושפזים -19-20         מחסור במיטות –
20-21
        מחסור בציוד 21
        מחסור בכוח-אדם ..21-22
         תמותת תינוקות ושכיחות זיהומים –… 23-24
הפוליטיקה מאחורי תקצוב הפגים –.
5 -30 ההיבטים המוסריים         מעמד המשפחות …
33-34
        דילמת הרופאים  -34-36
        ועדת האתיקה הבריטית -..36-37
        עמדת ההלכה –.38
-37
       הדילמה הכלכלית -38-39
סיכום -.40-41
ביבלוגרפיה .42
בסמינריון זה נבחנה ההתמודדות עם בעיית הפגים בישראל הן מבחינת היבטים כלכליים והן מבחינת היבטים מוסריים. מדובר במצוקה הנמשכת כבר שנים, זו המצוקה של התינוקות שנולדים עם תנאי פתיחה קשים ומצויים בסכנה ממשית. היום הרפואה המודרנית נותנת את האפשרות, להציל תינוקות שנולדו בשבוע
5 או במשקל 500 גרם ולהשאיר אותם בחיים, כאשר בעבר לא היו מטפלים כלל בהם. נוצרת משמעותית עלייה באוכלוסיית היילודים המאושפזים, אך במקביל לכך תהווה מצב כי עלות הטיפול עלתה באופן דרמטי, אשר מוערכת בכרבע מליון דולר. ומכאן אנו נתקלים בבעיות קשות עקב מחסור בתקציב למימון אותם פגים.
הפגיות מתמודדות באופן שוטף במחסור בכוח אדם רפואי, מחסור במיטות, ציוד ומרחב מתאים. מצב זה מעלה את שכיחות זיהומים ומעלה משמעותית את שיעורי התמותה אצל אותם תינוקות שמערכת ההגנה שלהם לא מפותחת מספיק. הגופים בארץ מתחמקים מאחריות המימון, ממשרד הבריאות וקופות החולים אינן מכירות כלל בהוצאות הטיפול בפגים ועל כן הכסף שבית החולים מקבל עבור לידה אינו מגיע מהם, אלא ממענק של הביטוח הלאומי, והביטוח הלאומי אינו מתייחס כלל לכל העניין הרפואי, המערכת אינה מכירה עד היום ביילוד כחולה שווה-זכויות, וגם אם יש במקרים מסוימים הכרה ותשלום חלקי מטעם הביטוח הלאומי זה יבוא על חשבון קבוצת מאושפזים אחרת. בעיה נוספת היא גם כשיש מקרים שמגדילים את גודל המענק, הכסף נבלע אל תוך התקציב השוטף של בתי החולים ואינו מגיע אל הפגיות שזקוקות לו כל כך.
עם כל זאת והקושי הרב בהצלת הפגים, אנחנו נעמדים בפני דילמה של בין חיים למוות, דילמה קשה מעין כמוה, יש הטוענים שאין טעם לטפל בפג שנולד מוקדם כל כך כיוון שגם אם ישרוד הוא לא יזכה לאיכות חיים ומאידך, יש התומכים בטיפול בפגים בכל מצב וטוענים שיש לעשות הכול כדי להציל את חיי התינוקות, ושסבל עתידי או סבל בזמן מסוים הם כאין וכאפס לעומת הישרדותו. אם כך מה חשוב יותר להישאר בחיים או לקבל איכות חיים? בישראל הסוגיה שרויה במחלוקת ואין עדיין חוק הקובע את המותר והאסור. המצב בפועל הוא כל רופא פועל ע"פ השקפתו במקרים הגבוליים, אם כי ברגע שהוחל טיפול אסור להפסיקו.