הפרטת בזק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7365
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                                                                                                                         מבוא
.
פרק 1:
ההפרטה
1 .1 רקע לתהליכי ההפרטה .
1.2 מניעים ותועלות בתהליך ההפרטה
1.3 בעיות וקשיים בתהליך ההפרטה …
1.4 שיטות הפרטה וסוגי משקיעים –
1.5 הפרטת מונופולים -..
פרק 2:
ההפרטה בישראל
2 .1 המשק בישראל –..
2.2 שיטות ההפרטה בישראל –…
פרק 3:
הפרטת בזק ופתיחת השוק לתחרות
3 .1 חברת בזק-רקע –..
3.2 תהליך ההפרטה בבזק ..
3.3 ביטול המונופול של בזק ופתיחת ענף התקשורת לתחרות
3.4 קשיים ובעיות ביישום השינויים .
סיכום
רשימה בבילוגרפית –..
מבוא
ההפרטה מוגדרת כתהליך שבמסגרתו חברות בבעלות ציבורית נמכרות ועוברות למגזר הפרטי, מטרתה העיקרית הינה הגדלת היעילות הכלכלית והרווחה במשק (ארנון, 1991, ע' 2). החל משנות השמונים נשמעים בעולם קולות הקוראים להפרטה כפתרון קסם לבעיות הכלכלה והחברה במשק ומנגד קולות חלושים יותר המתנגדים לה. מתקופה זו הפכה ההפרטה לאחד מהנושאים המרכזיים ביותר בעת בניית והכנת מדיניות כלכלית (ארנון, 1991 ; כץ, 1997).
רבים טוענים כי תהליך הפרטה לבדו לא יפתור את הבעיות היות ומקורן איננו דווקא בבעלות הציבורית אלא בתנאי השוק בו פועלות החברות. רובן של החברות הציבוריות פועלות בתנאי מונופול ללא תחרות ועל כן אינן שואפות להתייעלות. מסיבה זו רבים רואים את הפתרון בתהליכי ליברליזציה אשר משמעותם ביטול תנאי המונופול המוענק לחברות ופתיחת השוק לתחרות (אקשטיין, זילברפרב ורוזביץ, 1998).
גלי ההפרטה והליברליזציה לא פסחו על ישראל והממשלות השונות החלו בהכנת תוכניות הפרטה וליברליזציה שונות לשם התייעלותו של המשק. תחום התקשורת בישראל הינו אחד מהתחומים שבהם בוצעו שינויים אלו. תחום זה מעורר עניין רב בשל חשיבותו של ענף התקשורת למדינה מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית, עוצמתה של "בזק" בתחום במסגרת תפקודה כמונופול, האתגרים שעמדו בביצועו של התהליך, ההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות והשפעתן על התהליך ושילוב שני הצעדים-הפרטה וליברליזציה במקביל. העבודה תבחן את תהליך ההפרטה בבזק בשילוב עם צעדי הליברליזציה שננקטו בתחום, יתרונות וחסרונות המהלך לצד הקשיים שעמדו בדרך.
שאלות המחקר כיצד התבצעו בפועל תהליכי ההפרטה והליברליזציה בענף התקשורת בישראל ומהי השפעת ביצועם במקביל האחד על השני?
מה הם הקשיים העיקריים שליוו את תהליכי ההפרטה והליברליזציה בענף התקשורת בישראל?