הגשמה עצמית בהוראה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8117
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

עבודה זו עוסקת בהגשמה ומימוש עצמי בהוראה ובחינוך. הבחירה שלי בנושא זה היתה תוצאה של תהליך שבתחילתו עלו בי השאלות, מה קורה לחינוך בארץ?, מדוע מקרי האלימות הולכים וגוברים בין התלמידים ואף כלפי המורים, ולאן נעלמו ערכי המוסר והאידיאלים החברתיים? כאשר פניתי לספרות ולעיתונות המקצועית בכדי למצוא את התשובות לשאלותיי אלו, עלה וצף מעל פני השטח נושא ההגשמה העצמית כצורך מהותי אשר נותן משמעות עמוקה לחיים ואשר חסר במערכת החינוך. הגשמה עצמית היא צורך קיומי אשר טבוע בכל אדם ואדם. זהו דחף אשר מעורר את האדם לעשייה ומביא את הפרט לסיפוק מחייו. זהו צורך התפתחותי פנימי אשר טמון בכל אחד ואחד אשר חשוב מאוד ללמידה, יצירה ותרומה חברתית. בפרק הראשון לעבודה חזרתי אחורה למאה העשרים אשר חוללה שינויים רבים בכל תחומי החיים וכן בחינוך בפרט. בדקתי את השינויים אשר הביאו למצב החינוך כיום. לאחר מכן הצגתי את הבעיה החינוכית והמשבר בחינוך ההולך ומתחזק בימים אלו. ולבסוף הצגתי את נושא הערכים והאידיאלים בחינוך כנושא עיקרי אשר היה בראש המערכת החינוכית בעבר ואשר מתבקש לחזור למערכת כיום. בפרק השני לעבודה הצגתי את נושא ההגשמה העצמית והמימוש העצמי. בתחילה, דרך שתי תיאוריות- תיאורית ההתפתחות של אריקסון, ומדרג המניעים של מאסלו. תיאוריות אלו מבססות את הצורך בהגשמה עצמית כצורך פנימי מולד אשר האדם חותר לסיפוקו. בהמשך הפרק הסברתי כיצד המורה מביא את הגשמתו האישית למקצועו, ההוראה, ועד כמה דבר זה חשוב בתהליך החינוכי. לסיום הדגשתי את חשיבות ההגשמה העצמית בחינוך הדור הבא. בפרק השלישי לעבודה התמקדתי בדמות המורה, כדמות חשובה ועיקרית בתהליך הלמידה. בדקתי מהו מורה אידיאלי, על פי ספרות קודמת ועל פי ראיון עם פרופסור יואל רק אשר נחשב כדמות מורה מוערך בחינוך. בחרתי להתמקד בפרק זה בדמות המורה כמודל ודוגמא אישית לתלמידיו כיוון שעל פי דעתי נושא זה אינו בא לידי ביטוי מספיק בתהליך ההוראה ובחשיבה החינוכית. דמות המורה היא דמות אשר משפיעה על התלמידים בדרך שהמורה מתנהג, במילים בהן הוא משתמש ואם ברצוננו לחנך להגשמה עצמית, כמדומני, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא מתוך דוגמא אישית. אם כן, בפרק זה בדקתי את צורות התקשורת אשר המורה יוצר עם תלמידיו, טענתי שעל דמות המורה לעורר השראה אצל תלמידיו בכדי לפתוח אופקיהם ולעזור להם למצוא את הדרך לממש את יכולתם הפנימית.
בכדי לעשות זאת עליו לבחור בדרכים הנכונות, להתייחס בצורה אישית לכל תלמיד ותלמיד ולהראות להם מתוך דוגמא אישית כיצד הוא מממש את יכולותיו הוא. המסקנות אשר עלו מן העבודה התמקדו ב- 4 נושאים:
בצורך לאידיאולוגיה חינוכית אחידה ומנחה בארץ, בצורך בהכרה בחשיבות ההגשמה העצמית בחינוך ובהוראה, בצורך בהכרה במורה כמודלינג לתלמידיו ובצורך בהכנסת חשיבה הומניסטית למערכת החינוכית ומציאת הדרך להוצאה לפועל של חשיבה זו.
עבודה זו הראתה פנים חדשות לחשיבה הומניסטית בחינוך ונתנה כיוון למחקרי המשך בנושא.
תוכן עניינים
תקציר                                                                                                  עמוד
3 פרק א'  החינוך בישראל במאה ה- 21                                                      עמוד 5
            1.
השינויים במחשבה החינוכית במאה הקודמת.                          עמוד 5
2 . משבר בחינוך.                                                                                    עמוד 7
3 . ערכים ואידיאלים בחינוך בארץ.                                             עמוד
8             3.1 לפני קום המדינה.                                                    עמוד
8             3.2 עם קום מדינת ישראל.                                              עמוד 9
            3.3 סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת.     עמוד 9
פרק ב'  הגשמה עצמית ומימוש עצמי בחינוך.                                           עמוד
1 1
1 . תיאורית ההתפתחות של אריקסון.                                           עמוד
1 1
2 . תיאורית המניעים של מאסלו                                                  עמוד
1 2
3 . כיצד המורה מגשים את עצמו?                                                            עמוד
1 3
4 . חשיבות החינוך להגשמה עצמית.                                             עמוד
1 4
פרק ג'  המורה כמודל ודוגמא אישית                                                       עמוד
1 6
1 . המורה האידיאלי.                                                                  עמוד
1 6
2 . המורה כדוגמא אישית, למידה ממודלינג                                  עמוד
1 6
2 .1
תקשורת מילולית בין המורה לתלמידיו.                     עמוד
1 7
2 .2
תקשורת לא מילולית בין המורה לתלמידיו.                עמוד
1 8
3 . המורה כמקור להשראה                                                          עמוד
1 9
4 . חשיבות "הדרך" בהוראה                                                       עמוד
2 0 5. המורה כהשראה להגשמה עצמית                                            עמוד
2 1
פרק ד'  סיכום ומסקנות- הגשמה עצמית כיצד?                                        עמוד
2 3
ביבליוגרפיה                                                                                          עמוד
2 6