סמינריון בחינוך קשיים ביחסים בינאישיים-הבדלים בין דפוסי התקשרות לבין תחושותיהם של סטודנטים בעת מלחמת לבנון השנייה

תקציר העבודה

תקציר:
המחקר הנוכחי עוסק בבחינת הבדלים בין סגנונות התקשרות השונים (בטוח, אמביוולנטי, חרד ונמנע) לבין התחושות השליליות שחוו במהלך מאורע מלחיץ, ובהשוואה לכך גם בעת שגרה. לפי התיאוריה של בולבי  Bowlby,
1 973, 1982 )), מערכת ההתקשרות מופעלת במצבי מצוקה וסכנה, ולכן בחרנו לחקור את מלחמת לבנון השנייה המהווה אירוע לאומי מסוכן ומלחיץ העלול לעורר תגובות התקשרות. המדגם כלל 122 סטודנטים ממוסדות אקדמיים באזור הצפון. שאלת המחקר היתה האם יימצאו הבדלים בין סטודנטים בעלי סגנון התקשרות בטוח לבין סטודנטים בעלי סגנון התקשרות לא בטוח (אמביוולנטי, נמנע וחרד) בתחושות השליליות ובלחץ שיחוו בעקבות אירועי מלחמת לבנון השנייה, וכן האם יימצאו הבדלים בין סטודנטים בעלי התקשרות בטוחה לכאלה שהתקשרותם לא בטוחה בתחושות וברגשות שמלווים אותם בזמן שגרה. ממצאי המחקר לא אוששו את ההשערה הראשונה, ולא נמצא הבדל מובהק בין סגנונות ההתקשרות השונים לבין התחושות השליליות אותן חוו במלחמה ולכך ייתכנו סיבות שונות אותן נפרט בדיון. לעומת זאת, ההשערה השנייה אוששה, ובעת שגרה ישנם הבדלים בין סגנונות ההתקשרות לתחושות השליליות אותם הם חווים. תוכן עניינים
תקציר_ 3
מבוא_ 4
סקירת ספרות_ 6
מבוא קצר לתיאוריה ומחקר בהיקשרות_ 6
התקשרות בבגרות וסגנונות התקשרות בקרב מבוגרים_ 8
סגנון התקשרות והתמודדות עם מצבי דחק_ 11
סגנון התקשרות והתמודדות עם מצבים הקשורים לפחד ממוות ומלחמה_ 16
השערות המחקר 19
שיטה_ 20  משתתפים_ 20 כלים + בניית מדדים ובדיקת מהימנותם במחקר הנוכחי 23
הליך 29
תוצאות_ 30 בדיקת ההשערה הראשונה_ 30 בדיקת ההשערה השנייה_ 31
דיון ומסקנות_ 33
ביבליוגרפיה_ 36