המאבק על הגמוניה ערבית ועליית הנייטרליזם הערבי: פרשיות "ברית בגדד" ועסקת הנשק המצרית – צ'כית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5985
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

" המאבק על הגמוניה ערבית ועליית הנייטרליזם הערבי: פרשיות "ברית בגדד" ועסקת הנשק המצרית – צ'כית " עבודה סמינריונית דצמבר 2007
מבוא
עבודה זאת עוסקת בתמורות אשר חלו במזרח התיכון החל מאמצע שנות החמישים של המאה העשרים, נוכח התערבות המעצמות באזור ומאבק בין מדינות ערב על ההגמוניה בעולם הערבי.
העבודה פותחת בסיקור המלחמה הקרה שהיא הרקע העיקרי להתערבות המעצמות במזה"ת, מתארת את יצירת ברית בגדד באוריינטציה פרו מערבית, תגובת הנגד של ברית המועצות, הנאצריזם והמאבק על ההגמוניה בעולם הערבי.
סיכום בעקבות ניסיונות ממשל אייזנהאואר האמריקני לבלום את חדירת הקומוניזם למזה"ת. בשנות ה 50 הקימה ארה"ב את ברית בגדד, שכללה את בריטניה, טורקיה, אירן, עיראק ופקיסטן. ברה"מ נרתעה ממה שנראה כניסיון להרחיב את נאט"ו באמצעות יצירת שרשרת מדינות פרו-מערביות בגבולותיה הדרומיים. באותן שנים, הציעה ברה"מ לארה"ב לפרז את המזה"ת (להפוך אותו לשטח ניטראלי). ארה"ב דחתה את הרעיון והמשיכה ביישום תוכניות הבלימה שלה במסגרת ברית בגדד, שנועדה לפעול נגד נאצר שנתפס ע"י המערב כמהפכן אנטי-מערבי.
מטרת הברית הייתה לחזק את המונרכיה הפרו-בריטית בעיראק ולבודד את המצרים. דוקטרינת אייזנהאואר למזרח התיכון התבססה על זכותה של ארה"ב לשלוח חיילים להגן על משטרים מקומיים כנגד הקומוניזם הבינ"ל.
בפברואר 1955 ניתקה עיראק את קשריה עם ברית המועצות וחתמה על הסכם הגנה עם תורכיה. היה זה הצעד הראשון להקמתה של ברית בגדד; בהמשך הצטרפו לברית בריטניה,פקיסטן  ואיראן. הקשר בין חברות הברית ובין נאט"ו היה באמצעות בריטניה ותורכיה. כאמור, מטרתה של הברית הייתה ליצור חגורת בטחון לשם בלימת הקומוניזם מצד צפון אסיה, וכדי לשמור על האינטרסים של המערב במזרח-התיכון. ברית המועצות ראתה בברית הזאת איום על בטחונה. מצרים וסוריה התנגדו לברית, וסירבו להצטרף אליה. מצרים ראתה בברית ערעור של מעמדה כמנהיגת התנועה הלאומית הערבית ואיום ישיר עליה. כתוצאה מכך הטילה ארצות הברית אמברגו נשק על מצרים, והאמברגו דחף את מצרים לזרועותיה של ברית המועצות.
באופן אירוני, דוקטרינת הבלימה של ארה"ב למזרח התיכון רק חיזקה את נחישותה של מוסקבה לחדור לאזור. ברית בגדד התמוטטה כשבעיראק פרצה מהפכת 1958, והעלתה לשלטון משטר אנטי-מערבי ואנטי-ישראלי.  בנוסף, כתוצאה מברית בגדד, פנה נאצר לברה"מ. ברה"מ קפצה על ההזדמנות וראתה בברית עם נאצר ב 1955 הזדמנות לאזן את מעמדה באזור מול ההשפעה המערבית הגוברת. מכירת הנשק למצרים, לדוגמא, הייתה תגובה למכירת נשק צרפתי לישראל.   תוכן העניינים
מבוא
המלחמה הקרה ברית בגדד "נאצריזם" ועסקת הנשק המצרית – צ'כית סיכום ביבליוגרפיה