קריירה ופיתוח עצמי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7190
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
עמ' 3
מהי קריירה? …
עמ' 4-9
מטרה אישית בתחום הקריירה —
עמ' 10 ניתוח ושיקוף …
עמ' 11- ·       ההקשר החיצוני …
עמ' 11
·       שוק תעסוקה לבוגרים —
עמ' 12-13
·       ההקשר הפנים ארגוני –.
עמ' 13
·       ההקשר הפנימי –
עמ' 14-16
ניתוח S.W.O.T
עמ' 17-20 בניית תוכנית פעולה —
עמ' 21-23
כושר העסקה ..
עמ' 23-24
קורות חיים –
עמ'
5 סיכום –..
עמ' 26
ביבליוגרפיה –
עמ' 27
נספחים —
עמ' 28
·       קורות חיים —
עמ' 29
·       מודל הקופים -..
·       המודל הפסיכו- גיאומטרי -. ·       מודל משושה הנטיות של הולנד
·       מודל העוגנים של שיין –.
  מבוא
בעבודה זו למדתי כיצד להכין את עצמי לקראת הקריירות העתידיות שמצפות לי, כמו כן למציאת מקום עבודה בטווח קרוב ומספק יותר. בנוסף, מתוך בחינה של הספרות האקדמאית העוסקת בקריירה, למדתי על האופי המשתנה של מבני קריירה, בשילוב בחינת מגמות עכשוויות בשוק התעסוקה לבעלי השכלה אקדמית.
ערכתי תרגילי שיקוף בעניין משמעות השינויים הללו במונחים של אפשרויות הקריירה העומדות בפניי, תכנון וניהול הקריירה, הן בהווה והן בעתיד הרחוק יותר.
קורס זה אפשר לי להבין ולבחור בחירות והעדפות קריירה, ולהתאים אותן למיומנויות האישיות שלי במבנה של תוכנית פעולה לקריירה . בנוסף עזר לי הקורס לבחון מגוון תחומי קריירה מעשיים שמטרתם לסייע לי בקידום תהליך הקריירה והבחינה העצמית .
בעבודה זו הבנתי את ההשלכות בשינויים של שוק התעסוקה ושל צורות קריירה שונות על פי סדרי עדיפויות אישיים, בחירות והעדפות בקריירה. זיהיתי אסטרטגיות לקידום יכולת ההעסקה, פיתוח הקריירה וההצלחה . מהי קריירה?
" A career is the sequence of employment-related positions, roles, activities and experiences encountered by a person- , a career is not a necessarily confined to one occupation, nor does it necessarily involve promotions or other indicators of increasing status such as income. " ( J. Arnold, Managing Careers, p.
16-17, 1997 ) על פי ארנולד "קריירה" היא : רצף של משרות, תפקידים, פעילויות, וניסיון שבוצעו ע"י היחיד, בהקשר לתעסוקה. קריירה היא לא בהכרח מוגדרת בתפקיד אחד והיא לא בהכרח מצביעה על סטאטוס מסוים למשל בהכנסה.
ככל הנראה השינוי העיקרי שחל במושגי הקריירה הוא השינוי במשמעות שמייחסים למושג "קריירה" עצמו. באופן מסורתי אנשים נטו לייחס למושג "קריירה" משמעות ליניארית חיובית, כלומר רצף של קידומים במעלה הסולם הארגוני ההיררכי. הביטוי הפופולארי "לעשות קריירה", למשל, ביטא טיפוס מהיר בסולם המקצועי או הארגוני, בעיקר לתפקידים ניהוליים רבי השפעה ותגמולים.
אסוציאציה נוספת למושג "קריירה" הייתה קשורה במקצועו של הפרט; מקצועות מסוימים יצגו קריירה, בעוד אחרים- לא. אם נחבר את המשמעויות הללו הרי שנקבל כי בעבר המושג "קריירה" התייחס לאלה שעתידים להתקדם מעלה במקצועות מכובדים.
כלומר, המשמעות הישנה של מושג "קריירה" היא אכן מסלול של התקדמות מקצועית השמורה לעיסוקים המאופיינים בקידום פורמאלי היררכי כמו אצל מנהלים ופרופסיונאליים. הול (1976) בספרו Careers in Organizations הגדיר את המושג "קריירה" בצורה רחבה יותר: "רצף של עמדות והתנהגויות אישיות לאורך חיי הפרט, הקשורות להתנסויות ופעילויות בתחום העבודה שלו".
בראייה רחבה ניתן לשייך את שתי התפישות הללו לגישות המרכזיות בספרות של הקריירה הארגונית:
       א.      הגישה המבנית- גישה הרואה בקריירה מערכת של תפקידים אשר רצף העיסוק ביניהם מאפשר תנועות היררכיות (אנכיות בעיקר) או פונקציונאליות (אופקיות בעיקר).
       ב.       הגישה התהליכית- גישה המתייחסת אל הקריירה כסך הכול ההתנסויות המשמעותיות של הפרט במעברים תוך ובין תפקידים, והפעולות וההתנהגויות הקשורות בהתנסויות אלו.
ההגדרה הישנה למושג "קריירה", אם כן, מתייחסת בעיקר לגישה המבנית, בעוד שהגדרתו של הול מבשרת את הגישה התהליכית. נראה כי ההגדרה למושג "קריירה" התואמת את העולם הארגוני כיום היא הגדרה היוצאת מהגישה התהליכית.
ואכן, ארתור ורוסו (1996) מגדירים את המשמעות החדשה מאד של המושג "קריירה": הרצף הבלתי פוסק של כל ההתנסויות הקשורות לעבודה במהלך החיים".
הגדרה כזו מאפשרת לכלול תחת המושג "קריירה ארגונית" מופעי וסגנונות קריירה שונים ומגוונים כפי שהמציאות הארגונית יוצרת:
מעברים בין תפקידים, מעברים תוך תפקידים,