השפעת פרסומות בטלויזיה על דימוי גוף נשי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 20988
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תקציר עם עידן הטלוויזיה והתפתחות הטכנולוגיה ,אנו ערים לכמות הרבה של הפרסומות המציפות אותנו מכל אמצעי תקשורת. בלתי אפשרי היום לצפות במרקע הטלוויזיה מבלי להיחשף בכל כמה דקות למקבץ פרסומות.
ולא זו הבעיה העיקרית בעיני, אלא תוכנן של אותן פרסומות והשימוש המניפולטיבי שהן עושות בנשים לצורך מכירה והפצה של מוצרים.
הנשים בפרסומות מוצגות בקונוטציות מיניות, גם אם מדובר בדוגמנית שעדין לא מלאו לה 16 שנים. בדרך כלל מדובר בדוגמניות או שחקניות רזות וגבוהות המציגות מבנה גוף מסוים כאידיאלי, ויוצרות אשליה בקרב בנות ונשים שכך צריך להיראות.
כיום, מסרים חברתיים- תרבותיים לגבי מבנה גוף האישה מעצבים עמדות שליליות אצל נשים כלפי גופן.
כך, עולה ממחקרים, באקלים חברתי בו המילה "רזון" מקבילה במשמעותה  ל"יופי נשי", כי נשים רבות מדווחות חוסר שביעות רצון ממראה גופן ורצון להידמות לאותן נשים- דוגמניות ושחקניות, שמופיעות באין ספור פרסומות ומשדרות הצלחה ואושר.
מדוחות סטטיסטיים נמצא, כי החברה הישראלית מובילה בשני נתונים מדאיגים: האחד הוא מספר הילדות בנות האחת-עשרה שעושות דיאטה, והאחר הוא מספר הילדות שצופות שעות ארוכות בטלוויזיה.
(הראל, קני, רהב 1997 , הארץ- דו"ח בריאות הנשים, 1999).
עבודה זו מנסה להוכיח כי כוחה של התקשורת (התמקדות בפרסומת בטלוויזיה),בעיצוב עמדות ושינוי עמדות הוא חזק ורב, וכן השפעתה על הדימוי העצמי והגופני.
לתמיכה וסימוכין, העבודה מציגה את תיאוריית ה- self של רוג'רס ו תיאוריות פמיניסטיות המנסות להסביר תהליכים אלו באמצעות מונחים שונים, ביניהם : "מישמוע" ו"נירמול" שהציג פוקו. תיאוריות אלו מתארות בנוסף כיצד התקשורת מהווה חלק בלתי נפרד בהטמעת מונחים אלו בקרב נשים בחברה.
שאלת המחקר שמציגה העבודה היא: באיזה אופן ובאיזה מידה משפיעות פרסומות בטלוויזיה על האופן שבו תופסות נשים בגילים שונים את גופן?
בחרתי בשיטת מחקר של ראיונות עומק, כיוון שמטרת המחקר בעבודה זו היא לשפוך אור על אותם נתונים סטטיסטיים שהובאו עד כה ויובאו בהמשך העבודה. הווה אומר, להבין את תוכן אותם נתונים על ידי תשאול וראיון נשים מקבוצות גיל שונות, בנוגע ליחסן כלפי אותן פרסומות והאופן שבו הן תופסות את גופן.
המחקר כלל ראיון עם שמונה נשים ונערות בגילים שונים.
תוכן עניינים
                                                                                                            עמודים מבוא                                                                                                   2
– 5
פרק 1 – דימוי גוף
1 .1          הסבר המושג                                                              6 – 8
1 .2          דימוי גוף ודימוי עצמי- שלבי התפתחות                 9
1 .3          תיאוריית ה- Self של רוג'רס                                                10 – 11
1 .4          דימוי גוף ושביעות רצון בקרב נשים                                    12 – 15
פרק 2 – תיאוריות פמיניסטיות
2 .1          פמיניזם ודימוי גוף                                                    16
– 21
2 .2          שימוש באמצעי התקשורת להשגת המטרה                        22 –
5 סיכום פרק 2                                                              26
– 27
פרק 3 – אמצעי התקשורת (הטלוויזיה)                                                                  3.1       אמצעי התקשורת כסוכן חיברות                             28
– 30             3.2       מדוע אנו צופים בטלוויזיה?                                     31
– 32
            3.3       כוחה של הפרסומת                                                   33
– 35
            3.4       נשים בפרסומות                                                        36 – 37
פרק 4 – מודל היופי                                                                           38
– 41
פרק 5 – מחקר 5.1          שאלת המחקר                                                           42
5.2          מטרת המחקר                                                           42
5.3          שיטת המחקר                                                                        42
5.4          השערות המחקר                                                        43
5.5          מגבלות המחקר                                                         43
פרק 6 – ניתוח ודיון                                                                           44
– 53
פרק 7 – סיכום ומסקנות                                                                  54
– 55
ביבליוגרפיה                                                                                       56
– 58
נספחים                                                                                               59
– 78
העבודה בפונט 14