פסיכולוגיה ואינטרנט - ניתוח סביבה סינכרונית - הצ'אט. עבודה הבודקת שני תחומים מרכזיים: דינמיקה קבוצתית מקומו של המצוטט היחיד בתוך הקבוצה. עבודת תצפית וניתוח (ציון - 100).

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3808
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תמצית עבודה זו עוסקת בסביבה וירטואלית סינכרונית – הצאט. בסביבה וירטואלית זו נבדקו שני תחומים מרכזיים –
1 .       דינמיקה קבוצתית
2 .       מקומו של ה"מצוטט הקבוע" בתוך הקבוצה המצוטטת תחומים אלה נבדקו במושגים של תקשורת בתוך קבוצה וירטואלית (לאו דווקא בצאט) וכן תוך הגדרת מושגים חדשים כגון "מצוטט קבוע"; "השתלבות בשיחה" ועוד. בהתאם לבסיס התיאורטי, נעשו תצפיות בשיחות הוירטואליות וכן מספר שאלות ספציפיות למשתתפים מסוימים בשיחה. מבוא
מהו צאט?
"צאט" הנו סביבה וירטואלית סינכרונית (Wallace, 1999). בסביבה זו, בהנחה שאנשים שונים מחוברים לרשת האינטרנט באותו הזמן, יכולה להתבצע "שיחה" בזמן אמת.
המשתתפים מקלידים את הדברים שברצונם להעביר לשאר המשתתפים, ובו זמנית קוראים את התגובות שהאחרים כותבים. מצוטטים מנוסים לומדים כיצד לעקוב רק אחרי המסרים שנכתבים אליהם או בתגובה למשהו שמעניין אותם, ולהתעלם משאר המשפטים שמתחלפים לאורך המסך (Wallace,
1 999). צאטים משמשים למטרות רבות ומגוונות, ביניהן החלפת מידע, הכרויות למטרות רומנטיות ועוד.
דינמיקה קבוצתית בצאט בסביבה הוירטואלית קיימות קבוצות לא מעטות – החל מפורומים שחבריה לא נפגשו מעולם וכלה בקבוצות למידה וירטואליות, בה החברים מכירים זה את זה גם בחיים שמחוץ לרשת. כלומר, הספקטרום הקבוצתי ברשת, נע בין קבוצות שבעקבות הכרות חבריהן במציאות, "הוקמה" החברה הוירטואלית, ובקצה השני מצויות הקבוצות שלחבריה אין שום ציפייה להיפגש אי פעם בחיים האמיתיים, למרות תחומי העניין המשותפים.
כללי שיחה וסמכות זהות וירטואלית –  יצירה או חשיפה?
מיהו האדם שבמסך הוירטואלי? האם הוא אותו אדם כמו בחיים האמיתיים? או מישהו לגמרי שונה ממנו? כינויים ("ניקים") אחד ממרכיבי הזהות הוירטואלית, בו ארצה להתמקד הוא הכינוי הוירטואלי – ה"ניק", בשפת הרשת. חמישה גורמים לזהות – מה אנחנו בוחרים לחשוף, ומתי Suler (2002) כתב על חמישה גורמים המשפיעים על אדם (חלקם מודעים וחלקם פחות) בבואו להחליט מי הוא במרחב הוירטואלי:
מגדר וצאט הקשר למגדר – מה שרואים דרך המילים , הקשר שבין השפה למגדר הוא חשוב יותר מהקשר שבין שפת הגוף, שאינה קיימת ברשת, ובין המגדר. שיטה נבדקים המדגם כלל מצוטטים אקראיים בשעות קבועות במהלך מספר ימים. השיחות התקיימו בחדר כללי אחד (הקרוי "30 פלוס"), בצאט בפורטל "נענע". בצאט של נענע חדרים וירטואליים רבים, חלקם נושאים כותרות המעידות על תחום עניין משותף של הנוכחים בחדר, חלק אחר נושא הגבלה גילית (20 פלוס,
3 0 פלוס וכד').
על מנת להתחיל לצוטט על המשתתף להקליד כינוי מסוים. הצאט מאפשר למצוטטים "לשמור" על הכינוי אם הם נרשמים לצאט, באמצעות סיסמא.
כלים כלי המחקר המרכזי בו השתמשתי היה צפייה פסיבית במהלך השיחות בצאט בחדר "כללי" במשך שבוע במספר כולל של כ- 6 שעות. מוקד הצפייה העיקרי היה בדינמיקה הקבוצתית ובאיתור מצוטטים קבועים. הצפייה הפסיבית התאפיינה באי התערבות מצדי בהתנהלות השיחות, לא נעשו ניסיונות להשתלבות בשיחה. בנוסף, לאחר אבחנה במצוטטים קבועים, שוחחתי עם כמה מהם בשיחה פרטית. מטרת השיחות הייתה לשאול האם הם מכירים תופעה של התחזות, והאם אי פעם ניסו להתחזות להם.
מערך במהלך הצפייה נבדקו מספר גורמים לגבי המשתתפים:
האם המצוטט "קבוע" או "חדש"? מהם המאפיינים הויזואליים והתוכניים של אותם משתתפים "קבועים"?
האם המצוטט הוא גבר או אישה?
דרכים להשתלבות בשיחה מהלך הצפייה בשיחה הכללית הצאט נעשתה כאמור במשך מספר ימים, בשעות קבועות ולמשך לא פחות משעה בכל פעם. השיחות נשמרו על מנת לנתחן.
השיחות הפרטיות עם אותם קבועים נעשו לאחר ש"אותרו" מצוטטים קבועים, בהתאם להגדרת ה"קבוע" אשר פרטתי מוקדם יותר. תוצאות דיון בעבודה זו נעשה ניסיון לבחון שני תחומים בסביבה וירטואלית סינכרונית – הצאט. הראשון עוסק בדינמיקה קבוצתית, ותחום שני, העוסק במקומו של המצוטט היחיד בתוך הקבוצה.