סמינריון בחינוך-מעורבות הורים בבית הספר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7710
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מעורבות הורים בבית הספר – סמינריון בחינוך
תוכן עניינים
3
פרק ראשון – רקע תיאורטי 5
(א) הבסיס למעורבות ההורים בתהליך החינוכי 5
(ב) שיקולים ומניעים של הורים ומורים להימנעות משיתוף פעולה 7
1. הימנעות הורים משיתוף פעולה 7
2. כיצד הימנעות זאת ואי-שיתוף פעולה באים לידי ביטוי בחברה              הערבית בישראל?
8
3. הימנעות מורים משיתוף הורים בבית הספר
8     (ג) התועלת הצפונה בחיזוק הקשר הורים – בית הספר 9
(ד) תרומת שיתוף הפעולה בין ההורים ובית – הספר
1 1
(ה) רמות שונות של מעורבות הורים בבית הספר
1 2
(ו) תפקידו של המנהל בהתמודדות עם ההורים
1 3
פרק שני – המחקר
1 5
שאלת המחקר
1 5
אוכלוסיית המחקר
1 5
היסטוריה על בית הספר הנבחר
1 5
כלי המחקר
1 6
סביבת המחקר
1 7
ההליך
1 7
שיטת הניתוח של הנתונים
1 7
ממצאים
1 8
ניתוח השאלונים
1 8
ניתוח הראיונות
2 4
פרק שלישי – דיון ומסקנות
2 7
ביבליוגרפיה
3 0 נספחים (הראיון עם המנהל, שאלות הראיונות עם ההורים ועם התלמידים, ושאלוני המורים הנחקרים).
31
מבוא
הסוגיה של מעורבות ושיתוף הורים בבית הספר מעסיקה כיום הן את הממסד החינוכי והן את קהילת ההורים.     בשלושת העשורים האחרונים, ההתייחסות לנושא הקשר בין הורים ובית הספר נמצא בעליה מתמדת ופורסמו מחקרים רבים בנושא (שחר, 1992). אנשי החינוך החלו להכיר בחשיבותה של מעורבות ההורים בתהליך החינוכי. בעבר, מקורה של ההפרדה בין בית ההורים ובית הספר היה בהנחה שלבית ולבית הספר תפקידים שונים; למשפחה תפקיד של סוציאליזטור ובית הספר מלמד, כלומר הפרדה בה חלוקת תפקידים ברורה; ההורים מטפחים את אישיותו של התלמיד ודואגים למיומנויות, בעוד שבית הספר מתרכז בהוראה ולמידה.
כיום הדעה הרווחת של סאייר וויליאם (1989) היא שבית הספר אינו מתפקד ריק והילד כתלמיד מושפע מסוכני חינוך הסובבים אותו. המורים אינם מקור הלמידה היחיד, אלא גם להורים תפקיד נכבד בתהליך החינוך והלמידה, ומקומם אפילו ברמה של קביעת המדיניות המנהלית הבית ספרית. מחקרים רבים כמו של סטיבנסון ובאקיב (1988) תומכים בטענה שלא בית הספר בלבד, אלא גם משתנים בבית ההורים משפיעים על הצלחתו החינוכית והלימודית של הילד.
לפי טענתם של Fusco  (1964) ונוי (1991), מתברר כי מעורבות ההורים מאפשרת לבית הספר להיענות לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה ולשמור את ייחודן התרבותי – חברתי של קבוצות שונות באוכלוסייה. הנחות אלה מובילות למסקנה שרוב מאמצי המחנכים ללמד ילד תכנים ומיומנויות השונות מן הדרך בה הורגל בבית. כאילו בוזבזו לריק. על כן, נראה שמערכת החינוך צריכה להכיר את בית ההורים ולקחת בחשבון את המטען שהילד מביא עמו וליצור המשכיות בין הבית ובית הספר.
ספרן (1980) טוען כי השינויים בחברה, בטכנולוגיה, במדע והתפוצצות הידע מביאות לדרישות חדשות וגוברות מבית הספר כמו גם הדרישה לשוויון הזדמנויות ולניצול מכסימלי של פוטנציאל הילד. הדרישות החדשות גרמו לכך שבית הספר התמקד בלימוד והוראה ופחות בנושאי חינוך וחברה. מעורבות הורים תיצור איזון מחודש בין המטרות הלימודיות והחינוכיות של בית הספר. תפיסה זו דורשת התייחסות להורים כאל שותפים ולא כמקבלי שרות בלבד, תוך המלצה למערכת החינוך לחתור לקידום הבנת ההורים את תפקידם ותרומתם בחינוך ולימוד ילדיהם וכן להבנתם את השלכות המעורבות שלהם בתהליך החינוך בבית והלימוד בבית הספר על ההתפתחות של הילדים.
מכאן, עבודה סמינריונית זו מתייחסת לנושא ההורים ומידת מעורבותם בבית – הספר. ושאלת המחקר שלי תהיה : "מה היא מידת מעורבות ההורים בבית הספר?".
מטרות העבודה שינחו אותי במהלך העבודה, הם:
א.      המודעות לחשיבות הנושא של מעורבות הורים, החוליה החשובה – נכון לעכשיו – בבית הספר הערבי.
ב.      מתוך הנחה שמעורבות יעילה ואפקטיבית עשויה להביא לידי תוצאות טובות במישור ההישגי והן במישור החברתי.
ג.        עצם ההכרות בכך שההורים הם חוליה חשובה ומשלימה את המעגל של הורה – מורה – ילד. ד.      מעורבות קוסטרקטיבית ויעילה של הורים עשויה לקדם את האינטרסים המשותפים של בית הספר וההורים, כאחד והתועלת היא הדדית.
העבודה תהיה בנויה משלושת הפרקים המרכזיים הבאים :
הפרק הראשון: רקע תיאורטי – שבניתי מהחומר הביבליוגראפי שאספתי – המכיל מחקרים, דעות וטענות של חוקרים שונים, וכד'.
הפרק השני: המחקר – שבו אפרט, שאלת המחקר, אוכלוסיית המחקר, כלי המחקר, סביבת המחקר וההליך של המחקר בפועל, ואז אפרט את הממצאים של המחקר שביצעתי.
הפרק שלישי: דיון ומסקנות – יהיה בו דיון בממצאים מקודם עם התייחסות לרקע התיאורטי, ואז הסקת מסקנות והצגת הדעה והתרומה האישית בכל התוצאות שיהיו.     ולבסוף יש את הרשימה הביבליוגראפית, והנספחים: שבהם יש את השאלונים של המורים, והראיון עם המנהל של בית הספר הנבחר ותהיה הצגה לשאלות המובנות לראיונות עם ההורים והתלמידים.
וברצוני לציין כי, עבודה זו תרמה לי רבות, אם זה ברמה המעשית או השכלית, רכשתי הרבה ידע ומיומנויות בחקר נתונים וניתוחם. מכאן, אני מקווה שהצלחתי למסור ולהעביר את הרעיון שלי, שבא מאחורי עבודה צנועה זו.
וקריאה נעימה המחברת.