עבודה סמינריונית בנושא סמים ובני נוער.. כולל 3 מקורות באנגלית. כולל נספחים רבים (כולל ראיון איכותני אותנטי עם בחור שנגמל מסמים)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11987
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

סמים – גיל ההתבגרות ומה שביניהם – תקציר העבודה. מבוא בכל החברות והתרבויות נחשב גיל ההתבגרות לתקופה קריטית בהתפתחותו של האדם. השינויים העוברים על המתבגר דורשים יכולת הסתגלות והתאמה בדרך כלל לדרישות החברתיות לצד דרישות ההורים, מה שעלול לגרום לקונפליקטים רבים. גיל ההתבגרות הינו גיל ייחודי מצד אחד, אך מצד שני מהווה חוליה בשרשרת התפתחותית.
כיום ישנן שתי תופעות בסוציולוגיה של הנוער אשר הולכות ומתחזקות: היטשטשות גבולותיו המוגדרים של שלב הנעורים, וקיום סוגים שונים של תרבויות נוער לצד תהליכי גלובליזציה של תרבות הנוער הכללית. בשנותיה הראשונות של המדינה התאפיינה תרבות הנוער בסירובה לאמץ דפוסים מערביים, כי הם נתפסו כמאיימים על האותנטיות הישראלית.
כיום, שלא כבעבר, תרבויות הנוער השונות בארץ מושפעות במידה רבה מתרבות המערב, כחלק ממגמת הגלובליזציה התרבותית בעולם.  בני הנוער מחפשים את בבואתם שלהם מחוץ לעצמם. הם יודעים שהם קשורים לעולם האנושי שמסביבם וגם לזה הרחוק מהם, אך התעניינותם העיקרית קשורה לעצמם והם רוצים לחוות את בבואתם באמצעות האחרים.
בעבודה זו אתמקד בניסיונם של בני הנוער למצוא מקום מפלט בשימוש בסמים, ואנסה לענות על השאלות הבאות: מדוע דווקא בגיל ההתבגרות מתנסים בסמים? מהם הגורמים המשפיעים על השימוש בסמים בגיל ההתבגרות? האם התנסות בגיל ההתבגרות גורמת בהכרח להתמכרות?  גיל ההתבגרות מאופיין בסקרנות, חיפוש מתמיד אחר אתגרים, לחץ מצד קבוצת השווים וכדומה. הנער בגיל ההתבגרות נתקל בקשיים רבים ולחצים, שהוא טרם התמודד עמם בעבר. אחד הפתרונות הנפוצים לבעיות גיל ההתבגרות, הוא שימוש בסמים. השימוש בסם מספק לנער אשליה של התמודדות עם חוסר בטחון, עם בעיות בבי"ס, במשפחה וכדומה. כאן עולה הקושי להתמודד עם כל הבעיות וגדל הסיכוי להגיע להתנהגות עבריינית או לשימוש בסמים כדי ליצור אשליה כלשהי שהבעיות נפתרו או שניתן לפתור אותן בדרכים עקלקלות. כהן (1989) טוענת שלא כל המתבגרים הם עבריינים, אך רבים מן העבריינים הם מתבגרים. בעבודה זו אנסה להסביר את הסיבות לכך. תוכן עניינים
1 מבוא
-1
2 .גישות תיאורטיות להבנת גיל ההתבגרות .2
2 .1 התיאוריה הביוגנטית של סטנלי הול -2
2 .2 התיאוריה הפסיכואנליטית של של אנה פרויד -..2
2 .3 התיאוריה הפסיכודינאמית של אריק אריקסון -2
2 .4 התיאורית השדה של קורן לוין –…2
2 .5 המודל החברתי תרבותי להבנת גיל ההתבגרות -2
3 . גיל ההתבגרות כשלב התפתחותי –..3
3 .1 שינויים ביולוגים וחברתיים בגיל ההתבגרות -…3
3 .1.1 התפתחות גופנית 3
3 .1.2 שינויים מיניים ..4
3 .1.3 שינויים בחשיבה ובשלות אינטלקטואלית –4
3 .2 מושג העצמי בגיל ההתבגרות 5
3 .2.1 חיפוש זהות בגיל ההתבגרות –…6
3 .2.2 מושג הזהות על פי אריקסון 7
3 .3 היחסים עם קבוצת השווים בגיל ההתבגרות –8
3 .4 יחסי המשפחה בגיל ההתבגרות –..9
3 .4.1 יחסי המתבגר ומשפחתו בעידן הפוסט מודרני ..11
3 .4.2 הקשר בין מאפיינים במשפחה לבין התנהגות עבריינית -11
4 . שימוש בסמים בגיל ההתבגרות –..12
4 .1 כיצד פועלים הסמים? -…13
4 .2 תיאוריות על צריכת סמים ..14
4 .3 גורמים המניעים בני נוער להתנסות בסמים -…15
4 .4 היקף תופעת השימוש בסמים בקרב בני נוער בישראל – נתונים –.17
4 .4.1 שימוש בסמים בקרב תלמידים בני
1 2-18 -…18
4 .4.2 השוואת השימוש בסמים בקרב תלמידים לפי קבוצות גיל (12-18) -19
5. דיון וסיכום –20 נספחים